Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Dr. Loes van Wessum, associate lector

  • Lectoraat Urban Care & Education
Banner image
Home(opent in nieuw tabblad) / Dr. Loes van Wessum

Samen met scholen en schoolbesturen ondersteunt, stimuleert en onderzoekt dr. Loes van Wessum (associate lector Urban Care & Education) de ontwikkeling van leraren en schoolleiders als onderzoekers en ontwerpers van leerprocessen. Vanuit haar rol overlegt zij met schoolbesturen basisonderwijs in Flevoland en de gemeente Almere hoe we zittend (onderwijs)personeel verder kunnen laten professionaliseren.

Volg Loes op LinkedIn(opent in nieuw tabblad)

Onderzoeksfocus

Dr. Loes van Wessum onderzoekt welke leiderschapspraktijken kunnen bijdragen aan het leren van leraren. Hoe kan de organisatie van leiderschapspraktijken goed worden ontwikkeld, zodat er rijke leeromgevingen ontstaat voor leraren? Op welke manieren leren de schoolleiders hoe zij succesvolle leiderschapspraktijken kunnen ontwikkelen, en hoe kan het bestuur hen daarin ondersteunen? Daarbij is veel aandacht voor onderzoeksmatig werken: bereiken we met onze aanpak de doelen die we ons gesteld hebben? Welke gegevens hebben we echt nodig om hier zicht op te krijgen? Hoe verzamelen we die en hoe trekken we hier zelf conclusies uit?

Opleiding

Na haar studie aan de PA volgde Loes van Wessum de studie onderwijskunde aan de Universiteit van Utrecht. In 1998 promoveerde ze op een onderzoek naar samenwerking tussen docenten binnen vaksecties in het voortgezet onderwijs.

Onderzoekservaring

Van 1991 tot 2003 was Van Wessum in dienst als docent-onderzoeker onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht. En van 2003 tot 2008 adviseerde zij bij onderwijsadviesbureau Eduniek schoolleiders over veranderkundige vraagstukken. Hierna ging Van Wessum twee jaar lang als adviseur en onderzoeker aan de slag bij BMC.

Van 2010 tot 2013 implementeerde Van Wessum een onderzoekscurriculum bij zes lerarenopleidingen van de Hogeschool van Amsterdam, en was ze hoofdonderzoeker bij het lectoraat van Edith Hooge. Sinds 2013 werkt ze bij Windesheim in Almere aan professionaliserings- en onderzoeksprojecten, vanaf 2017 als associate lector. Van Wessum is een van de coordinatoren van de Eapril Cloud Leadership in Education en van de Velon themagroep Toekomstbehendig opleiden.

Lees meer over het lectoraat Urban Care & Education