Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Waar loop jij tegenaan in de praktijk?

    Home(opent in nieuw tabblad) / Praktijkgericht onderzoek helpt je verder

    Hogeschool Windesheim: jouw partner in onderzoek

    Onze onderzoekers en lectoren denken graag met je mee. Want vragen die voortkomen uit de dagelijkse praktijk van organisaties en professionals vormen de basis van al ons onderzoek. En dit onderzoek voeren we sámen met hen uit. Praktijkgericht dus. 

    Het is onze opdracht om praktijkgericht onderzoek dichter bij al onze partners en stakeholders te brengen — of dat nu studenten, bedrijven of professionals zijn. Van research, innovatie tot het oplossen van (maatschappelijke) vraagstukken: wij hebben veel ervaring met het formuleren, opzetten en uitvoeren van praktijkgericht onderzoek én een batterij aan kennis in huis. Hiervoor leunen wij op de knowhow van lectoren, promovendi, docenten en studenten en werken we samen met partners uit de praktijk ...

    ... want praktijkgericht onderzoek helpt je verder!

    Maak kennis met enkele van onze lectoren

    Lectoren zijn de professoren van hogescholen. Zij zijn gepromoveerd in hun vakgebied met veel ervaring in de praktijk.

    “Het is lastig om de grote doelen uit het Akkoord van Parijs of het Klimaatakkoord te vertalen naar het hier en nu voor jezelf en jouw bedrijf. Praktijkgericht onderzoek kan die vertaalslag maken, het vormt de verbinding tussen ‘wat er moet gebeuren’ en ‘een goede aanpak voor jouw huis, jouw wijk of jouw bedrijf’. Zo ontwikkelen we een methode om aan de hand van data van jouw slimme meter en cv-ketel een uitspraak te doen over het energieverbruik van jouw huis. Dat vertalen we dan naar maatregelen die slim zijn om te nemen, die helemaal passen bij jouw situatie! Duurzaamheid is mijn passie en kennis daarover vertalen naar toepassing in de praktijk is leuk én nuttig.” – Jeike Wallinga, lector Energietransitie

     

    Het lectoraat staat voor het versnellen van de energietransitie: de overgang naar een duurzame energievoorziening. Minder energie gebruiken is daar een belangrijk onderdeel van, net als het opwekken van duurzame energie. Het lectoraat werkt aan vraagstukken waarbij data belangrijk zijn. De inzichten die de onderzoekers opdoen vertalen ze naar praktische bruikbare handvatten. Zo kan iedereen aan de slag met energietransitie! 

    “Praktijkgericht onderzoek is voor het onderwijs belangrijk, omdat het oog heeft voor de vragen van de onderwijsprofessional. Door de manier waarop praktijkgericht onderzoek werkt kunnen we de vragen op een structurele en oplossingsgerichte manier bekijken en met input van bewezen kennis en evidentie het onderwijs optimaliseren. Een mooi voorbeeld van hands-on praktijkgericht onderzoek is Lesson Study. In kleine teams delen leraren ervaringen met elkaar, ontwerpen ze nieuwe lessen én geven die lessen ook. Hierna delen zij opnieuw hun ervaringen om vervolgens de lessen weer te verbeteren. Zo ontwikkel je als leraar niet alleen een visie op leren, maar leer je ook met andere ogen naar leerlingen te kijken.” – Sui Lin Goei, lector Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen 

     

    Het lectoraat van Sui Lin wil aanstaande en zittende leraren voorbereiden op inclusief lesgeven. In kleine teams ontwerpen ze betekenisvolle activiteiten en lessen. Altijd met het oog voor (en uitgaande van) diversiteit tussen leerlingen, zodat iedere leerling zijn talenten kan ontwikkelen en zich veilig kan voelen.

    “Binnen het vakgebied van familiebedrijven is praktijkgericht onderzoek essentieel om de ondernemende kracht van deze bedrijven te versterken. Er wordt heel veel kennis ontwikkeld, maar op het moment dat deze kennis zich moeilijk laat vertalen naar inzichten in de praktijk gaat het verloren. Samen met mijn team wil ik die vertaalslag wél maken. We betrekken praktijkpartners bij ons onderzoek en ontwikkelen tools en onderwijsmateriaal zodat deze kennis direct bruikbaar wordt. Een mooi voorbeeld hiervan is ons werkboek (dat later dit jaar verschijnt) dat families kunnen gebruiken om te bepalen of én hoe ze richting hun stakeholders willen communiceren dat ze een familiebedrijf zijn. Zo willen we met ons werk van betekenis zijn voor professionals die werken in en met familiebedrijven.” – Judith van Helvert, lector Familiebedrijven

     

    Van bedrijfsopvolging en governance tot strategisch ondernemerschap en innovatie. Het lectoraat Familiebedrijven heeft al veel kennis ontwikkeld waar ze ondernemers mee verder kunnen helpen. De komende jaren gaan ze actief inzetten op vragen rondom het familiesysteem: wat zijn de achterliggende drijfveren en motivaties?

    “Met praktijkgericht onderzoek kun je echt impact maken, juist als het gaat om duurzaamheid en inclusiviteit. Daarom is het niet alleen relevant, maar ook leuker! Een mooi voorbeeld hiervan is dat we mkb-bedrijven kunnen helpen om hun facturen eerder betaald te krijgen door betere samenwerking in de keten. Een ander voorbeeld is ons onderzoek naar hoe je afvalstromen in ziekenhuizen circulair kunt maken. Vraag jij je af hoe je je toeleveringsketen meer duurzaam en inclusief kunt maken? Dan denken wij graag met je mee!” – Ronald de Boer, associate lector Supply Chain Finance

     

    Het lectoraat Supply Chain Finance houdt zich bezig met het organiseren en afstemmen van goederen-, geld- en datastromen te midden van een veranderende wereld. Hierbij gaat het bijna altijd om netwerken van bedrijven die samenwerken (toeleveringsketens).

    Praktijkgericht onderzoek is belangrijk omdat je daarmee zowel de beroepspraktijk als het onderwijs kunt vernieuwen. In ons onderzoek naar een goed leven met dementie laten we ons leiden door vragen en behoeften uit de praktijk, bijvoorbeeld van zorgprofessionals, bestuurders, ouderen, mantelzorgers, of mensen met dementie. Samen met deze verschillende partijen geven wij ons onderzoek vorm, en kijken we of en wat er veranderd of verbeterd kan worden in de praktijk. Tegelijkertijd kijken we altijd hoe we nieuwe inzichten uit ons onderzoek een plek kunnen geven in onderwijs, bijvoorbeeld in de minor Goed Leven met Dementie. Daarmee houden we ook het onderwijs actueel!” – Simone de Bruin, lector Goed Leven met Dementie

     

    Het lectoraat Goed Leven met Dementie vindt het belangrijk dat er naast de uitdagingen die dementie met zich meebrengt, ook aandacht is voor wat er wél kan. In hun onderzoek is er veel aandacht voor behoud van autonomie, inclusie, participatie, waardigheid, welbevinden en zingeving.

    “Hoe kun je werknemers stimuleren om regie te pakken op hun loopbaan en ontwikkeling? En hoe kun je als organisatie een betere leercultuur creëren waarin leren en ontwikkelen in het dagelijks werk zit? Er is in de praktijk een grote behoefte aan kennis en tools die direct toepasbaar zijn om op het gebied van Leven Lang Ontwikkelen het beroepenveld te verbeteren en je als professional te ontwikkelen. Praktijkgericht onderzoek kan vanuit de verbinding tussen meer generieke, fundamentele kennis en ‘good practices’ bijdragen aan de vraag ‘wat werkt, voor wie en onder welke omstandigheden?’. Neem bijvoorbeeld het mkb, hiervoor hebben we een leercultuurscan ontwikkeld. Samen kijken we dan naar waar de mogelijkheden liggen om hun leercultuur te verbeteren.” – Menno Vos, lector Leven Lang Ontwikkelen 

     

    Het lectoraat Leven Lang Ontwikkelen richt zich op de vraag: hoe kunnen beroepsprofessionals in arbeidsorganisaties gestimuleerd worden om zichzelf te blijven ontwikkelen? En dat mensen niet alleen door een externe prikkel in actie komen, maar ook gedreven worden door een intrinsieke ‘drive’.

    Kom in contact

    Weten wat Windesheim voor jou kan betekenen als partner in onderzoek? Neem contact op met ons informatiecentrum. 

    Blijf op de hoogte

    Abonneer je op één of meerdere themanieuwsbrieven en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en onderzoeksprojecten. 

    Bekijk onze themanieuwsbrieven(opent in nieuw tabblad)

    Samenwerking in de regio

    Onze lectoraten doen veel in de regio’s Almere en Zwolle, dat is ook te zien aan onze samenwerkingsverbanden. Kortom, met én voor de regio! Zo werken we samen met gemeentes en provincies en bundelen we de krachten in Centres of Expertise en Communities of Practice. 

    Lees meer over onze samenwerkingsverbanden

    Onderzoek en onderwijs

    Onze lectoraten zijn actief betrokken bij onze opleidingen, en andersom. Docent-onderzoekers geven les en onze studenten kunnen meewerken aan een project of studeren af bij een lectoraat. Zo vloeit kennis vanuit onderzoek direct door naar het onderwijs en leiden we professionals op die al direct na hun afstuderen over de allerlaatste inzichten vanuit onderzoek beschikken. 

    Zo werken in ons Digilab onderzoek, student én werkveld samen 
    Zo werken onderzoekers en studenten samen met NS 

    Lectoraten

    25

    in totaal

    Centres of Expertise

    3

    in totaal

    Onderzoekthema's

    4

    in totaal

    Laatste nieuws over ons onderzoek

    Cookie instellingen

    Windesheim maakt gebruik van functionele en analytische cookies om het gebruik van de website te optimaliseren. Daarnaast maken we gebruik van cookies voor marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we je gedrag volgen op websites. Als je op 'accepteer alle cookies' klikt, geef je hiervoor toestemming. Klik op 'stel je persoonlijke voorkeuren in' om aan te geven welke cookies je accepteert. Lees ons cookiestatement voor meer informatie.


    Stel je persoonlijke voorkeuren in