Student die aan het bellen is

Hoe studenten Paul Rosenmöller overtuigden dat het Teachers College zo gaaf is

Paul Rosenmöller, voorzitter van de VO-Raad, bezocht vorige week Windesheims Teachers College. Enthousiaste studenten overtuigden hem van de meerwaarde van deze bijzondere lerarenopleiding.

Gave opleiding

In een vol klaslokaal op de Windesheimcampus in Zwolle, vertellen tientallen (voornamelijk) eerstejaarsstudenten aan Rosenmöller waarom zij voor het Teachers College hebben gekozen:

- ‘Je kunt hier op je eigen manier leren.’
- ‘Ik weet nog niet of ik basisonderwijs of voortgezet onderwijs wil doen. Hier kan ik me oriënteren op beide. Je leert eerst om leraar te worden, daarna kies je pas een richting en een vak.’
- ‘Je hebt zelf de touwtjes in handen en volgt je eigen leerroute.’
- ‘Je kunt je creativiteit in deze opleiding kwijt, bijvoorbeeld door je eigen toetsvorm te kiezen.’
- ‘Je werkt hier vanuit je eigen leervragen. Er is – binnen duidelijke kaders en richtlijnen – veel vrijheid.’
- ‘Je wordt hier echt gehoord. Docenten luisteren naar je, ook als je bijvoorbeeld vindt dat zij iets beter kunnen doen.’
- ‘Ik wil graag een dubbele bachelor halen en dat kan hier.’

Opvallend vaak valt het woord 'gaaf'. Wat een gave opleiding, wat gaaf dat de docenten je zoveel vrijheid geven en wat gaaf dat er naar je geluisterd wordt.

Rosenmöller in gesprek met studenten

Voorloper op advies Onderwijsraad

Het Teachers College van Windesheim is een kleinschalige opleiding die zich richt op ambitieuze, onderzoekende studenten. Je kunt leraar basisonderwijs worden, leraar in het voortgezet onderwijs, of beide. In de eerste fase van de opleiding werk je aan je eigen persoonlijkheid en ontdek je wat voor type leraar je wilt worden. Daarna ga je je specialiseren. Het Teachers College had de interesse van Rosenmöller gewekt, omdat het goed aansluit bij het recente advies van de Onderwijsraad: 'Ruim baan voor leraren'. Iedere leraar moet volgens de Onderwijsraad dezelfde basisopleiding krijgen. De keuze voor een leeftijdsgroep of een vak komt daarna. 

Rosenmöller in gesprek met studenten

Muziekstuk i.p.v. verslag

Bij het Teachers College kun je een vak afronden met een toets of verslag, maar ook met een kunstwerk. Zo componeerde één van de Teachers College-studenten een muziekstuk om verslag te doen van zijn voortgang. Het is één van de vele mooie voorbeelden die Rosenmöller te horen kreeg over hoe de studenten het Teachers College ervaren en wat het zo anders maakt dan een reguliere lerarenopleiding. Hoe is het bijvoorbeeld om als eerstejaars gelijk in september stage te lopen in zowel het po als vo? Erg leerzaam, zo blijkt. ‘Je loopt mee met een docent, observeert veel, maakt lesplannen. Terwijl de focus in het begin van de opleiding ligt op de vraag 'wie ben ik en wat voor leraar wil ik later worden?', ben je ook gelijk met de praktijk bezig’, vertelt één van de studenten. Ook discussieert Rosenmöller met de studenten over vragen als 'hoe laat je jezelf zien als leraar?' en 'hoe ga je om met diversiteit in de klas?'.

Rosenmöller in gesprek met studenten

Rosenmöller: ‘Kunnen niet genoeg onderwijsvernieuwers hebben’

Nadat hij vooral heeft geluisterd naar de verhalen van de studenten, geeft Rosenmöller aan het einde van de middag zijn visie op het Teachers College en op het onderwijs van de toekomst. ‘Wat mij aanspreekt, is de focus op de competenties karakter en ondernemerschap. Studenten hebben veel regie en volgen hun eigen gepersonaliseerde leerroute. Als je dat nu als student krijgt aangeboden, is dat iets dat je later als leraar ook aan je leerlingen geeft, omdat het onderdeel van je DNA is geworden.’

‘Bij het Teachers College word je opgeleid als onderwijsvernieuwer’, vervolgt Rosenmöller. ‘En daar kunnen we er niet genoeg van hebben. Er zijn wel onderwijsvernieuwers, maar niet veel vanuit hun opleiding. Het onderwijs wordt steeds gepersonaliseerder (zonder dat we het individualiseren), houdt rekening met de verschillen tussen leerlingen, kent steeds meer samenhang tussen vakken en het ontdekken van je talenten staat centraal. Dé vmbo-leerling en dé havist bestaan niet. Oog hebben voor individuele talenten en uitdagen op hun eigen niveau werkt motiverend voor jongeren. Ik weet nog steeds welke leraren ruim veertig jaar geleden voor mij het verschil maakten. Als jullie dat ook kunnen doen, én dat gaan jullie doen. Dan ben je van eeuwigheidswaarde.’

Rosenmöller in gesprek met studenten