Studenten voor X

Wikkelfolie met lage CO₂-footprint levert duurzaamheidsaward op

Windesheimalumnus Mathijs Schuttert, productontwikkelaar bij AFP, heeft de Rethink Award Duurzame Producten 2019 gewonnen. Dit deed hij met wikkelfolie waarvan de productie een opzienbarend lage CO₂-footprint heeft.

De prijs wordt jaarlijks toegekend aan de maker of bedenker van producten die het beste voldoen aan de duurzaamheidseisen. Mathijs heeft bij AFP als projectleider een sturende rol gehad in de ontwikkeling van de Katan-ex biobased, een wikkelfolie met een CO₂-footprint die 90% lager ligt dan die van ‘gewone’ wikkelfolie. ‘Normaal wordt het wikkelfolie geproduceerd op basis van olie. Wij kwamen erachter dat wanneer we enkele trucjes toepassen, dit ook mogelijk is op basis van een restproduct van suikerriet. Op deze manier gebruiken we veel minder fossiele grondstoffen. Bovendien groeit suikerriet snel en wordt het gekweekt op land wat al is afgekeurd voor veeteelt. Tijdens het groeien neemt de rietsuiker al CO₂ op. Dat zorgt ervoor dat ons product vrijwel emissieneutraal is.’Rethink Award

Plastic aan eigen succes ten onder 

Plastic verpakkingen zoals wikkelfolie hebben een slechte naam gekregen. Volgens Mathijs komt dit niet door het plastic zelf, maar door de manier waarop het gebruikt wordt. ‘Het is een vrij goedkope grondstof die bijna overal geschikt voor is. Daarom gebruiken we het zoveel en gooien we het ook zo makkelijk weer weg. Het gaat eigenlijk aan zijn eigen succes ten onder. Hiermee wil ik de plasticindustrie niet ontslaan van hun verantwoordelijkheden. Sterker nog, ik vind dat de industrie hier zelf actie in moet ondernemen. Dit is ook wat ik met mijn collega’s probeer te doen met onze biobased wikkelfolie.’ 

Geïnspireerd door master bij Windesheim

Mathijs heeft op Windesheim de master Polymer engineering gevolgd, een samenwerking tussen Windesheim en Stenden. Dit is een deeltijdopleiding voor mensen die werkzaam zijn in de kunststofindustrie en zich verder willen ontwikkelen. ‘Binnen die master sprak vooral het thema ‘duurzaamheid’ me aan. Dit thema maakte mij erg bewust van de impact die plastics hebben op het milieu en gaf handvaten om hier verbeteringen in aan te brengen. Ook hebben we gekeken naar bedrijven die plastic maken van suikerbiet of bijvoorbeeld van bacteriën. Dit inspireerde me. De consument wordt altijd gevraagd om naar zichzelf te kijken, dit wilden wij als verpakkingsbedrijf ook doen.’