4 jul

PROTO | Design Congres - Beleef de Beleving

Op 4 juli organiseert de opleiding Industrieel Product Ontwerpen een design congres over het verhaal achter een design.

Een gewild en gewaardeerd ontwerp vraagt om een goed opgebouwd verhaal dat inspeelt op meer dan ratio; op gevoelens die je raken. Tijdens dit congres vertellen we over kennis, vaardigheden en designtools die de beleving van producten, services en merk effectiever vormgeven.

Design verhalen, design beleving

Een verhaal boeit als er emotie in zit, met sprekende personages, kleurrijke beschrijvingen en een mooie rode draad. Dat geldt ook voor producten, services en merken: die moeten je emotioneel boeien, je verleiden tot interactie, je plezier geven en van betekenis zijn. Hoe een product dan wel service en het daaraan gerelateerd merk emotionele waarde mee te geven, waaraan mensen zich gaan hechten, wordt belicht in drietal interactieve lezingen. Vakdocenten, tevens gerenommeerde professionals uit de ontwerpwereld, nemen u mee in hun verhalen waarin waardevolle kennis en vaardigheden centraal in staan.

1. Consumer experience - door Kitty de Groot

Wat zijn de hoofdredenen waarom mensen een product willen hebben, er verliefd op raken, het gaan beschouwen als hun ‘buddy’? Wat maakt dat producten niet alleen op onze ratio maar ook op onze emoties inspelen? Wat maakt dat consumenten aangename interacties hebben met producten? Wat spreekt wie emotioneel aan? Welke vormtaal roept welke emotie op?
Hoe kunt u meer grip krijgen op wat er speelt bij uw (potentiele) klanten, wat hun drijfveren en aspiraties zijn, wat hen doet warm lopen, wat hen blij maakt?

2. Identiteitsbeleving - door Jeroen Tholen

Wat maakt dat mensen vertrouwd raken met uw producten? Wat maakt dat ze zich identificeren met uw merk, er trots op zijn? Wat maakt dat producten bijdragen aan een consistente merkbeleving, waarbij het product vertelt waar het merk voor staat? Hoe zorg je dat mensen de identiteit van uw merk herkennen in de verschijningsvorm van uw producten? Hoe brengt u met uw producten uw merk tot leven? De antwoorden op deze en andere vragen komen in de lezing aan bod.

3. Toepassen van kleurbeleving - door Alexandra van den Pauwert

Kleuren voel je, daar komt geen ratio bij kijken. Hoe ze voelen, welke emoties ze oproepen en welk effect ze hebben op hoe je producten waarneemt en in welke context je ze plaatst zijn topics die in deze lezing behandelt worden. Wist u dat koopbeslissingen grotendeels gebaseerd zijn op emotie, op hoe een product er uit ziet en dat de ratio pas later komt? Wist u dat binnen 90 seconden een product voorkeurskeuze onbewust plaatsvindt, bij het voor de eerste keer zien van dat product? Wist u ook dat de kleurwaarneming hierbij de aandacht en voorkeur voor uw product sterk beïnvloedt?

Programma

Tijd Inhoud 
08:45 - 09:15 uur Inloop 
09:15 - 10:15 uur Hoe design de wereld vriendelijker en mooier kan maken. Presentatie door Remko Verhaagen 
10:15 - 11:15 uur  Interactieve lezing sessie 1  
  Koffie break 
11:30 - 12:30 uur Interactieve lezing sessie 2 
12:30 - 13:00 uur Gezamenlijke afsluiting
13.00 - 14.00 uur Lunch 

Download programmaboekje

Na 14.00 uur: Hackathon Beleef de Beleving

Na het Design Congres gaan we het verder beleven; via een belevingsroute door de stad, langs PROTO-activiteiten. Onder begeleiding krijgt het thema beleving een verdere verdieping. Ofwel: beleef de beleving tot de borrel of zelfs tot na een gezamenlijk diner. Wil je aansluiten bij dit diner? Kijk op het PROTO-programma van 4 Juli voor meer informatie en aanmelding.

Over de sprekers

Kitty de Groot

Partner/oprichtster: StudioVIX.nl, docent Design Windesheim, Design-journalist, Auteur van het design-interieur boek: Nieuwe werkvormen. Zij studeerde Industrieel Ontwerpen (Cum Laude) en volgde later de kunstacademie. Zij werkte voor Philips en SAMAS/Ahrend en leidde grote ontwerpteams. In de afgelopen 9 jaar bouwde zij met een klein team het nu befaamde kinderwagen merk JOOLZ op, verantwoordelijk  voor de opbouw van het product portfolio en het ontwerpteam van nu 20 man (geprezen met design awards inc. IF en Red Dot). Zij schreef > 75 publicaties over design in relatie tot de gebruiker en maatschappelijke ontwikkelingen; hoe zij elkaar beïnvloeden.

Alexandra van den Pauwer

Design Academy, EURIB (Design Management), is ontwerper, makerette, goudsmid, docent productbeleving en Ambassadeur van de Kleur. Dat laatste dient expliciet te worden genoemd, het is een persoonlijke missie. Het grijsgehalte in onze wereld heeft op slinkse wijze de titel ‘zakelijk’ en ‘serieus’ verworven, terwijl we energieker, vrolijker én productiever zijn in een omgeving met een aanzienlijke hoeveelheid kleur. Laat je inspireren door haar lezing ‘Toepassen van kleurbeleving’

Jeroen Thoolen

Leider en docent IPO Windesheim. Heeft na zijn opleiding Industrial Design Engineering aan de TU Delft uiteenlopende functies bekleed bij tal van bedrijven en dienstverleners op het gebied van innovatie en productontwikkeling. In zijn voormalige functie van Design & Development Director bij ontwerpbureau VanBerlo is hij betrokken geweest bij de ontwikkeling van een tool waarmee de visuele merktaal van een product wordt vastgelegd.

Remko Verhaagen

Designer, werkt enerzijds voor ontwerpbureau VanBerlo en anderzijds voor zijn eigen studio Blooey. Hij heeft gewerkt aan opdrachten voor grote merken zoals Batavus, Douwe Egberts en Grolsch. Zijn werk wordt gekenmerkt door natuurlijke schoonheid en pure eenvoud en is beloond met 20+ designprijzen. Onder het motto CREATE BEAUTY DO GOOD focust hij zich nu helemaal op projecten die een positieve impact hebben op onze wereld, zowel voor (sociale) ondernemingen als non-profits. Zo heeft hij als Art Director voor de Good Group een sociaal business hotel concept vormgegeven met projecten in Amsterdam, Antigua, Londen en Rio de Janeiro.

Voor wie

Professionals – zij die mooie producten, services en merken vorm geven voor hun eigen organisatie / klanten.

Kosten

Voor deelname aan het Design Congres inclusief lunch vragen wij een bijdrage van € 55

Locatie

Het Design Congres vindt plaats aan de Koestraat 3 te Zwolle.

Routebeschrijving

Aanmelden

Je kunt je aanmelden middels onderstaande button

PROTO

Het Design Congres is onderdeel van PROTO, een meerdaags festival waarin de afstudeerders van de creatieve mbo- en hbo-opleidingen in Zwolle hun werk laten zien. Andere activiteiten van Windesheim:

PROTO Afsudeerexpo
PROTO Van Stoel tot Stad