Student die aan het bellen is

‘Technologie is levenloos als het niet geïntegreerd is in een visie op zorg’

Studenten Casemanagement Dementie bezoeken Zorgtechnologiehuis in Winschoten en Dementiehuis van de toekomst in Emmen.

Casemanagers en wijkverpleegkundigen die zich professioneel willen ontwikkelen om de zorg voor mensen met dementie te verbeteren, kunnen terecht bij de cursus Casemanagement Dementie van Windesheim. Naast de vaste lesdagen kent deze opleiding ook een dag die de studenten zelf mogen invullen. Twee groepen, met studenten van het Netwerk Dementie Groningen (NDG) en diverse zorginstellingen en thuiszorgorganisaties in de regio Overijssel, kozen ervoor deze dag te besteden aan een bezoek aan een plek waar ze technische hulpmiddelen bij dementie konden zien en ervaren. Een leerzame dag, vonden de studenten.

Zorgtechnologiehuis

Docent Gerry Aerts: “In het zorgtechnologiehuis in Winschoten zijn twee ruimtes ingericht. Een ruimte is met name gericht op ondersteuningsmiddelen voor de handelingen die mensen dagelijks in het gewone leven doen (ADL) en de zorg voor mensen met dementie. De andere kant is gericht op mensen die slechthorend zijn. De studenten van het NDG gaven aan geïnspireerd te zijn door het kunnen zien van de mogelijkheden voor het inrichten van ruimtes voor hun cliënten.”

Dementiehuis van de toekomst

De andere groep bezocht het ‘Dementiehuis van de toekomst’ van de Tangenborgh. “Al bij de toegang van dit huis wordt het eerste snufje technologie vertoont: de deur is te openen met een app op de Ipad. Hiervoor is wel wat tijd nodig. Vlot binnenkomen is er niet bij. Binnen zijn verschillende apparaten en inrichtingselementen te zien, die een relatie hebben met de mogelijkheden en beperkingen van mensen met dementie. Zo zijn er bewegingssensoren, is er een videocamera, een waterkan die oplicht om aan te gaven dat er wat gedronken moet worden, aangepast bestek, een verlaagd toilet zodat de juiste zithoek gerealiseerd wordt, een verlichtingslijn in de slaapkamer voor oriëntatie in de nacht”, vertelde docent Jannie Boomsma.

Leerzaam, maar…

Ondanks alle mogelijkheden waren de bezoekers minder enthousiast dan hun collega-studenten in Winschoten. Jannie: “Ja het was zeer leerzaam, maar vanuit een andere invalshoek. Het geheel inspireerde de studenten namelijk niet sterk. Waarom? Wellicht was het de afwezigheid van bewoners, waardoor het huis levenloos aandeed. Of de manier waarop producenten van nieuwe technologieën niet in samenhang met elkaar denken, maar losstaande ideeën genereren die in gezamenlijkheid een wat vervreemdend effect hebben.”

Visie op zorg

De rondleiding door het naastgelegen woonzorgcentrum De Bleerinck voelde voor de studenten wel positief: “De medewerker die ons rondleidde vertelde met passie en enthousiasme over de visie van ‘het Drentse dorpsgevoel’ terug laten komen in de inrichting van het woonzorgcentrum. Er is een bruin café, een supermarkt, een bloemenwinkel, een dorpsplein en het geheel is in een carré gebouwd met gangen met veel glas die weer zicht geeft op een vrij toegankelijke binnentuin. Bewoners kunnen zo in en uit wandelen zonder te verdwalen. Dit is waar ook de casemanagers dementie enthousiast van werden. De ochtend maakt één ding duidelijk: technologie is levenloos als het niet geïntegreerd is in een visie op zorg.”

Foto: hulpmiddelen van het zorgtechnologiehuis (Bron: http://www.zorgthuiswinschoten.nl/)