Claudia Tempels, programmamanager opleiden
Claudia Tempels heeft als onderwijsvernieuwer ruime ervaring in het (her)inrichten van onderwijs en weet als geen ander de verbinding te vinden tussen de wensen van alle belanghebbenden. Vanuit haar nieuwsgierigheid, lef en persoonlijke passie voor duurzaamheid is zij een waardevolle aanvulling voor het lectoraat Energietransitie.
Volg Claudia op LinkedIn(opent in nieuw tabblad)
Onderzoeksfocus
Het lectoraat Energietransitie levert een actieve bijdrage aan een versnelde energietransitie en een CO2-neutrale leefomgeving bekeken vanuit drie onderzoeksgebieden: Opleiden, Datagedreven energietransitie en Systeeminnovatie (gebied & proces). Claudia is als onderwijsvernieuwer de programma-manager van ons onderzoek op het gebied van Opleiden.
Opleiding
Claudia heeft in 2015 haar Master Learning & Innovation cum laude afgerond. In 2006 sloot ze de leergang Kernreflectie af met een praktijkonderzoek ‘effecten van kernreflectie bij bewegen’ in samenwerking met prof. F. Korthagen.
De post-HBO studie Supervisie en Coaching rondde Claudia af in 2003. Claudia is gecertificeerd studieloopbaanbegeleider en geregistreerd lerarenopleider. In 1992 studeerde ze af aan de academie Lichamelijke opvoeding, hogeschool Windesheim.
Onderzoekservaring
De opleiding tot supervisor sloot zij af met een onderzoek naar de mogelijkheden om met grote groepen hbo studenten te komen tot duurzaam leren dmv reflectie. In de verdere studies verdiepte Claudia zich in het begeleiden van leer- en veranderprocessen van zowel hbo studenten als opleidingsdocenten en professionals in het hbo. In haar masterscriptie onderzocht zij hoe met behulp van een tool het informeel leren van professionals kon worden gestimuleerd.
In 2011 werkte zij als projectleider mee aan een ontwerp voor de studentbegeleiding tijdens de opbouw van hogeschool Windesheim Almere. Sinds 2015 werkt Claudia als senior adviseur onderwijsinnovatie bij hogeschool Windesheim en heeft zij aan de basis gestaan van onderwijs-vernieuwingen vanuit de strategische koers van Windesheim binnen met name domein Techniek. Claudia’s gedrevenheid en persoonlijke aanpak, maakt onderzoek gecombineerd met onderwijs functioneel en praktische uitvoerbaar.
In 2021 is haar aanvraag voor een Senior Fellow Comeniusbeurs met hoogste notering toegekend voor het EBBE-project: het opleiden van energietransitiebewuste en -bekwame engineers.