Studenten achter een laptop

Wie ben jij?

Wij zijn Dennis Broekhof en Mitchell Buwalda, derdejaarsstudenten Communicatie. Samen met techniekstudenten werken wij o.a. aan een opdracht om een robot te ontwikkelen, die kan helpen in de communicatie van en met autistische kinderen.

Communicatie-community AIDA

headerfoto mobiel opleiding communicatie“Wij voeren deze opdracht uit in de AIDA-commmunity. Dit is onze eigen ruimte, een leer/werkomgeving, waar we een halfjaar lang met ongeveer 40 medestudenten in projectgroepen aan verschillende opdrachten werken. Elke werkgroep heeft een eigen coach, bij wie je terecht kunt voor advies. De opdrachten komen van echte bedrijven of organisaties die bij onze community aankloppen met een communicatieopdracht. Voor de opdrachten die je interessant vindt, schrijf je je in. Het kan zelfs zijn dat je, bij meerdere inschrijvingen, mee moet doen aan een pitch om je plan van aanpak te presenteren. Het bedrijf bepaalt uiteindelijk met wie ze in zee gaan.”

 

Robots en vrouwenvoetbal

“We krijgen heel verschillende opdrachten binnen. Zo is bijvoorbeeld een projectgroep op bezoek bij de gemeente Rotterdam. Rotterdam timmert als metropool heel goed aan de weg. Ook de gemeente Zwolle wil zich graag als 'mini-metropool' op de kaart zetten en heeft aan ons de opdracht gegeven hiervoor een communicatieplan te ontwikkelen. Geen gekke gedachte dus, om eerst eens aan de Rotterdammers te vragen hoe zij dit aangepakt hebben.”

“Een andere opdracht komt van PEC Zwolle. De eredivisieclub heeft er behoefte aan om meer bekendheid te genereren voor hun vrouwendivisie. Een van onze groepen is net begonnen om te onderzoeken wat PEC kan doen in de communicatie om het vrouwenvoetbal te promoten…”

“...en zelf zijn we bezig met het robot-project. We doen dit samen met techniekstudenten onder leiding van Michiel de Jong, onderzoeker bij het lectoraat Robotica. De techniekstudenten nemen de programmering voor hun rekening; wij houden ons bezig met alles wat met de communicatie te maken heeft. Waar zet je de robots in? Wat is onze doelgroep en hoe bereiken we onze doelgroep? We gaan bijvoorbeeld onderzoeken of robots ingezet kunnen worden in de communicatie met autistische kinderen. Een mooie opdracht om uit te werken!”

Verantwoordelijke professional

“De meesten van onze groep hebben net hun stage achter de rug. We hebben dus enige routine gekregen in een werkomgeving. Wat dat betreft is onze community niet heel anders. We zijn hier praktisch elke dag met onze opdracht aan het werk. Daarnaast krijgen we een paar keer per week les in ondersteunende vakken en werken we aan de competenties die horen bij onze opleiding. Hoe we onze opdracht gaan organiseren en hoe we de tijd indelen, is helemaal aan ons. Daar krijgen we volledig de vrije hand in. We zijn verantwoordelijk voor een goed eindproduct en een tevreden opdrachtgever. Daar werken we best hard aan, maar we zorgen er wel voor dat we onze vrijdagmiddagborrel niet vergeten in te plannen!”

Lees hier ervaringen van andere communicatiestudenten

 

Emie, Layla en Liselotte geven communicatieadvies aan Startpunt, hét loket voor studentondernemers van Windesheim.

Wij proberen op een creatieve manier, met de juiste communicatiemiddelen, Startpunt nog meer onder de aandacht van studenten te brengen.

AIDA

Onze praktijkervaring doen we op bij AIDA, de community van de opleiding Communicatie. Bij AIDA komen verschillende communicatieopdrachten binnen, zoals de opdracht van Startpunt. Startpunt, het adviesbureau voor studentondernemers, is onlangs verhuisd naar een nieuwe locatie in het X-gebouw van Windesheim. Studenten kunnen hier nu ook dagelijks langskomen voor advies bij het starten van een eigen onderneming.

Onze opdracht

Aan ons is gevraagd om communicatieadvies te geven aan Startpunt. Welke communicatiemiddelen kunnen ze inzetten om ervoor te zorgen dat er meer studenten langskomen voor advies? Een leuke opdracht waarin we veel creativiteit kwijt kunnen. Allereerst proberen we de mening van de studenten te achterhalen, daarnaast kijken we naar de huidige communicatiemiddelen en tot slot brainstormen we over nieuwe ideeën. Bijvoorbeeld de inrichting van de nieuwe locatie, het verbeteren van de Facebookpagina, het bedenken van ludieke acties tot aan het adviseren over het gebruik van beeldmateriaal. We worden door onze opdrachtgevers erg goed meegenomen in het brainstormproces en ze staan open voor onze ideeën. Een aantal van deze ideeën zijn zelfs al doorgevoerd. Wanneer je als student advies geeft aan een opdrachtgever en er wordt iets mee gedaan, dan krijg je echt het gevoel dat je een communicatieprofessional bent. We hebben het erg naar ons zin bij Startpunt en de AIDA Community.

Iris en Margriet maken communicatiebeleid voor de Voedselbank

Samen met zes medestudenten zijn Iris Wijngaards en Margriet Gorter een paar weken geleden gestart met het project “Een goed communicatieplan voor de Voedselbank”. Iris en Margriet zijn vierdejaarsstudenten Communicatie en werken het komende halfjaar aan dit project.

Communicatie binnen en buiten de organisatie
“We zitten nog echt in de opstartfase. Onze eerste opdracht is om de problemen die er zijn rondom de communicatie in kaart te brengen en te analyseren. Ons uiteindelijke doel is om voor de Voedselbank Zwolle een werkbaar en helder communicatieplan op te stellen.  Twee plannen eigenlijk. Eén plan voor de interne communicatie, dus tussen de verschillende onderdelen van de voedselbank zelf, bijvoorbeeld de logistiek en bevoorrading. En een plan voor de externe communicatie, de communicatie naar de klant en de buitenwereld.”

Meer dan een verkooppraatje
“In het vierde jaar van onze opleiding gaan we aan de slag via community-learning. Met een groepje ga je een halfjaar bezig aan drie projecten. In een soort “open atelier” presenteren organisaties en bedrijven zich en bieden hun opdrachten aan. Een oud-docent van onze opleiding is als vrijwilliger betrokken bij de organisatie van de Voedselbank in Zwolle. Hij vertelde ons met enorm veel enthousiasme en betrokkenheid over het werk van de Voedselbank. De inzet van bedrijven en particulieren die hun steentje bijdragen. De keerzijde is dat het aantal klanten zó groot wordt, dat er dringend behoefte is aan goede richtlijnen rondom de communicatie. Daarom de vraag aan ons om daarbij behulpzaam te zijn. Wij hebben ons aangemeld voor dit project, omdat het ons superleuk leek om hiermee aan de slag te gaan. Een doel wat ons aanspreekt en een non-profitorganisatie waarvoor de plannen meer inhouden dan een verkooppraatje, maar waarbij de mens centraal staat. Een uitdagend project voor ons!

Indrukwekkend
“We hebben zelf een kijkje genomen bij de Voedselbank en waren onder de indruk van de enorme loods en de enorme voorraad pakketten. Wel een dubbel gevoel. Aan de ene kant een organisatie met hart voor mensen die alle hulp kunnen gebruiken. Aan de andere kant ook hulp in de anonimiteit. Hulp aan mensen, die niet graag te koop lopen met hun klant-zijn. In de communicatie ook iets om rekening mee te houden!”

Skills voor de praktijk
“We hebben dus drie projecten of opdrachten. Met deze opdrachten moeten we onze competenties behalen. Dat zijn bijvoorbeeld onderzoeken en analyseren, plannen en organiseren of creëren en realiseren.”  Iris: “Voor de Voedselbank ben ik hoofdzakelijk met deze laatste competentie bezig, door het schrijven van teksten en het ontwikkelen van een website. Voor de andere opdrachten moet ik weer andere vaardigheden inzetten. Stuk voor stuk projecten die ons de skills bijbrengen om ons goed te kunnen voorbereiden op de communicatiepraktijk.”