Twee studenten met telefoon buiten X

Zilveren economie: vergrijzing biedt kansen voor ondernemers

15 juni 2018

Tijdens het symposium ‘Zilveren economie’ van de opleiding Toegepaste Gerontologie van Windesheim ging het eindelijk eens over de kansen die de vergrijzing biedt.

Nooit eerder waren er wereldwijd zoveel 65-plussers als nu. En het worden er de komende jaren alleen maar meer. Media belichten vaak de negatieve aspecten hiervan. Geheel onlogisch is dat niet, want de vergrijzing brengt grote vraagstukken met zich mee, bijvoorbeeld als het gaat om de betaalbaarheid van de zorg en AOW. Maar er is ook een andere kant van de medaille. Tijdens het symposium ‘Zilveren economie’ van de opleiding Toegepaste Gerontologie van Windesheim ging het over de kansen die de vergrijzing biedt: voor ondernemers én voor ouderen zelf.

Aansluiten bij veranderende behoeftes

‘Veel bedrijven hebben een beeld van ouderen dat helemaal niet meer matcht met de nieuwe generaties oudere mensen’, zegt docent Geraldine Visser. ‘Daarom bieden ze producten en diensten die niet meer goed bij hen aansluiten. Kijk bijvoorbeeld naar de reisbranche. Steeds meer ouderen hebben andere wensen, willen nog op latere leeftijd verre reizen maken. Hier liggen kansen voor ondernemers.’ Probleem is ook dat veel mensen ouderen als één grote homogene groep zien, vult collega-docent Annelies Harps-Timmerman aan. ‘Wij zien echter de diversiteit toenemen.  Als ondernemer moet je daar over nadenken: hoe stem ik mijn product of dienst op die verschillende segmenten af?’

Ouderen aan de tekentafel

Bij de opleiding Toegepaste Gerontologie weten ze hoe dat moet. ‘Zet ze aan de tekentafel’, zegt Harps. ‘Laat ze écht meebeslissen over producten en diensten die we voor ze ontwikkelen. Dan krijg je andere uitkomsten dan je vooraf verwacht, en weet je zeker dat je in hun behoefte voorziet.’ Bij de opleiding van Windesheim doen studenten dit in Living Labs, waarbij ze samen met ouderen onderzoeken wat voor hen een ‘goed leven’ betekent en welke innovaties nodig zijn om dit goede leven te ondersteunen. Het is ook niet voor niks dat de opleiding zeer recent een nieuwe ondertitel heeft gekregen: Age-friendly Design & Innovation.

Terugblik op het symposium

Hoogleraar Marketing prof. dr. Hans Kasper en ondernemer van het bedrijf Silverbrains vertelt in zijn lezing: ‘Veel bedrijven twijfelen om iets voor of met ouderen te doen uit angst voor hun dynamische imago. Maar de groep ouderen is ontzettend groot en divers en er liggen dus heel veel kansen voor bedrijven. We moeten alleen heel hard aan de slag met de negatieve beeldvorming over ouderen.’ Ondernemende Gerontologiestudent Linda Meijer vertelt over haar eigen bedrijf Thús, dat begeleiding biedt voor senioren die verhuizen naar een nieuwe woonomgeving. Zij heeft dit bedrijf tijdens haar studie opgezet.

Het symposium werd georganiseerd door eerstejaarsstudenten Toegepaste Gerontologie als eindproduct van de lessen Projectmatig co-creëren.