Word een goede gesprekspartner met deze vijf tips!

Wil jij de kwaliteit van je gesprekken verbeteren? Of op een meer coachende manier gesprekken voeren?

Nanja Visser-Vos, coach, trainer en opleidingscoördinator van de Introductietraining Coaching helpt je op weg met vijf tips voor betere gesprekken.

Meisje met bel1. Volledige aandacht

Om een gesprek te laten slagen is het nodig dat je je hoofd leegmaakt. Dat betekent dat je al je dagelijkse beslommeringen en de klussen die nog op je liggen te wachten parkeert, om je aandacht volledig op de ander te kunnen richten. Je gesprekspartner merkt dat je er volledig bent en dat moedigt hem of haar aan je te vertrouwen en zich volledig open te stellen. Oprechte interesse in wie er tegenover je zit, wat hem of haar beweegt of belemmert om doelen te bereiken kan je helpen om je aandacht te richten. Bovendien is aandacht de basis voor de belangrijkste vaardigheid: actief luisteren.

Hoe ervaart je gesprekspartner je volledige aandacht? Doordat je de ander aankijkt en ook je lichaam naar de ander toewendt. Zorg dat je ontspannen bent en rustig ademt.

Twee voeten met zelfde schoenen2. Sluit aan bij het verhaal van een ander

Ieder mens heeft zijn eigen beeld van de werkelijkheid. Aansluiten bij het verhaal van de ander, betekent dat je de ander volgt in dit beeld. Zo bied je ruimte aan diegene om zijn eigen verhaal te vertellen. Jij volgt en gaat in op datgeen je verteld wordt: je luistert, vraagt door en vat samen. Daarmee laat je zien dat je je gesprekspartner serieus neemt en help je diegene zijn of haar eigen gedachten te vormen en te onderzoeken.

Sluit ook non-verbaal aan bij de ander en zijn of haar tempo, taalgebruik en lichaamstaal. Zo kan rapport ontstaan: een relatie die gekenmerkt wordt door harmonie, begrip, wederzijds vertrouwen en de bereidheid een ander te volgen.

Zonnebril3. Accepteer zonder oordeel

We kijken allemaal vanuit ons eigen perspectief. We zien de wereld niet zoals 'ie is, maar zoals wij zelf zijn. We zijn snel geneigd tot een oordeel of mening: goed, slecht, aardig, dom, onsympathiek, slecht gekleed…. We kijken nu eenmaal naar de wereld door onze eigen bril en vinden daardoor slechts datgene waar we naar op zoek zijn.

Oprecht aandacht hebben voor en aansluiten bij de ander, lukt alleen als je de ander kunt accepteren zoals hij is. Zonder oordeel. Dit klinkt eenvoudig, maar valt in de praktijk niet altijd mee. Het helpt als je je bewust bent van je eigen reacties en (voor)oordelen en oprecht probeert de ander te begrijpen.

Accepteren zonder oordeel betekent trouwens niet dat je het eens moet zijn met alles wat de ander vertelt. Of dat je geen oordeel mag hebben over wat je hoort. Je zet je eigen mening even opzij en bent je bewust dat het nu gaat om de betekenis die je gesprekspartner aan zijn verhaal geeft.

Al vind je het gedrag van de ander nog zo ineffectief, het helpt als je hem of haar met respect behandelt en je realiseert dat elk gedrag een positieve intentie heeft. Vraag jezelf af: wat wil je gesprekspartner met dit gedrag bereiken?

Hand4. Wees authentiek

Wees authentiek en verplaats je vanuit oprechte interesse en aandacht in de beleving van de ander, zonder je erin te verliezen. Vanuit verwondering kijken en luisteren naar wat de ander beweegt of belemmert om te bereiken wat hij wil maakt je een integere gesprekspartner. Wat je zegt moet congruent zijn met je lichaamstaal, je houding en je gedrag. Anderen hebben snel in de gaten dat je interesse of empathie niet oprecht is.

Wie oprecht en empathisch gevonden wil worden, moet oprecht en empathisch zijn. 

Liften5. Heb vertrouwen in de wijsheid en veerkracht van de ander

Ieder mens heeft z’n eigen wijsheid en draagt het antwoord op al z’n vragen in zich. Meestal hebben mensen ook de behoefte om hun kwaliteiten in te zetten of te ontwikkelen. Soms zijn er echter belemmeringen.

Elk mens beschikt over hulpbronnen: eigenschappen die kunnen helpen om te ontwikkelen of een probleem op te lossen. Je kunt vertrouwen op iemands eigen innerlijke kracht en mogelijkheden, je hoeft die krachtbronnen ‘alleen maar’ te mobiliseren door de ander te helpen die te herkennen en te benoemen.

Jij hoeft de problemen van de ander dus niet op te lossen. Realiseer je dat jij vanuit jouw eigen perspectief op de situaties van anderen reageert. Jouw advies hoeft niet de beste weg voor de ander te zijn. Door de ander ongevraagd advies te geven werp je jezelf bovendien op als expert en haal je de ander juist uit z’n kracht.

In plaats van met een advies te komen, kun je samen met de ander het probleem of vraagstuk onderzoeken. Dat kun je doen door vragen te blijven stellen. Uiteindelijk help je daarmee de ander met een eigen oplossing te komen (en ja, dat kan soms langer duren dan jij zou willen).

Ervaar het zelf

Wil jij je vaardigheden ontwikkelen en op een meer coachende manier gesprekken leren voeren? Neem dan eens een kijkje bij de Introductietraining Coaching.

Naar de introductietraining Coaching 

Over de auteur

Nanja Visser-Vos is docent bij de Opleiding tot Coach en opleidingscoördinator van de Introductietraining Coaching. Deze training is geschikt voor iedereen die graag de basisvaardigheden van coaching wil ontwikkelen of de Opleiding tot Coach wil volgen maar nog niet beschikt over de juiste basiskennis en -ervaring. In drie losse lesdagen in een periode van drie maanden ervaar je of coaching bij je past. Het is vervolgens mogelijk om door te stromen naar een van de andere opleidingen op het gebied van coaching van Windesheim, zoals de Opleiding tot Coach, leergang Teamcoaching of Loopbaan- en Talentcoaching.

Heb je vragen over dit artikel? Neem dan contact op met Nanja via itc@windesheim.nl.