Student die aan het bellen is

Windesheim en werkveld nemen minister Van Engelshoven mee in wereld van techniekonderwijs

08 maart 2019

Er is een groot tekort aan leraren in het technisch beroepsonderwijs. Alle reden voor de minister van Onderwijs Ingrid van Engelshoven om Windesheims lerarenopleiding te bezoeken.

Studenten lieten zien hoe je kinderen kunt interesseren voor techniek en hoe een app kan helpen bij het matchen van scholen met potentiële leraren uit het werkveld. Bezoek minister

Als we meer kinderen warm willen maken voor de techniek, moeten we vroeg beginnen. ‘Maak het uitdagend, maar niet té moeilijk voor ze’, zegt de recent afgestudeerde deeltijdstudent Jan Willem Maassen van den Brink. Hij schetst de minister een toekomstbeeld waarin robots in huis eerder regel dan uitzondering zijn. ‘We zullen steeds meer mensen nodig hebben die dat soort dingen kunnen maken en programmeren.’ Voor zijn afstudeerscriptie (de beste Windesheimscriptie van 2018) ontwikkelde Jan Willem een programma voor vmbo-leerlingen om met robotica en programmeren aan de slag te gaan. De robot die hij zelf maakte, kunnen leerlingen uiteindelijk ook maken: een kopie of een eigen variant.

Benieuwd naar Jan Willems verhaal? Bekijk dan deze video over zijn afstudeerscriptie

Samenwerking met werkveld

Als het lukt om meer kinderen te interesseren voor technische beroepen, hebben we ook meer docenten nodig om ze het vak bij te brengen. Windesheimdocent Erik Schakelaar legt de minister uit waarom dat om maximale flexibiliteit van de lerarenopleiding Technisch Beroepsonderwijs vraagt. ‘De instroom is heel divers: van jongeren die na hun middelbare school of mbo gaan studeren tot mensen van 50 of soms zelfs 60 jaar die de stap naar het onderwijs willen maken. Combineer dat met acht verschillende uitstroomprofielen, en je begrijpt dat we veel maatwerk leveren. Studenten zijn zelf eigenaar van hun leerroute.’ Samen met OTIB – brancheorganisatie van de installatietechniek – werkt Windesheim aan het professionaliseren van werknemers uit de techniek en stimuleert de hogeschool hybride docentschap. Ook andere ontwikkelfondsen zijn aangesloten. ‘We hebben inmiddels 150 trajecten om hybride docenten op te leiden’, vertelt Robert-Jan de Vries van OTIB: ‘Gelders en Overijssels vakmanschap’.

App matcht hybride docent en school

De vraag naar meer hybride docenten is groot, zeker vanuit het mbo, en het werkveld staat te trappelen, weet Windesheimdocent Lies Revet-Kuperus. ‘Veel mensen willen graag een dag in de week – naast hun huidige baan – lesgeven. Vanuit maatschappelijke betrokkenheid en de behoefte die ze voelen om hun kennis en ervaring over te brengen op de volgende generatie.’ Honderden mensen meldden zich eind vorig jaar bij Windesheim. Om deze en andere potentieel hybride docenten te matchen met scholen, werken Windesheimstudenten aan een app: Teachr. De studenten laten de minister zien hoe zij zelf – als ervaren houtbewerker – in een Tinderachtige app haar profiel kan invullen en hoe scholen haar vervolgens kunnen vinden. In het voorjaar hoopt Windesheim een pilot met de app te kunnen starten. 

Meer weten over de experimenteerruimte die Windesheim vraagt op het gebied van hybride docentschap? Lees hier onze oproep