Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Promotie Erik Renkema: onderzoek naar samenwerkingsscholen voor basisonderwijs

  • 7 december 2018
Banner image
Home(opent in nieuw tabblad) / Promotie Erik Renkema onderzoek naar samenwerkingsscholen voor basisonderwijs

Windesheimdocent Erik Renkema verdedigt woensdag 12 december zijn promotieonderzoek naar samenwerkingsscholen voor basisonderwijs in Nederland.

Samenwerkingsscholen: uniek fenomeen in Nederlands onderwijssysteem

In zijn onderzoek verkent Erik Renkema, de levensbeschouwelijke waarden die door leerkrachten, directies en schooldocumenten worden geformuleerd. Samenwerkingsscholen zijn een uniek fenomeen in het Nederlandse onderwijssysteem: ze komen tot stand door een fusie van een bijzondere, veelal confessionele, school en een openbare school. Vaak is zo’n fusie aan de orde in zogenoemde krimpgebieden. Twee scholen met elk een visie op waardengeladen opvoeden komen samen.

Het onderzoek van Renkema brengt in kaart hoe de gemeenschappelijke waarden tot uitdrukking worden gebracht in het levensbeschouwelijk onderwijs. Bijzondere aandacht is er daarbij voor de vieringen die georganiseerd worden. Samenwerkingsscholen beschouwen de waarden van ontmoeting en gelijkwaardigheid als een zeer belangrijk kenmerk van hun onderwijs. Daarbij zoeken ze naar manieren om zowel deze waarden als de oorspronkelijke identiteit van de gefuseerde scholen in het levensbeschouwelijk onderwijs tot uitdrukking te brengen. Het onderzoek verkent hoe dit in de praktijk werkt en welke uitdagingen er zichtbaar zijn. De bevindingen worden verbonden met theoretische inzichten over onderwijs in de context van diversiteit in de klas.

Voorafgaand aan de promotie vindt een symposium over de identiteit van een samenwerkingsschool en de kansen voor het levensbeschouwelijk onderwijs.

Over de promovendus

Erik Renkema (1972) (www.erikrenkema.nl(opent in nieuw tabblad)) is hogeschoolhoofddocent Levensbeschouwelijke Educatie en Diversiteit bij het lectoraat Theologie & levensbeschouwing van Hogeschool Windesheim Zwolle. Hij is in die functie coördinator van de Kenniswerkplaats Levensbeschouwelijke Educatie en Diversiteit. Hij is tevens verbonden aan het Onderzoekscentrum voor Jeugd, Kerk en Cultuur van de Protestantse Theologische Universiteit (www.ojkc.nl(opent in nieuw tabblad)). Daarnaast is hij docent Levensbeschouwelijke vorming aan de Lerarenopleiding Basisonderwijs van de Hogeschool Windesheim Zwolle en Almere.

Delen via: