Schoolontwikkeling vanuit systemisch perspectief
Wil jij nieuwe skills opdoen in een mastermodule?
Schoolontwikkeling is tegenwoordig een continu proces van verbetering. Het is daarom van belang dat scholen zich ontwikkelen tot lerende organisaties. In deze module ga je in een ‘participatief onderzoek’ een analyse maken van je eigen school als lerende organisatie. Je gebruikt veranderkundige inzichten en een systemisch perspectief op leren en ontwikkelen om weer te geven hoe je school zich verder kan ontwikkelen als lerende organisatie en om een interventie te ontwikkelen en uit te voeren. Tot slot reflecteer je op je eigen rol in leiding geven aan leren en ontwikkelen.
Wat ga je doen?
Je hebt straks 5 lesdagen van 9 uur
Woensdag op onze campus in Zwolle
-
-
Zo zit jouw module in elkaar
Het ontwikkelen van een organisatie is een breed en complex thema: afstemming tussen de structuur en cultuur is niet alleen intern aan de orde, maar moet ook uitgelijnd worden met de externe omgeving. De belangrijke randvoorwaarden moeten op orde zijn om de organisatie te laten ontwikkelen. Het gaat dan vooral om strategisch financieel beleid en de bijbehorende juridische kaders.
Verschillende perspectieven
In de mastermodule Schoolontwikkeling vanuit systemisch perspectief kijken we vanuit verschillende perspectieven naar het geheel van de schoolorganisatie. We nodigen diverse gastsprekers uit die vanuit een bepaald perspectief kijken. Ook breng je jouw eigen perspectief en praktijk in. Jouw praktijk en die van medestudenten zijn leidend. En vanzelfsprekend heb jij ook invloed op de gekozen perspectieven. Je leert vanuit een helicopterview kijken naar de schoolorganisatie en je leert samenhang en spanning zien tussen micro-, meso- en macro-doelstellingen van onderwijs. De centrale vraag is: hoe brengt een schoolleider hier nu alignment in aan?
Werkvormen
Deze module bestaat als zelfstudiemodule, maar is ook onder begeleiding van een docent te volgen. De startdatum is hierbij afhankelijk van het aantal mensen dat interesse heeft in het volgen van de module door middel van lessen.
Tijdens de bijeenkomsten breng je je eigen praktijk in en leer je ook van de praktijk van medestudenten. Je maakt gebruik van theoretische kennis op het gebied van organisaties, onderwijs, kwaliteitszorg, leiderschap en communicatie. We laten je kennismaken met nieuwe inzichten op het gebied van alignment. Als eindopdracht schrijf je een essay. Je krijgt hierbij de gelegenheid om in te zoomen op aspecten van alignment die voor jouw praktijk relevant zijn.
Certificaat
De mastermodule is een onderdeel van de master Educational Needs, leerroute Leadership in Education. Na succesvolle afronding van deze module ontvang je een certificaat. Daarnaast heb je de mogelijkheid om de gehele master te volgen. Je ontvangt dan vrijstelling voor dit onderdeel.
Deze module staat geregistreerd in het Schoolleidersregister zodat schoolleiders deze kunnen selecteren t.b.v. het afronden van dit professionaliseringsaanbod.
-
Waarmee ga je aan de slag?
De mastermodule bestaat uit 5 onderdelen.
We gaan aan de slag met:
- Het strategisch financieel beleid
- Het onderwijsbeleid en onderwijswetgeving
- De school en de ouder
Strategisch financieel beleid
We bespreken de spelregels van schoolfinanciën. Wie heeft hier iets over te zeggen? Welke reserves zijn economisch gezien gezond? Waarom zijn het onderwijs en financiën altijd zo'n politiek issue?
Onderwijsbeleid en onderwijswetgeving
We kijken naar het landelijke beleid over onderwijs en onderwijswetgeving. Vanuit een historisch perspectief verklaren we verschillen in de wetgeving. Natuurlijk is er ook aandacht voor artikel 23 van onze Grondwet waarin de vrijheid van onderwijs staat beschreven. De uitwerking van dit artikel in de regelgeving bespreken we uitgebreid aan de hand van casuïstiek die jij en je medestudenten inbrengen.
De school en de ouder
Een belangrijke stakeholder in het primair en voortgezet onderwijs zijn de ouders. Hoe werkt ouderparticipatie precies en waarom zou je die willen inzetten? Hoe kun je ouderparticipatie vormgeven?
-
Is deze module iets voor jou?
Ben jij schoolleider en wil jij aan de slag met schoolontwikkeling en alignment? Dan is deze mastermodule iets voor jou! Je doet actuele kennis op over strategisch financieel beleid en alle bijbehorende juridische kaders en je leert meer over ouderparticipatie. Om deel te kunnen nemen aan deze mastermodule moet je een hbo- of wo-bachelor hebben afgerond.
Heb je interesse in deze module? Je kunt aanschuiven bij deze module (zie in het overzicht wat de lesdata zijn). Schrijf je uiterlijk 2 weken voor aanvang van de module in bij de betreffende startmaand! Je kunt er ook voor kiezen om deze module als zelfstudiemodule te volgen inclusief maatwerkbegeleiding van een docent. Kies je hiervoor, dan willen we je vragen om contact op te nemen met men@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad), zodat we in overleg een startdatum kunnen bepalen.
Wil je na de mastermodule doorstuderen en de volledige master Educational Needs afronden? Dan kun je, nadat je deze module met succes hebt afgerond, vrijstelling krijgen voor dit onderdeel.
Aanbevolen literatuur:
- Ballantine, J., & Hammack, F. M. (2015). The sociology of education: A systematic analysis. Routledge.
- Kaplan, R. S., & Norton, D. P. (2006). Alignment: Using the balanced scorecard to create corporate synergies. Harvard Business Press.
- Morgan, G. (1997). Images of organization. Thousands Oaks. Cal.: Sage Publications.
- Ruijters, M. C. P. C., & Simons, P. R. J. (Eds.). (2012). De canon van het leren: 50 concepten en hun grondleggers. Kluwer.
-
Flexibel onderwijs
Door flexibel onderwijs te volgen kun je stapelen tot een volledig diploma. Of je kiest een of twee modules uit die passen bij wat je wilt leren. Zo voer jij de regie en stippel je zelf de eindbestemming en tijdsduur van jouw leerroute uit. Een module komt altijd uit het aanbod van een erkende masteropleiding, in dit geval de master Educational Needs.
Doe een stukje studie
Jij kiest welke modules je volgt én wanneer. Dit houdt in dat een opleiding in stukjes is geknipt en dat je je in een onderwerp verdiept waarmee jij straks de meeste winst behaalt, voor jezelf en/of jouw organisatie. Onze modules:
- Zijn flexibel mét de optie om te stapelen
- Volg je samen met reguliere studenten of als zelfstudiemodule
- Gaan over afgebakende thema's uit erkende opleidingen
Dit voeg je toe op je cv
Na de mastermodule Schoolontwikkeling vanuit systemisch perspectief weet jij precies hoe je randvoorwaarden kunt vormgeven, zoals een strategisch financieel beleid en de juridische kaders daarvan. Zo kun je een goede schoolorganisatie ontwikkelen. Na het volgen van de mastermodule weet je:
- Hoe je een organisatie ontwikkelt waarin je oog hebt voor zowel de interne omgeving als het uitlijnen ervan met de externe omgeving
- Hoe je belangrijke randvoorwaarden op orde moet krijgen om de organisatie te laten ontwikkelen
- Hoe ouderparticipatie werkt en waarom je die moet willen inzetten
Wanneer kun je starten?
Wat kost de module?
Je betaalt € 1080,- voor de hele module. Wist je dat er meerdere opties bestaan om je studie (deels) te bekostigen? Denk aan subsidies, je werkgever die een bijdrage levert of het aanvragen van een beurs. Check wat er zoal voor jou mogelijk is.
Wil je deze module straks incompany aanbieden als bedrijf of instelling? Dat kan! Bel of mail met Jurrian Bijsterbosch, accountmanager contractactiviteiten Educatie.
Heb je nog vragen?
App, bel of mail ons.
We zijn er op werkdagen: 9.00 tot 17.00 uur.