Hans de Clercq nieuwe manager Journalistiek Windesheim

02 november 2012

Met ingang van 1 januari 2013 start Hans de Clercq als manager van de opleiding Journalistiek en het kenniscentrum Media bij Christelijke Hogeschool Windesheim in Zwolle. Momenteel werkt De Clercq als hoofd Wetenschap radio, televisie en digitaal bij NTR en VPRO. Met deze benoeming geeft Windesheim een nieuwe impuls aan de ingezette kwaliteitsslag bij de opleiding Journalistiek.

De Clercq en Windesheim vinden elkaar in een gedeelde visie op de toekomst van de Journalistiek. Voor Windesheim is Hans de Clercq de gezochte manager uit de mediawereld, die daadkracht paart aan het vermogen draagvlak voor besluiten te creëren. Als journalist met brede ervaring in diverse media zal hij in staat zijn een nauwe en betekenisvolle relatie met het journalistieke werkveld te onderhouden. De functie bij de hogeschool ziet De Clercq als een logische vervolgstap in zijn carrière: “Mijn expertise en ervaring, maar ook mijn brede netwerk binnen en buiten de media wil ik graag benutten om journalisten in opleiding wegwijs te maken in de mediawereld”.

Als producent, eindredacteur, creative director en manager was Hans de Clercq sinds 1992 verantwoordelijk voor uiteenlopende producties die voor een breed publiek of juist een specifieke doelgroep zijn gemaakt. Hij werkte zowel in opdracht van publieke als commerciële zenders. Om actief te kunnen zijn op het gebied van onderwijs en educatie trad hij in 2007 in dienst bij educatieve omroep Teleac. Hier was hij hoofd TV, radio en internet op de afdeling volwasseneneducatie en zorgde hij voor vernieuwing van beleid, bedrijfsvoering en portfolio. Momenteel werkt hij als hoofd Wetenschap radio, televisie en digitaal bij NTR en VPRO. Naast zijn beleidsfunctie is hij hier verantwoordelijk voor het op innovatieve wijze neerzetten van wetenschapscontent in producties zoals Labyrinth, Pavlov radio en portal Wetenschap24.nl Ook de ervaring van Hans de Clercq met crossmediale, wetenschaps- en onderzoeksjournalistiek is voor Windesheim van belang voor de verdere ontwikkeling van zowel de opleiding Journalistiek als die van het kenniscentrum Media.