Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

‘Vanaf dag één gaan ze aan de slag met een echte webshop’

  • 18 oktober 2019
Banner image
Home(opent in nieuw tabblad) / Vanaf dag één gaan ze aan de slag met een echte webshop

International Business is de eerste opleiding in Nederland met een Cross Border E-commerce certificaat van e-Academy (Thuiswinkel.org) en blijkt een opleiding waarin de persoonlijke leerroute echt centraal staat.
 

Docent Albert Hulzebos van de opleiding International Business was nauw betrokken bij de totstandkoming van de nog jonge opleiding en vertelt enthousiast over de opbouw, de principes van waaruit studenten geacht worden te leren maar ook over de kinderziektes die horen bij een opleiding waar de student in hoge mate verantwoordelijk is voor zijn eigen leerproces. Hij waardeert het certificaat temeer omdat Thuiswinkel.org via de e-Academy een belangrijke verspreider is van kennis op het gebied van e-commerce, keurmerken uitgeeft voor webshops, online opleidingsmodules ontwikkelt en opleidingen certificeert.

60-80% e-commerce-vacatures niet ingevuld!

Een betere integratie tussen onderwijs en bedrijfsleven is volgens de docent International Business hard nodig. ‘Op dit moment kunnen 60 tot 80% van de internationale e-commerce-vacatures niet worden  ingevuld! De filosofie van onze opleiding is dat je door directe werkervaring veel beter het vak leert. De stelling van denker en schrijver Malcolm Gladwell ‘It takes 10.000 hours to perfection’ nemen wij als een serieus uitgangspunt van het leerproces. Elk groepje eerstejaarsstudenten krijgt daarom vanaf dag 1 een echte webshop van een bestaand bedrijf onder zijn beheer. Studenten gaan dus direct met echte data aan de slag. De kennis die ze zo opdoen, wordt in het werkveld veel meer gewaardeerd dan de kennis die ze passief aanhoren in de collegebanken. Tegenwoordig selecteren bedrijven in de sector van de e-commerce niet meer op je cv maar op de combinatie passion, potential en purpose die ze in je zien.’

Cross Border

Cross Border, internationaal zakendoen is een belangrijk uitgangspunt van de opleiding. ‘Studenten gaan actief op zoek naar de klant aan de andere kant van de grens. Ze gaan naar Duitsland of naar Frankrijk en houden enquêtes op straat om de wensen van klanten daar in kaart te brengen. Zo verzamelen ze gegevens om hun webshop te ontwikkelen. Het is heel leerzaam, zodra studenten naar Duitsland gaan ontdekken ze bijvoorbeeld dat Xing daar veel groter is dan LinkedIn, dus ook daar moeten zij zich dan in verdiepen.’   

Mindset is misschien belangrijker dan de kennis

‘We hebben voor onze opleiding een mooie structuur bedacht met lectures, practices en een office. Daarnaast hebben we een digitale leeromgeving gebouwd. Centraal daarbij staan de 21th century skills. Wij vinden de mindset van waaruit je leert erg belangrijk. De student is eigenaar van zijn eigen leertraject, met andere woorden: we vinden het eigenaarschap van de student van zijn leerproces belangrijk. Kennis binnen e-commerce kan binnen één dag verouderd zijn. De bereidheid om te blijven leren achten wij belangrijker voor je toekomst dan de leerstof die je op een bepaald moment tijdens je opleiding tot je neemt. Als opleiding bepalen wij de leeruitkomsten en de manier van toetsen. Voor de rest is de student zelf verantwoordelijk voor zijn leerproces en bepaalt hij hoe, waar en wanneer hij iets doet en heeft de docent in de eerste plaats een coachende rol.’

De valkuil: toch weer lesgeven

De valkuil voor een opleiding als International Business is volgens Albert Hulzebos dat zowel studenten als docenten geneigd zijn om weer terug te vallen in het oude systeem van traditioneel lesgeven. ‘Wij willen dat onze studenten zelf het werk doen omdat ze zo het beste leren. Ik vergelijk de opleiding wel eens met Spotify of met Netflix in de zin dat we als opleiding een enorm keuzemenu aanbieden waarin de student zelf zijn weg moet leren te vinden. 

De coachende rol van docenten wordt nog niet altijd even goed begrepen. Een student vroeg me onlangs: “Ik betaal een enorm bedrag aan collegegeld en vervolgens verwijst u me naar de digitale werkplaats van Google met gratis lesmateriaal.” En inderdaad dat had hij goed gezien want dat is precies de plek waar je nu de laatste kennis opdoet over marketing en die hem als student de mogelijkheid biedt om extra certificaten te behalen waar organisaties om vragen. Marketingkennis is vergankelijk, kennis die je deze week nog specialist maakt, is volgende week misschien al niet meer actueel. De ontwikkeling van de juiste mindset en de bereidheid om continu de kennis te zoeken die je nodig hebt om actuele vraagstukken op te lossen, is veel belangrijker. Daarom staat de persoonlijke leerroute en de 21th century skills in deze opleiding centraal.’

Bekijk de opleidingsinformatie van de opleiding International Business 

Delen via: