Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding

    Home / Onderzoek / Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding
    Inleiding

    Weten hoe we (nog) rijkere leeromgevingen kunnen maken?

    Onze focus ligt op het ontwikkelen, implementeren en onderzoeken van rijke leeromgevingen in en met kinderopvang en scholen. Zulke leeromgevingen kunnen een bijdrage leveren aan de leerprocessen van kinderen en jongeren, professionals die met kinderen werken én de (school)leiders en bestuurders. Het lectoraat is betrokken bij diverse projecten, zoals RoboWijs, Taalaanpak in Stedelijke Context, Talentontwikkeling met Wetenschap en Technologie, en het schoolontwikkelingslab. Het lectoraat is gevestigd in Almere en richt zich vooral op de regio Flevoland en de Metropoolregio Amsterdam.

    Lees meer over onze focus

    Onderzoeksprojecten

    Wat onderzoeken wij in de praktijk?

    Multidisciplinair, laagdrempelig en het liefst samen met de regio. Het is onze opdracht om praktijkgericht onderzoek dichterbij al onze partners en stakeholders te brengen — of dat nu studenten, bedrijven of professionals zijn. Van research, innovatie tot het oplossen van (maatschappelijke) vraagstukken: wij hebben veel ervaring met het formuleren, opzetten en uitvoeren van praktijkgericht onderzoek én een batterij aan kennis in huis. Hiervoor leunen wij op knowhow van lectoren, promovendi, docenten en studenten en vormen zo één community en (ook jouw) partner voor kennisontwikkeling en kenniscirculatie — zowel in de regio als op nationaal en internationaal niveau. Wil je meer weten over een project? Wij vertellen je er graag meer over en delen onze kennis met je.

    Lectoraat in beeld

    Ons lectoraat in beeld

    Leren van spel in de klas biedt leerlingen een relevante en rijke leeromgeving. Maar hoe maak je als basisschool nu eigenlijk je eigen lesmateriaal, dat hun nieuwsgierigheid prikkelt en het leren stimuleert? Ons lectoraat onderzoekt hoe kinderen kunnen leren van spel en begeleidde basisschool De Boeier in Lelystad bij het maken van thematisch lesmateriaal waarbij kinderen leren met prachtige, zelf verzamelde materialen. Lector Hanno van Keulen nam polshoogte in de klas van lerares Jet de Bruijne.

    Lectoren en onderzoekers

    Ontmoet onze lector en onderzoekers

    Conny Boendemaker, onderzoeker

    Conny Boendermaker is docent Nederlands bij Windesheim, een psycholinguïst, en specialist taalonderwijs en taalontwikkeling in verbinding met wereldoriëntatie.

    Linkedin

    Wilma van Harten, onderzoeker

    Wilma van Harten onderzoekt bij het lectoraat de leiderschapspraktijken en draagt bij aan de kwaliteit van het leren op de werkplek binnen basisscholen en kinderdagverblijven.

    Linkedin

    Dr. Martina Heinemann, onderzoeker

    Martina Heinemann is docent Engineering en onderzoeker en onderwijsontwikkelaar in het project Talentontwikkeling met Wetenschap en Technologie van het lectoraat.

    Linkedin

    Dr. Hanno van Keulen, lector

    Dr. Hanno van Keulen is lector Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding bij Windesheim in Almere en richt zich vooral op de kwaliteit van opvoedingsondersteuning en onderwijs.

    Lees meer

    Lourens van der Leij, onderzoeker

    Lourens van der Leij doet onderzoek naar Lesson Study en is betrokken bij het project RoboWijs bij het lectoraat Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding.

    Linkedin

    Hans Petersen, onderzoeker

    Hans Petersen is onderzoeker in het project RoboWijs van het lectoraat. Hij is docent bij de master Educational Needs en ontwikkelde de post-hbo-opleiding Autismecoach.

    Linkedin

    Erik Ploeger, onderzoeker

    Erik Ploeger is docent ICT in het onderwijs bij hogeschool Windesheim en is voor het lectoraat Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding in Almere onderzoeker in het project RoboWijs.

    Linkedin

    Marieke Veltman, onderzoeker

    Marieke Veltman houdt zich bij ons bezig met de monitoring van complexe innovaties binnen de onderwijsketen en met problemen met ‘wicked tendencies’ in het hbo.

    Linkedin

    Mariska Venema, onderzoeker

    Mariska Venema coördineert de Associate degree Pedagogisch Educatief Professional en doet onderzoek naar de ontwikkeling van het jonge kind in rijke spelomgevingen.

    Linkedin

    Dr. Loes van Wessum, associate lector

    Dr. Loes van Wessum is associate lector bij het lectoraat en onderzoekt leiderschapspraktijken voor een verdere professionele groei van leraren, schoolleiders en bestuurders.

    Lees meer
    Publicaties

    Wij delen graag kennis: lees al onze publicaties

    Onze lector en de onderzoekers van het lectoraat Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding publiceren met regelmaat over hun onderzoek. Hun publicaties zijn van grote waarde voor de maatschappelijke en economische ontwikkeling van Nederland. De publicaties worden met regelmaat gepubliceerd op basis van open access. Zo garanderen wij vrije toegang tot alle resultaten van en handvatten uit ons onderzoek, zodat ook jij die informatie kunt (her)gebruiken.

    Publicaties associate lector Loes van Wessum

    Ben je benieuwd naar de publicaties van onze associate lector Loes van Wessum? Deze zijn te vinden via de research database op ResearchGate.

    Publicaties lector Hanno van Keulen

    Ben je benieuwd naar de publicaties van onze lector Hanno van Keulen? Deze zijn te vinden via de research database op ResearchGate.

    Nieuwsgierig naar de wereld: opleiden en opvoeden in verbondenheid

    In zijn lectorale rede gaat lector Hanno van Keulen in op de vraag hoer er binnen de hele onderwijsketen leiderschap moet en getoond kan worden. (Van Keulen, 2014)

    Alle publicaties
    Contact

    Meer weten?

    Wat kunnen onze onderzoekers voor jou betekenen? Onderzoek dit samen met ons! Neem contact op met Brigitte Toes.

    Nieuws

    Blijf up-to-date

    Events

    Zien we je op een van onze events?

    29 okt

    Webinar - Langer thuis wonen vraagt nieuwe expertise. Meld je nu aan!

    donderdag 29 oktober 2020

    16.00 uur - 17.15 uur

    9 nov

    SWPBS verbindingsweek 9 t/m 13 november

    maandag 9 november 2020

    15.00 uur

    Cookie instellingen

    Windesheim maakt gebruik van functionele en analytische cookies om het gebruik van de website te optimaliseren. Daarnaast maken we gebruik van cookies voor marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we je gedrag volgen op websites. Als je op 'accepteer alle cookies' klikt, geef je hiervoor toestemming. Klik op 'stel je persoonlijke voorkeuren in' om aan te geven welke cookies je accepteert. Lees ons cookiestatement voor meer informatie.


    Stel je persoonlijke voorkeuren in