Drie studenten die staan voor een scrumbord

Inhoud opleiding

Voel jij mensen en situaties goed aan en ben jij een doener die houdt van regelen en organiseren?

Als officemanager moet je van veel zaken in een bedrijf iets weten, zoals marketing, personeelszaken, financiën en organisatiekunde. Maar je moet ook kunnen begrijpen welke processen er plaatsvinden, zoals financiële-, operationele-, HRM- en commerciële processen. Tijdens de opleiding leer je hoe bedrijven en organisaties werken en welke processen er plaatsvinden. Je werkt aan je management- en gespreksvaardigheden en gaat gelijk aan de slag met projecten voor echte bedrijven.

Jaar 1

In het eerste jaar focus je op de thema’s externe & interne omgeving en projectmatig werken. Je leert onder andere hoe een organisatie werkt, welke afdelingen er allemaal zijn en welke processen er in een bedrijf plaatsvinden. Wat gebeurt er bijvoorbeeld tussen de inkoop en verkoop van een product? Vakken die je volgt zijn bijvoorbeeld marketing, bedrijfseconomie en procesmanagement. Daarnaast leer je planmatig een bedrijfsevenement te organiseren.

Meer over jaar 1 in het studieprogramma

Jaar 2 

In het eerste half jaar van het tweede jaar staat het thema Procesmanagement centraal. Aanvullende vakken hierbij zijn adviesvaardigheden, inkoop- en contractmanagement, ethiek en recht. Het tweede half jaar bestaat uit stage/afstuderen.

Ontdek alles over jaar 2 bij het studieprogramma

Afstuderen

Je studeert af met een praktijkgerichte opdrachten die je tijdens het stage/afstuderen gaat uitvoeren voor een bedrijf, school of instelling die je zelf werft. Je kunt hiervoor een organisatie (bedrijfsleven of overheid) kiezen die jou het meest aanspreekt. Je brengt al het geleerde van de eerste 1,5 jaar in praktijk in opdrachten op het gebied van procesmanagement, projectmanagement, ethiek, financiën, etc. uiteraard onder begeleiding van een docent.

Bekijk het hele studieprogramma 

Intensieve begeleiding 

De begeleiding tijdens deze sterk praktijkgerichte Associate degree is intensiever dan wanneer je een bachelor- (hbo) opleiding volgt. Een deel van het programma is gewijd aan het ontwikkelen van vaardigheden. Er zijn meer contacturen en je maakt bijvoorbeeld een deel van je huiswerk onder begeleiding.

Praktijk

Tijdens deze opleiding doe je veel praktijkervaring op. Je werkt aan projecten bij bedrijven, zodat je een goed beeld krijgt hoe het er op de werkvloer aan toe gaat. Het project procesmanagement is hier een voorbeeld van, waarbij je een organisatieproces in kaart brengt.

Andere voorbeelden van praktijkopdrachten zijn: 
• opzetten van een efficiënt proces
• vertalen van beleid naar concrete doelstellingen voor je afdeling 
• voorbereiden van besluitvorming 
• leidinggeven aan kleine teams
• motiveren en coachen van medewerkers 
• organiseren van of adviseren over (delen van) bedrijfs- of organisatieprocessen

Praktische vaardigheden

Vaardigheden, zoals gespreksvaardigheden (hoe ga je om met interne & externe klanten, collega's), persoonlijke effectiviteit en timemanagement (wat wil ik, wat kan ik en hoe krijg ik dat voor elkaar) maken onderdeel uit van het programma.

Certificering

Na succesvolle afronding van de Associate degree Officemanagement ontvang je een officieel erkende graad: Associate degree. Deze titel mag je ook achter je naam voeren.

 

Wij bieden de opleiding Officemanagement (2-jarige Associate Degree) ook aan in Almere.