Man die buiten aan het hardlopen is met muziek in

Terugkijken met een tablet

Bewegingsonderwijzers maken steeds vaker gebruik van digitale videovoorbeelden (of: modellen) in de gymles. Leerlingen gebruiken bijvoorbeeld een iPad met allerlei voorbeeld hoe ze een activiteit het best uit kunnen voeren. Het gebruik van deze videovoorbeelden roept allerlei vragen op.

John van der Kamp, Ivo van Hilvoorde en Joop Duivenvoorden

In dit onderzoeksproject kwamen er twee aan bod. Ten eerste, als er gebruikt gemaakt wordt van videovoorbeelden, wie moet dan het voorbeeld zijn (een klasgenoot met ongeveer hetzelfde niveau of een sporter met een hoger niveau), en zijn er extra aanwijzingen in het videovoorbeeld nodig zodat de leerlingen daadwerkelijk de benodigde informatie uit de beelden kunnen halen. Daarnaast bekeek het onderzoek wanneer -in een lessenreeks van drie- de videovoorbeelden het best gebruikt kunnen worden.

Het onderzoek liet zien dat een sporter met een hoger niveau van uitvoering (een zogenoemd ‘master’-model) tot een beter leerresultaat leidde. De leerlingen waren redelijk goed in staat om te zien in de videovoorbeelden wat belangrijk is, maar ze waren zeker niet foutloos. Extra aanwijzingen in de vorm van markeringen verbeterden de waarneming van de leerlingen niet. In welke les van een lessenreeks de videovoorbeelden gebruikt werden beïnvloedde het leren niet. 

‘Terugkijken met een tablet’ werd gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) in het programma Kortlopend onderwijsonderzoek, 2015, subsidienummer  405-15-506. Het onderzoeksproject werd uitgevoerd in samenwerking met de Afdeling Bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit in Amsterdam, Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) in Enschede, OSG Northgo in Noordwijk, Van der Cappelen Scholengemeenschap in Zwolle, Greijdanus Scholen Gemeenschap in Zwolle en het Carolus Clusius College in Zwolle.