Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding

    Home(opent in nieuw tabblad) / Onderzoek(opent in nieuw tabblad) / Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding
    Inleiding

    Weten hoe we (nog) rijkere leeromgevingen kunnen maken?

    Onze focus ligt op het ontwikkelen, implementeren en onderzoeken van rijke leeromgevingen in en met kinderopvang en scholen. Zulke leeromgevingen kunnen een bijdrage leveren aan de leerprocessen van kinderen en jongeren, professionals die met kinderen werken én de (school)leiders en bestuurders. Het lectoraat is betrokken bij diverse projecten, zoals RoboWijs, Taalaanpak in Stedelijke Context, Talentontwikkeling met Wetenschap en Technologie, en het schoolontwikkelingslab. Het lectoraat is gevestigd in Almere en richt zich vooral op de regio Flevoland en de Metropoolregio Amsterdam.

    Lees meer over onze focus

    Onderzoeksprojecten

    Wat onderzoeken wij in de praktijk?

    Multidisciplinair, laagdrempelig en het liefst samen met de regio. Het is onze opdracht om praktijkgericht onderzoek dichterbij al onze partners en stakeholders te brengen — of dat nu studenten, bedrijven of professionals zijn. Van research, innovatie tot het oplossen van (maatschappelijke) vraagstukken: wij hebben veel ervaring met het formuleren, opzetten en uitvoeren van praktijkgericht onderzoek én een batterij aan kennis in huis. Hiervoor leunen wij op knowhow van lectoren, promovendi, docenten en studenten en vormen zo één community en (ook jouw) partner voor kennisontwikkeling en kenniscirculatie — zowel in de regio als op nationaal en internationaal niveau. Wil je meer weten over een project? Wij vertellen je er graag meer over en delen onze kennis met je.

    Lectoraat in beeld

    Ons lectoraat in beeld

    Leren van spel in de klas biedt leerlingen een relevante en rijke leeromgeving. Maar hoe maak je als basisschool nu eigenlijk je eigen lesmateriaal, dat hun nieuwsgierigheid prikkelt en het leren stimuleert? Ons lectoraat onderzoekt hoe kinderen kunnen leren van spel en begeleidde basisschool De Boeier in Lelystad bij het maken van thematisch lesmateriaal waarbij kinderen leren met prachtige, zelf verzamelde materialen. Lector Hanno van Keulen nam polshoogte in de klas van lerares Jet de Bruijne.

    Webinar Taal is mooi

    Of bekijk het webinar dat lector Hanno van Keulen tijdens de Open College Week gaf. Hij laat het mooie van taal zien, maar ook het belang om taalachterstand bij kinderen zo vroeg mogelijk te signaleren en in te lopen. Bijzonder interessant voor iedereen met een liefde voor taal en/of wie professioneel met kinderen werkt. 

    Bekijk het webinar
     

    Lectoren en onderzoekers

    Ontmoet onze lectoren en onderzoekers

    Dr. Martina Heinemann, onderzoeker

    Martina Heinemann is docent Engineering en onderzoeker en onderwijsontwikkelaar in het project Talentontwikkeling met Wetenschap en Technologie van het lectoraat.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Conny Boendemaker, onderzoeker

    Conny Boendermaker is docent Nederlands bij Windesheim, een psycholinguïst, en specialist taalonderwijs en taalontwikkeling in verbinding met wereldoriëntatie.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Erik Ploeger, onderzoeker

    Erik Ploeger is docent ICT in het onderwijs bij hogeschool Windesheim en is voor het lectoraat Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding in Almere onderzoeker in het project RoboWijs.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Hans Petersen, onderzoeker

    Hans Petersen is onderzoeker in het project RoboWijs van het lectoraat. Hij is docent bij de master Educational Needs en ontwikkelde de post-hbo-opleiding Autismecoach.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Rianne van den Berghe, onderzoeker

    Dr. Rianne van den Berghe is vakdocent Nederlands bij Windesheim en doet onderzoek naar educatieve robots, o.a. voor kinderen met autisme (RoboWijs-project) en meertalige kinderen (de Voorleesrobot).

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Marieke Veltman, onderzoeker

    Marieke Veltman houdt zich bij ons bezig met de monitoring van complexe innovaties binnen de onderwijsketen en met problemen met ‘wicked tendencies’ in het hbo.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Mariska Venema, onderzoeker

    Mariska Venema coördineert de Associate degree Pedagogisch Educatief Professional en doet onderzoek naar de ontwikkeling van het jonge kind in rijke spelomgevingen.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Wilma van Harten, onderzoeker

    Wilma van Harten onderzoekt bij het lectoraat de leiderschapspraktijken en draagt bij aan de kwaliteit van het leren op de werkplek binnen basisscholen en kinderdagverblijven.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
    Publicaties

    Wij delen graag kennis: lees al onze publicaties

    Onze lector en de onderzoekers van het lectoraat Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding publiceren met regelmaat over hun onderzoek. Hun publicaties zijn van grote waarde voor de maatschappelijke en economische ontwikkeling van Nederland. De publicaties worden met regelmaat gepubliceerd op basis van open access. Zo garanderen wij vrije toegang tot alle resultaten van en handvatten uit ons onderzoek, zodat ook jij die informatie kunt (her)gebruiken.

    Publicaties associate lector Loes van Wessum

    Ben je benieuwd naar de publicaties van onze associate lector Loes van Wessum? Deze zijn te vinden via de research database op ResearchGate.

    Publicaties lector Hanno van Keulen

    Ben je benieuwd naar de publicaties van onze lector Hanno van Keulen? Deze zijn te vinden via de research database op ResearchGate.

    Nieuwsgierig naar de wereld: opleiden en opvoeden in verbondenheid

    In zijn lectorale rede gaat lector Hanno van Keulen in op de vraag hoe er binnen de hele onderwijsketen leiderschap moet en getoond kan worden. (Van Keulen, 2014)

    Alle publicaties(opent in nieuw tabblad)
    Contact

    Meer weten?

    Wat kunnen onze onderzoekers voor jou betekenen? Onderzoek dit samen met ons! Neem contact op met Brigitte Toes.

    Het kenniscentrum Maatschappelijke Innovatie Flevoland wil door middel van de juiste kennis en knowhow een actieve bijdrage leveren aan de sociaal, ecologisch en economisch duurzame toekomst van een ‘New Town’ als Almere en de provincie Flevoland. 

    Lees meer over het Almeerse kenniscentrum

    Nieuws

    Blijf up-to-date

    Cookie instellingen

    Windesheim maakt gebruik van functionele en analytische cookies om het gebruik van de website te optimaliseren. Daarnaast maken we gebruik van cookies voor marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we je gedrag volgen op websites. Als je op 'accepteer alle cookies' klikt, geef je hiervoor toestemming. Klik op 'stel je persoonlijke voorkeuren in' om aan te geven welke cookies je accepteert. Lees ons cookiestatement voor meer informatie.


    Stel je persoonlijke voorkeuren in