Sportkunde

Studenten aan het woord

Lessen sportmanagement volgen, groepsopdrachten maken, op kamp gaan, stage lopen. Hoe houden Shanne, Jeroen en Melissa de ballen in de lucht?

Shanne, tweedejaars: ‘Een topuitdaging’

Studente Sportkunde Shanne‘Ik ben nooit echt goed geweest in één specifieke sport, maar kon juist met elke vorm van sport goed meedoen. De keuze voor deze opleiding was dus snel gemaakt. Je volgt vakken waarin je je verdiept in sport én de redenen waarom mensen bewegen. Zo zet je in het eerste jaar een circus op. Je kunt het je nu nog niet voorstellen, maar ik heb daar ontzettend veel van geleerd.

In het tweede jaar kreeg ik de kans om via het praktijkbureau Ambulatorium een beweegaanbod voor vluchtelingen te creëren. Creëren, omdat er nog niks was voor deze negenhonderd mannen die in de IJsselhallen verbleven. Een topuitdaging die ik samen met drie studenten aanging. Calodocenten en -studenten (vrijwilligers) verzorgden gedurende een langere periode sport- en beweegactiviteiten voor asielzoekers. Dit initiatief werd verkozen tot beste schoolinitiatief op het SportGala Zwolle in 2016.

De opleiding biedt onwijs veel mogelijkheden om je te ontwikkelen. Vooral de sfeer is heel goed. Je moet veel samenwerken en leert iedereen snel en goed kennen. Al snel zoek je met elkaar de verdieping op. Dit maakt dat ik hier op mijn plek zit. De wereld ligt nog voor me open!’

Lees meer over beste schoolinitiatief

Jeroen, derdejaars: ‘We praten onderling in vakjargon’

Student Sportkunde Jeroen‘Tijdens een hbo-studie komt langzaam echt het besef dat je iets aan het leren bent wat niet iedereen kan. Dat heb ik nu, nu ik volop bezig ben met mijn opleiding tot sportmanager. Ik volg vakken die echt wat betekenen en we praten onderling in vakjargon en denken met z’n allen na over van alles en nog wat, zelfs als je geen les hebt. Puur omdat je bezig bent met datgene wat je wilt worden. Toen ik van mijn mbo-opleiding Marketing en Communicatie kwam, had ik eigenlijk geen benul van wat ik nou kon. ‘Tsja, je kunt aan het werk. Je hebt toch je diploma!’ denk je dan. Maar je kunt nog zo veel (bij)leren! Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met vakspecifieke onderdelen en heb me onder meer gestort op het boek Projectmatig creëren 2.0. Een gigantisch boek. Aan de hand hiervan leer ik nu hoe ik structureel een project kan opstarten en leiden als manager. Daarnaast heb ik al projectcontracten mogen opstellen die beoordeeld worden en heb ik voor het vak marketing een strategisch marketingplan geschreven voor een bedrijf (20 Knots) dat gebaseerd is op de Utrecht Marathon.’

Melissa, tweedejaars: ‘De docenten staan open voor vragen’

Studente Sportkunde Melissa‘Ik begon met een mbo-studie Sport- en bewegingscoördinator. Ik wist meteen dat ik verder wilde leren. In het vierde jaar wezen docenten mij op Windesheim. Toen kwam de lastige keuze: leraar lichamelijke opvoeding of Sportkunde? Ik bezocht open dagen en besloot dat het nummer twee werd. Waarom? Omdat het een brede opleiding is waarmee je alle kanten op kunt. Ik ben blij met de keuze. Het hbo sluit verbazend goed aan op mijn mbo-studie en ik kom goed mee. Opdrachten zijn gericht op ons latere werkveld en de docenten staan open voor vragen en helpen je waar ze kunnen.

Vanaf het tweede jaar snuffel je rond bij een sportorganisatie en krijg je de tijd en ruimte om die te leren kennen. In het tweede semester gaat dit anders dan in het eerste. Je solliciteert dan naar een stageplek. In beide gevallen liep ik stage bij Sportief Hoogeveen. Het eerste halfjaar maak je kennis: hoe werkt het, wat doen ze, waarom? Daarna ga je echt in op de waarom-vraag. Wat ik ervoer, is dat sportmanagers veel gezichten hebben. Ik hielp mee met sportdagen en evenementen, leerde veel over jeugdsportfondsaanvragen en nam fittesten af bij ouderen. Kortom, geen dag was hetzelfde!’