Binnen Windesheim worden de effectiviteit en de mogelijkheden van PBS onderzocht. Hieronder een overzicht van lopende en afgeronde onderzoeksprojecten.
7 Resultaten
Tackling School Discipline Issues (TaSDi-PBS)
01 oktober 2016
Onderzoeksproject (lijn 2, lopend) - Het project TaSDi-PBS richt zich op problemen rondom schooldiscipline die zich voordoen op scholen door het promoten van een preventieve aanpak gericht op schooluitval en probleemgedrag. Dit project wordt gefinancierd met steun van de Europese Commissie en in het project werken verschillende partners uit Cyprus, Kroatië, Spanje, Nederland en Griekenland intensief samen.
Transformatie PBS van de school naar de sport …
01 juni 2016
Onderzoeksproject (lopend) - Binnen dit onderzoek wordt gekeken naar hoe de in het onderwijs veel gehanteerde aanpak PBS mogelijk ook van betekenis kan zijn voor de sportvereniging.
Omgaan met gedragsproblemen in het basisonderwijs
30 april 2015
Onderzoeksproject (afgerond) - Met vier basisscholen (Vecht-IJsselstreek) werd gewerkt aan het verbeteren van de handelingsbekwaamheid van leraren volgens de vijf SWPBS-pijlers: die leraar en school ondersteunen om probleemgedrag te voorkomen en hun leert hiermee om te gaan. Het doel was een positief leerklimaat te creëren door het onderwijzen/versterken van positief gedrag via SWPBS-pijlers.
Kenmerkende elementen van SWPBS in Nederland
29 april 2015
Onderzoeksproject (lijn 2, lopend) - Vanaf 2009 zijn scholen in Nederland al bezig met het implementeren van SWPBS. Daarbij maken we veelvuldig gebruik van Amerikaanse materialen en instrumenten. De Nederlandse onderwijscontext verschilt echter van de Amerikaanse. In een kwalitatief onderzoek wordt verkend welke culturele aanpassingen het gedachtegoed van SWPBS in Nederland ondergaan heeft.
Promotietraject (lopend) - SWPBS is een schoolbrede benadering die gericht is op het creëren van veilige leeromgevingen, waarbij scholen in de omgang met gedragskwesties ondersteund worden. In het promotieonderzoek SWPBS op Nederlandse basisscholen: resultaten afgezet tegen de mate en kwaliteit van implementatie worden de resultaten van SWPBS op Nederlandse basisscholen in kaart gebracht.
Onderzoeksproject (lopend) - In de VS is veel onderzoek gedaan naar SWPBS-effecten, in Nederland nauwelijks. Het is van belang dit in de Nederlandse context te onderzoeken, omdat SWPBS veelbelovend is voor het voorkomen en reduceren van gedragsproblemen én het creëren van een veilig schoolklimaat met minder schooluitval. In het kader hiervan vindt op de Ambelt een SWPBS-onderzoek plaats.
Onderzoeksproject (afgerond) - Het Positive Behaviour Support Europe project, met de afkorting PBS Europe (PBS Europe 2010 - 2013 ), was een samenwerkingsproject dat werd gefinancierd door de Europese Commissie. Het PBS Europe project betrof een samenwerking tussen drie lerarenopleidingen en vijf middelbare scholen in Europa rondom onderzoek naar PBS.