Drie studenten die staan voor een scrumbord

Na de opleiding

Als officemanager ben jij straks hét aanspreekpunt en de schakel tussen klanten en verschillende lagen in een organisatie.

Als officemanager heb jij goede baankansen. Je wordt breed opgeleid en je kunt in allerlei soorten organisaties aan de slag: bij een commerciëleIBL-studenten stappen uit lift of dienstverlenende organisatie in het midden- en kleinbedrijf, bij een overheids- of zorginstelling óf bij een grote landelijke winkelketen. Jouw werkzaamheden zullen dan bestaan uit het ondersteunen van het management of de directeur, het coördineren van projecten of het verbeteren van processen.

Voorbeelden van beroepen

Voorbeelden van beroepen waarin jij straks aan de slag kunt zijn:

Officemanager

Als officemanager ben jij de steun en toeverlaat van de directie van een organisatie. Jij regelt afspraken, verzorgt correspondentie en ondersteunt de directie bij het plannen van het werk. Daarnaast ben jij leidinggevende van een secretariaat. 

Projectmedewerker

Er zijn in een project altijd drie rollen die naar voren komen: opdrachtgever, projectleider en projectmedewerker. De rol van projectleider en -medewerker kan samenvallen. Als projectmedewerker werk jij aan de inhoud. Je brengt je eigen deskundigheid in en bent mede verantwoordelijk voor het resultaat.

Personal assistant (PA)

Als Personal Assistant assisteer je iemand bij de dagelijkse bezigheden of werkzaamheden. Veel zakenmensen en directeuren hebben een PA in dienst omdat ze het zelf te druk hebben om zich met bepaalde (kleine) zaken bezig te houden. Jouw doel is dan ook om de persoon waarvoor je werkt te ontlasten. Je kunt huishoudelijke taken hebben zoals naar de stomerij gaan, eten en drinken kopen en rekeningen betalen. Maar een veelvoorkomende taak is ook het boeken van hotels en regelen van vluchten voor (zaken)reizen.

Executive assistant

Als Executive assistant verstrek je administratieve ondersteuning aan een directeur. Je helpt bij het tijdig voltooien van taken, kan effectief communiceren op alle niveaus binnen een organisatie en verzorgt maaltijden, reisplannen en meetings.

Manager front- of backoffice

In de backoffice verleen jij (admnistratieve) ondersteuning aan diensten van een organisatie of afdeling. Voorbeelden hiervan zijn het opstellen van offertes, controleren van voorraden, opmaken van facturen en invoeren van data. Kies jij ervoor om manager frontoffice te worden? Dan geef je leiding aan de medewerkers van de receptie. Jij bent verantwoordelijk voor de uitstraling en het functioneren van de receptie.

HRM-medewerker

Als HR-medewerker sta jij het directie en management te woord over personeelszaken en arbeidsvoorwaarden. Jouw werkzaamheden zijn heel divers: je stelt een nieuw arbeidscontract op en verwerkt de gegevens hiervan, je verzorgt salarisadministratie en je houdt je bezig met werving en selectie.

Doorstuderen

Wil je na het behalen van je diploma AD Officemanagement doorstuderen aan het hbo? Dat kan. Met je diploma kun je in een aangepast programma van twee jaar door naar de bacheloropleiding Bedrijfskunde of Human Resource Management.