Fietsend voor C

Studeren en ondernemen

Wij zien graag ondernemende studenten. Ondernemerschap en een ondernemende houding zitten daarom verweven in veel van onze opleidingen. Hoe?

We hebben verschillende opleidingsoverstijgende minors ontwikkeld, zoals Zelfstandig Ondernemen. Daarnaast organiseren we activiteiten en bieden we faciliteiten voor studenten die studeren en ondernemen willen combineren. Kortom: als startende ondernemer krijg je veel ruimte bij ons. Naast dat ondernemen onderdeel is van veel opleidingen, helpen we je ook graag daarbuiten verder. De volgende initiatieven maken een succesvolle start van je eigen bedrijf mogelijk.

Startpunt

Voor advies over je nog te starten of net opgerichte eigen bedrijf ga je naar adviesbureau Startpunt. Startpunt geeft studenten gratis advies en coacht op aanvraag. Het adviesbureau brengt starters met elkaar in contact. Onder andere door de bijeenkomsten en events die Startpunt organiseert. Daarnaast kun je een beroep doen op hun uitgebreide netwerk professionele, externe adviseurs. Zij begeleiden en coachen je op onder andere financieel, juridisch en fiscaal gebied. Volg Startpunt op Twitter via @Startpunt of kom eens langs. Je vindt ons in X0.15 en zijn elke werkdag tussen 10.00 - 14.00 uur open. 

WINcubator

Op zoek naar een geschikte werkplek om al je bedrijfszaken te regelen? In gebouw X is een speciale ruimte ingericht voor studentondernemers: de WINcubator. Je vindt hier flexibele werkplekken, een vergaderruimte en een plek om te brainstormen. Startpunt is hier ook gevestigd, dus voor het inwinnen van advies klop je gewoon bij je directe ‘buren’ aan. Iedere studentondernemer kan gebruik maken van de WINcubator, handig als je een keer wilt sparren met een ‘concullega’.

iLab

In november 2013 heeft Windesheim de status gekregen van innovation Lab (iLab). Doel van het iLab is het stimuleren van ondernemerschap door het helpen van starters in het verkennen van hun ondernemerskwaliteiten. In drie jaar tijd groeit een bedrijf van zoekende starter naar zelfbewuste ondernemer. Het iLab is een broedplaats voor startende bedrijven. Hier vind je de juiste creatieve omgeving en passend advies om te groeien. Hier wordt onderzoek omgezet in concrete adviezen en producten, een 'veelbelovend concept' kan versneld worden doorontwikkeld tot een opschaalbaar product.

iLab onderdeel van Green PAC

Het iLab is een resultaat van Green PAC, een initiatief van Stenden Hogeschool en Windesheim. Green PAC is een open innovatiecentrum voor (groene) kunststoffen, vezels en composieten, waar ‘businessdriven’ kennisontwikkeling wordt opgestart en gefaciliteerd. Meer over Green PAC

Topondernemersregeling

Als ondernemende student bij Windesheim krijg je de ruimte om te ondernemen. Hiervoor hebben we in Zwolle de innovatieve topondernemersregeling in het leven geroepen. Studentondernemers die al een bepaalde omzet draaien, kunnen in aanmerking komen voor deze regeling. Die maakt het jou makkelijker bedrijf en studie succesvol te combineren. Afhankelijk van wat je nodig hebt als ondernemer, maken we afspraken over flexibiliteit in je studieprogramma. Denk bijvoorbeeld aan ruimte om naar een beurs te gaan op een dag dat je eigenlijk aanwezig moet zijn bij colleges of tentamens. Het aannemen van een belangrijk telefoontje tijdens de les. Of het invullen van een stage of afstudeeropdracht binnen je eigen bedrijf. Alles om ondernemen én studeren zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Student aan het woord

Een eigen bedrijf? Of toch starten met een studie? Een deel van de studenten denkt erover om een eigen onderneming op te zetten. Maar is dat wel te combineren met een studie? Het antwoord volgt meteen: ja! Wij spraken met Xoë, een derdejaarsstudent HBO – Rechten. Zij heeft tijdens haar studie een dansschool opgericht in Zwolle. Wij vroegen haar hoe ze het heeft geflikt, hoe ze haar bedrijf combineert met een studie en of ze gebruik maakt van de aanwezige faciliteiten.

Xoë: 'Ik heb mijn eigen dansschool opgericht in Zwolle'

‘Ik heb een tijd gedanst bij een dansschool in Zwolle, maar daar werd ik niet echt meer uitgedaagd. Ik was eigenlijk wel uitgeleerd. Xoe dansschool in de krantZo kwam ik bij een dansschool in Amsterdam terecht. Vele jaren ben ik daar met plezier naartoe gegaan. Ook nog tijdens mijn studie. Dit was overigens niet makkelijk te combineren, want ik kan niet onvoorbereid in de les komen. Omdat ik elk weekend naar Amsterdam ging, kwam mijn studie wel wat in het gedrang, dus ben ik daar gestopt. Nu heb ik een dansschool opgericht in Zwolle waar ik aanbied wat ik in Amsterdam allemaal leerde en wat ik bij de andere dansscholen in Zwolle heb gemist.’

'Waar dans jij eigenlijk? En geef je ook les?'

‘Ik was net begonnen met de minor Veiligheid en recht toen het idee echt vorm begon te krijgen. In die periode heb ik samen met een groep vriendinnen een wedstrijdteam opgericht. Tijdens wedstrijden kreeg ik steeds vaker de vraag ‘waar dans jij eigenlijk? En geef je ook les?’. Ik had geen eigen dansschool, maar dit heeft me doen besluiten om een eigen dansschool op te richten. Met alleen een website en een logo heb ik audities verzorgd. In Xoe dansschooltotaal kwamen er dertig mensen op af. Best veel eigenlijk. Ze waren meteen heel enthousiast, hadden allemaal al ervaring en wilden graag bij ons dansen.’

Geswitcht van minor

‘De minor heb ik niet gehaald. Ik ben daarmee gestopt omdat ik mijn passie niet kon combineren met school. Maar ik wilde wel verder met mijn studie. Ik ben vervolgens terechtgekomen bij de minor Eventmanagement. Deze minor geeft me de mogelijkheid om stage te lopen binnen mijn eigen bedrijf. Ik krijg hierbij ondersteuning in het organiseren van evenementen. Zo organiseer ik onder andere workshops, om mensen kennis te laten maken met mijn dansschool, maar ook andere evenementen. Een mooie manier om de studie te combineren met mijn onderneming.’

'Als je geld binnenhaalt, is de verleiding groot om te stoppen met de studie'

‘Vanuit de opleiding begrepen ze niet zo goed hoe ik een eigen dansschool kon starten. Mijn studie was toch het belangrijkst op dit moment? Kijk, als je student bent en je haalt geld binnen met je eigen bedrijf, is de verleiding om te stoppen met de studie groot. Maar dat wilde ik niet. Want mocht de dansschool niet slagen, dan wil ik graag jurist worden. Gelukkig ben ik in contact gekomen met Startpunt. Zij hebben me gewezen op de coördinator binnen Windesheim die me helpt bij verschillende regelingen. Dansschool Xoe op EKBinnenkort ga ik met het kidsteam naar het Europese kampioenschap, maar net die dag heb ik ook een belangrijke lesdag. Doordat ik aanspraak kan maken op de  Topondernemersregeling, kan ik deze dag inhalen op een andere manier. Ik wil namelijk wel op schema blijven lopen met mijn studie.’

Verantwoordelijkheid

‘Het hebben van een eigen bedrijf in combinatie met een studie brengt veel verantwoordelijkheid met zich mee. Ik doe ook alles zelf, van de financiën tot het lesgeven en van de administratie tot de contacten met opdrachtgevers. Bij Windesheim kan ik gebruikmaken van de connecties die er al zijn en terugvallen op de Topondernemersregeling, al gebruik ik die alleen in noodsituaties. Ook de kennis die ik opdoe in mijn studie kan ik meteen inzetten. Bijvoorbeeld bij het schrijven van de algemene voorwaarden. Dit kan ik zelf en daar hoef ik geen advocaat voor in te huren. Een nadeel is mijn leeftijd, ik ben jong en word vaak onderschat. Tegelijkertijd is mijn leeftijd ook een voordeel. Mensen  gunnen het me, ik kan nog doorgroeien en krijg veel kansen. Een ding weet ik zeker, mocht ik opnieuw de keus voor een studie moeten maken, zou ik exact hetzelfde doen.’