Studenten voor X

Winnovation podium voor experimenterende ICT studenten

Bij de wintereditie van Winnovation laten studenten ICT van Windesheim zich weer van hun creatieve en innovatieve kant zien. We lichten er een paar pareltjes uit.

Energiezuinige treinritten stimuleren

Thomas Wolters – 4e jaar software engineering
‘Ik reis al jaren met de trein. De laatste vier maanden let ik er ook op hoe de rit verloopt. Of de trein remt, versnelt of uitrolt. Voor de NS en hun ICT-partner Info Support heb ik samen met medestudenten gewerkt aan een applicatie voor machinisten. Om hen inzicht te geven in hoe ze energiezuinig kunnen rijden. In de app verzamelen we wiskundige variabelen. Data die informatie bevatten wanneer de machinist de trein kan laten uitrollen. En met welke belading. Nieuwe treinen zijn dusdanig geconstrueerd dat ze soms al 30 km voor het station in zicht is kunnen starten met uitrollen. Dit bespaart stroom en dus energie. Machinisten moeten hier nog aan wennen. Het druist in tegen hun instinct om de pedaal niet in te trappen. Deze applicatie maakt hen daar meer bewust van.’

Winnovation wintereditie

Wonden genezen met lichtsensor

Christiaan Bruijnes – 3e jaar software engineering
‘Chronische wonden, die maar niet willen genezen. Als patiënt kun je daar veel last en pijn van hebben. Bioloog Harm Jaap doet onderzoek hoe LED verlichting de genezing van wonden bevordert. BE Precision Technology ontwikkelt daar nu een technisch device voor, waar wij de software voor hebben ontwikkeld. Dit is ‘m. De ICap. Een apparaatje van het formaat horloge. Met elastiek is het om een arm, been of romp te bevestigen. Twaalf dagen moet een patiënt de ICap dragen. Het genezingsproces wordt bekeken aan de hand van foto’s. Beelden die vertaald worden naar algoritmes. Artsen kunnen die data in een statistiek uitlezen en zien of de behandeling aanslaat. En op welke plek van de wond de huid geneest. Deze LED behandeling is voor alle chronische wonden geschikt: snijwonden, schaafwonden en brandwonden.’

Student Michelle HeinemannGeschiedenisles moet een beleving zijn

Michelle Heinemann, volgt de minor Concept & Creation
‘Op de middelbare school vonden we de lessen geschiedenis erg droog. Dat moet leuker kunnen, dachten we als ICT-studenten. Daarom ontwierpen we een geschiedenisles met behulp van augmented reality en storytelling in opdracht van We Create Concepts. Met een VR-bril stap je als leerling in het verhaal van de Romeinse tweeling Romulus en Remus, die volgens de mythe door een wolf zijn grootgebracht. Binnen de door ons gecreëerde digitale omgeving beleven de kinderen de geschiedenis van dichtbij. Zodat ze zich beter in de Romeinse tijd kunnen verplaatsen. Zich letterlijk door een historisch decor mogen bewegen. Via een voice-over, die de leerkracht bedient, krijgen ze het verhaal te horen. Inmiddels hebben we deze lesmethode uitgetest bij een aantal scholieren. Die reageerden enthousiast. Ze vonden de les heel leerzaam en de lesstof bleef ook beter hangen.’