Studenten voor X

Eerste lichting docenten met SIA-toelage aan de slag met onderzoek

HBO-ICT-docent Gido Hakvoort kan dankzij een postdocprogramma van het SIA aan de slag met onderzoek naast zijn baan als docent. Het programma moet bijdragen aan de verbinding tussen onderwijs en onderzoek.

Het postdocprogramma van SIA (Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek) geeft hogescholen de kans om in drie rondes gepromoveerde docenten te nomineren voor het opzetten van een onderzoek. De regeling biedt hen het perspectief om onderzoek te doen binnen het hoger onderwijs en is ook bedoeld als rem op de trek naar het bedrijfsleven of universiteit.

Op vrijdag 28 september werden de eerste dertien postdocs gepresenteerd in Utrecht onder wie Gido Hakvoort van Windesheim. Hij is de eerste docent van Windesheim die dankzij deze SIA-regeling aan de slag kan en de helft van zijn aanstelling gaat wijden aan onderzoek bij een lectoraat. Dit jaar krijgen nog twee andere docenten de kans om voor deze regeling in aanmerking te komen. 

Van museumwereld naar gezondheidszorg

Gido Hakvoort is ruim drie jaar geleden gepromoveerd op onderzoek naar ICT-toepassingen binnen de museumwereld. ‘Tijdens mijn promotieonderzoek zocht ik naar verschillende manierenSiA presentatie postdocs om met digitale middelen museumbezoekers op een nieuwe manier in contact te brengen met een tentoonstelling. Ik maakte proefopstellingen voor een geologisch museum in Birmingham en liet bezoekers in interactie gaan met wat ze zagen. Ik registreerde met gecombineerde technieken hun bewegingen en gebruikte die data om te kijken welk gevolg deze digitale middelen hebben op de interactie met de tentoonstelling en de sociale interactie tussen bezoekers zelf.’

Vanaf januari 2019 sluit Gido Hakvoort zich als onderzoeker aan bij het lectoraat ICT-innovaties in de Zorg en blijft daarnaast docent bij de opleiding HBO-ICT. Hakvoort: ‘Ik ben naast kennisoverdrager voor studenten zelf ook graag technisch bezig en vind daarnaast onderzoeken erg leuk. De mogelijkheden die ICT biedt op verschillende terreinen en hoe je die technieken kunt integreren maakt mij enthousiast. Het onderzoek dat ik nu dankzij het postdocprogramma van SIA ga opzetten heeft een nieuwe context en ligt binnen de wereld van de gezondheidszorg. Ik denk nu aan het meten en monitoren van beweging bij kinderen met een motorische beperking of bij diabetespatiënten. Daar ligt een duidelijke behoefte aan bewegingsregistratie en monitoring om de ontwikkeling of zorg beter af te stemmen en voor mij een flinke uitdaging om te bedenken wat ik nou precies wil gaan meten en hoe ik die gegevens kan interpreteren en gebruiken.’

Verbinding met onderwijs

Een voorwaarde van het postdocprogramma is het versterken van de verbinding met het onderwijs. De HBO-ICT-docent ziet daar voldoende mogelijkheden. ‘Ik kan allerlei deelprojecten en praktijkgericht onderzoek onderbrengen bij mijn opleiding. Het is voor studenten bijvoorbeeld een leuke uitdaging om een app te ontwikkelen of aan de slag te gaan met sensoren. Voor mij is dat dan weer aanleiding om me in een bepaald type microcontroller of nieuwe programmeertaal te verdiepen zodat ik studenten die daarmee aan de slag gaan, goed kan begeleiden. Mijn bevindingen binnen het onderzoek zullen zeker hun weg vinden naar de opleiding en ik vertrouw erop dat ik zo een steentje kan bijdragen aan een sterkere verbinding tussen die twee.’

Lees meer over de eerste dertien gepresenteerde postdocs