Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

De (verborgen) waarde van praktijkgericht onderzoek bij hogescholen

  • 12 mei 2020
Banner image
Home(opent in nieuw tabblad) / De (verborgen) waarde van praktijkgericht onderzoek bij hogescholen

Met bijna 700 lectoren bij alle hogescholen van Nederland wordt er flink aan de weg getimmerd met praktijkgericht onderzoek. Om nog meer mensen de weg te laten vinden naar die enorme bron van kennis, komt regieorgaan SIA met een nieuwe publicatie én 17 inspirerende voorbeelden.

Kennisinstellingen worden steeds belangrijker bij de aanpak van maatschappelijke problemen op regionaal, landelijk en Europees niveau. Denk aan energietransitie, het klimaat en allerlei uitdagingen in de zorg, onderwijs, bouw en de landbouw. En juist hogescholen zijn bij uitstek toegerust om met praktijkgericht onderzoek bij te dragen aan de aanpak van deze vraagstukken.

Midden in de samenleving

Praktijkgericht onderzoek aan hogescholen is onderzoek dat midden in de samenleving staat. De vraag die aan het onderzoek ten grondslag ligt, komt voort uit de dagelijkse praktijk van organisaties en professionals. En dit onderzoek wordt uitgevoerd sámen met partners uit de praktijk. Resultaten vinden hun weg naar de beroepspraktijk en naar toekomstige professionals via de opleidingen.

Wat is een lector?

Lectoren zijn de professoren van hogescholen. Zij zijn gepromoveerd in hun vakgebied met veel ervaring in de praktijk. Hun onderzoek staat dicht bij de dagelijkse werkelijkheid en is herkenbaar voor het Nederlandse publiek. Of het nu gaat om verbeteringen in de thuishulp, oplossingen voor de schuldenproblematiek of beveiliging tegen cybercrime, de Nederlandse mediaconsument ziet de relevantie ervan dagelijks om zich heen.

17 inspirerende voorbeelden

De nieuwe publicatie van SIA is bedoeld om iedereen te inspireren om samen met hogescholen op zoek te gaan naar al die verhalen over de dagelijkse praktijk. In het boekje vind je 17 aansprekende voorbeelden van de verschillende hogescholen. Ook aan het woord is Margie Topp, onze lector Kunststoftechnologie, die samen met haar onderzoekers en studenten werkt aan een tweede leven voor afgeschreven windmolens. Benieuw naar dit onderzoek? Download hier de publicatie.

Deze publicatie is een initiatief van Vereniging Hogescholen, het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA en het Netwerk Onderzoekscommunicatie Hogescholen.

Delen via:

Vragen?

Stel ze aan Freek Hofland
Woordvoering onderzoek

Wat zoek je?

Direct naar

Events Windesheim Informatiecentrum

Laatste nieuws

Teaser image

Ad-opleiding hielp Deborah bij switch van toerisme naar zorg

19 april 2024
Teaser image

Meer impact met onderzoek door samenwerking

18 april 2024
Teaser image

Passiefhuis: met de energie van een waakvlammetje een heel huis verwarmen

17 april 2024
Teaser image

Alumni van Windesheim kijken tevreden terug op hun opleiding

8 april 2024
Teaser image

‘Metaalsector nog te onwetend over mogelijkheden Ad-opleidingen’

8 april 2024