Studenten voor X

De Onderstroom is bovengekomen

Twee groepen studenten presenteerden op 26 juni ieder op hun eigen wijze wat zij uitdagend onderwijs vinden. En dat was heel iets anders dan de bezoekers hadden verwacht, zo blijkt uit reacties. Ruimte om jezelf te ontdekken, oprechtheid en aandacht, dat vinden studenten belangrijk. Die uitdaging ‘maken’ ze dan zelf wel.

De groep Jasmijn-Tom-Maud-Jenne-Tjeerd-Nicky-Larissa gaven aan dat jongeren vragen hebben over wie ze zijn en veel druk ervaren: om het goede te kiezen, niet te mogen falen, te presteren, angst om fouten te maken. Deze Onderstroomgroep vindt het belangrijk dat jongeren die deze druk ervaren,  eerst de tijd krijgen te ontdekken wie zij zelf zijn en wat ze van daaruit aan de samenleving zouden kunnen bijdragen voordat ze een (studie)keuze moeten maken. Zij pleiten voor een brugjaar vóórdat je je vastlegt aan welke studie of hogeschool dan ook. In het brugjaar ontdek je wie je bent, wat je kunt, wat je wilt en wat je gaat doen. Windesheim zou dat traject moeten bieden. Als je een beter beeld hebt wie je bent komt de motivatie om te studeren als vanzelf. 



De groep Rosan-Danique-Laurens-Stefan-Elise-Erwin hebben vooral gesproken over waardering en gezien worden. Over privileges die je hebt of niet, waar je niet altijd invloed op hebt maar soms wel op beoordeeld wordt. Over de actuele situatie waarin de maatschappij meer waardering heeft voor ‘hoger opgeleiden’; over het wij/zij principe. Wij die iets hebben, en zij….Stefan en Elise vertelden een persoonlijk verhaal, hoe zij ‘gezien’ zijn door leerkrachten, door mensen in hun omgeving die in hen geloofden, wat ze heeft geholpen te zijn wie ze nu zijn en waar ze nu staan. Laurens en Stefan hebben tegen twee van hun docenten hun waardering uitgesproken en hen bedankt voor de manier waarop zij hen hebben begeleid, en ze een button ‘topdocent’ of ‘ik maak het verschil’ gegeven (die voor deze gelegenheid zijn gemaakt).  Veel aanwezigen waren geroerd door deze verhalen.

De manier van presenteren – performing arts – en de inhoud raakte de aanwezigen. Dat leverde na afloop en ook nog naderhand de volgende reacties op: 
‘Mijn emotie zat gisteren vooral bij het echte contact tussen studenten onderling en tussen studenten en docenten. Daar raakt het mij’. Prachtig! Ik heb in lange tijd niet zoiets meegemaakt’.

Vanuit een strategisch betrokkene: ‘Ik denk inderdaad dat de Onderstroom een "onderligger" is van het totale Onderwijsverhaal (is de nieuwe strategische koers van Windesheim) en precies daarom aangrijpt op veel punten. De Onderstroom vertegenwoordigt kernwaarden als medemenselijkheid, empathie en aandacht. Het Onderwijsverhaal vertegenwoordigt hoe we daaraan inhoud en vorm geven: normen, ordeningsprincipes, etc.’

Een ouder: ‘Dit is echt heel speciaal wat jullie hier laten zien. De aandacht voor het individu. Dat jullie dit doen, mag je aan iedere medewerker van Windesheim vertellen en zeker aan het hogere management. Juist deze aandacht voor het persoonlijke maakt Windesheim Windesheim. Geef dat vooral door’.

Een teamleider gaf aan: ‘Het was echt. Zo, wat een pittige ervaring zeg die privileges, ervaren dat je een loser bent, dan ook nog achteraan moet zitten en slecht kunt horen wat er wordt gezegd. Ik wil geen loser zijn. Wat het echt anders maakte was ook: het deed een beroep op je eigen mate van betrokkenheid: die was heel groot. Ook door de persoonlijke verhalen’.

Een P&O functionaris: ‘Mijn verwachtingen waren dat studenten meer over het onderwijs geven zouden zeggen. Dus bijvoorbeeld over aansprekende onderwijsvormen, keuzemogelijkheden, integreren van context en praktijk in onderwijs. Maar ze maakten het veel persoonlijker. Wat zij belangrijk vinden is gezien worden als student en persoon, tijd en ruimte krijgen om hun eigen en professionele ik te ontdekken en te leren kennen. En dat ze daarmee uitdagend onderwijs zelf opzoeken. Zij zien zich als mede-eigenaar van uitdagend onderwijs creëren zal ik maar zeggen’.

De Onderstroom gaat door. Docenten kunnen tijdens de inspiratieweek op 28 augustus zelf de Onderstroom ervaren door mee te doen aan een sessie over het onderwerp:wat is uitdagend werk? In september gaan we nieuwe studenten werven voor de volgende Onderstroom.

Meer weten? Neem contact op met Tineke Kingma of mail naar honoursentalentprogrammas@windesheim.nl