Welke stappen zetten jullie bij deze cursus?
Als team houden jullie het reken-wiskundeonderwijs van eigen onderwijsorganisatie tegen het licht én ontwikkelen gezamenlijk visie op goed reken-wiskundeonderwijs in een multiculturele setting. Jullie doen kennis en vaardigheden op over vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogische aspecten van het reken-wiskundeonderwijs. Ieder teamlid beschrijft in een ontwerp hoe je passende ondersteuning kunt bieden afgestemd op de talenten en behoeften van jullie leerling(en). Dit kan een lessenserie, lesbrief of lesmateriaal zijn. Je kunt je niet als individu inschrijven, alleen als groep van dezelfde (koepel)organisatie.
Wat gaan jullie doen?
Je hebt 4 bijeenkomsten van 3 uur
Bij jullie op school of op onze campus in Zwolle.
-
-
Zo zit de cursus in elkaar
Reken-wiskunde binnen een multiculturele onderwijssetting wordt aangeboden aan bestaande groepen werkzaam in dezelfde (koepel)organisatie. Het team werkt in een multiculturele onderwijssetting en staan voor de uitdaging om samen met leerlingen en collega's goed reken-wiskundeonderwijs te realiseren. Dit vraagt om een afstemming tussen de diversiteit in de rekenervaringen, rekenniveaus, rekenbeleving, culturele achtergrond en onderwijsachtergrond van de leerlingen. In deze 4-daagse cursus breiden jullie gelijktijdig je kennis uit en passen jullie deze kennis ook meteen in de school toe.
Wat leren jullie?
We gaan samen aan de slag om op basis van het verzamelen en analyseren van gegevens en onderzoek tot een ontwerp te komen voor een leerling. Dit kan een lessenserie, lesbrief of lesmateriaal zijn (met een handleiding voor je collega's), geschikt voor een of meerdere leerlingen. In dit ontwerp staat beschreven hoe je passende vakinhoudelijke en vakdidactische ondersteuning kunt bieden afgestemd op de talenten en onderwijsbehoeften van een leerling in jullie school.
Studiemateriaal
Tijdens de eerste bijeenkomst ontvangen deelnemers een cursusmap met hand-outs en cursusmateriaal.
Alleen voor groepen
De cursus wordt alleen aangeboden aan onderwijsteams die werkzaam zijn binnen dezelfde (koepel)organisatie. We volgen een vast programma, dat eveneens op maat gemaakt kan worden voor jouw organisatie. Zodoende worden jullie allemaal gelijktijdig getraind en kunnen jullie meteen de opgedane kennis inzetten in jullie eigen school.
Locatie
We bieden deze groeps-cursus aan op onze campus in Zwolle, maar kunnen de cursus ook op locatie verzorgen, bijvoorbeeld op jullie school.
Offerte aanvragen
Is jouw onderwijsorganisatie geïnteresseerd in deze groepscursus? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met Sandra Ehrenhard via llobe@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad). Geef eventuele wensen met betrekking tot het cursusprogramma en de locatie aan ons door. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.
Certificaat
Na afronding van deze groepscursus, ontvangt elke deelnemer een bewijs van deelname.
Blijf op de hoogte
Volg Professionaliseren in het Onderwijs voor het laatste nieuws en de planning van de data van ons aanbod op LinkedIn(opent in nieuw tabblad)
-
Waarmee gaan jullie aan de slag?
In 4 bijeenkomsten van 3 uur wisselen theorie en praktijk elkaar af. Dit kan zowel op jullie eigen school zijn als op onze locatie in Zwolle plaatsvinden. Binnen enkele weken na de vierde bijeenkomst, levert ieder een praktijkopdracht in en ontvangt daarna individuele beoordeling van de trainer. In totaal, inclusief de opdracht, bestaat de studiebelasting uit 48 uur.Hebben jullie aanvullende wensen? Geef die dan gerust aan ons door. Wij kunnen dit programma ook op maat, specifiek voor jouw organisatie verzorgen.
Het vaste programma ziet er als volgt uit:
Bijeenkomst 1
- Uitbreiding van kennis van doelen en rekenleerlijnen en didactiek.
- Uitbreiding van kennis over rekenleerprocessen en de factoren die daar een rol bij kunnen spelen, zoals taal en het multiculturele perspectief.
- Toelichting op hoe jullie zicht kunnen krijgen op de rekenontwikkeling van leerlingen in een multicultureel perspectief.
Na deze bijeenkomst kies je een leerling uit je eigen praktijk waarover je informatie gaat verzamelen. Daarnaast krijg je aan rekenonderwijs gerelateerde artikelen om door te nemen.
Bijeenkomst 2
- Practicum: samenvatting van de tot nu toe geanalyseerde gegevens van de door jou gekozen leerling.
- Aan de hand van een interactieve presentatie krijg jullie de nodige kennis en handreikingen zodat iedereen wordt toegerust voor het uitvoeren van een rekengesprekonderzoek.
- Kennisuitbreiding over rekenen en taal in multicultureel perspectief: presentatie met toepassingsopdrachten.
Na deze bijeenkomst gaan jullie verder met het analyseren van de gegevens en vervolgens voert iedereen een rekengesprekonderzoek uit, gericht op het achterhalen van de onderwijsbehoeften van de door jou gekozen leerling. Ook krijg jullie weer een aantal artikelen om te lezen.
Bijeenkomst 3
- Practicum: uitwisseling en peerfeedback op het uitgevoerde gespreksonderzoek.
- Uitbreiding van kennis over vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch aspecten van reken-wiskundeonderwijs.
- Presentatie over talige en visueel-schematische ondersteuning met een toepassingsopdracht.
- Betekenis verlenen aan gegevens en uitbreiding van kennis over manieren van afstemming op onderwijsbehoeften.
Na bijeenkomst 3 zet jullie de volgende stappen richting een lessenserie, lesbrief of lesmateriaal. Daarnaast gaan jullie na in hoeverre er sprake is van een visie op reken-wiskundeonderwijs binnen jullie organisatie.
Bijeenkomst 4
- Elementen van goed reken-wiskundeonderwijs (met perspectief op rekenen in de 21ste eeuw) en maatschappelijke gecijferdheid in een meertalige context.
- Betekenis van de praktijkopdracht rondom de leerling voor de visie op reken-wiskundeonderwijs in een multiculturele onderwijssetting. Ook kom je tot aanbevelingen voor je eigen werkplek op groeps- en schoolniveau.
- Presentatie door cursisten van de (tot dan toe) uitgewerkte praktijkopdracht. Daarnaast is er gelegenheid voor feedback van collega’s (teamleden) en om collega’s (teamleden) te voorzien van feedback.
Binnen 3 weken na deze laatste bijeenkomst, lever je de individuele praktijkopdracht in. Elke deelnemer ontvangt daarop schriftelijke feedback van de trainer.
-
Is de cursus wat voor jouw onderwijsorganisatie?
Deze cursus wordt alleen aangeboden aan onderwijsteams die werkzaam zijn binnen dezelfde (koepel)organisatie. We volgen een vast programma, dat eveneens op maat gemaakt kan worden voor jouw organisatie. Zodoende worden jullie allemaal gelijktijdig getraind en kunnen jullie meteen de opgedane kennis inzetten in jullie eigen school.
-
Dit voeg je toe aan jullie teamontwikkeling
Met deze cursus vergroot jouw team kennis en vaardigheden over reken-wiskundeonderwijs gericht op leerlingen in multiculturele setting van jullie organisatie. Als team en als individu kunnen jullie een lessenserie, lesbrief of lesmateriaal ontwikkelen, afgestemd op talenten en onderwijsbehoeften van leerlingen. Zo bouwt jouw team dé bijdrage aan het ontwikkelen van beter afgestemd reken-wiskundeonderwijs in jullie school.
Wanneer kun je starten?
Is deze cursus je op het lijf geschreven? Vraag dan geheel vrijblijvend een offerte aan via Emile Schütte(opent in nieuw tabblad). Toch nog even verder kijken? Bekijk dan ons andere deeltijdaanbod.
Wat kost de cursus?
De kosten zijn afhankelijk van de afspraken die we maken. Vraag geheel vrijblijvend een offerte aan bij Sandra Ehrenhard via s.ehrenhard@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad).
Wist je al dat er meerdere opties bestaan om je studie (deels) te bekostigen? Denk aan subsidies, je werkgever die een bijdrage levert of het aanvragen van een beurs. Check wat er zoal mogelijk is.
Heb je nog vragen?
Stel ze! Stuur ons een appje, bel of mail ons
We zijn er op werkdagen: 9.00 tot 17.00 uur