Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Jeugd & Media

    Op de hoogte blijven?

    Lees onze nieuwsbrief Gezond en Wel met Kennis
    Inleiding

    Weten wie en wat nodig is voor bewust mediagebruik van kinderen?

    De leefomgeving van kinderen is de afgelopen jaren in rap tempo veranderd met allerlei nieuwe media en technologieën. Daardoor hebben veel ouders en professionele medeopvoeders allerlei vragen. Wanneer zijn media nu goed of slecht en hoe kun je dat als opvoeder nu eigenlijk het best begeleiden? En hoe kun je als een professional kinderen of ouders optimaal met vragen over de media ondersteunen? Het lectoraat Jeugd & Media zoekt samen met de praktijk naar mogelijke antwoorden op zulke actuele vraagstukken.

    Lees meer over onze focus

    Onderzoeksprojecten

    Wat onderzoeken wij in de praktijk?

    Multidisciplinair, laagdrempelig en het liefst samen met de regio. Het is onze opdracht om praktijkgericht onderzoek dichterbij al onze partners en stakeholders te brengen — of dat nu studenten, bedrijven of professionals zijn. Van research, innovatie tot het oplossen van (maatschappelijke) vraagstukken: wij hebben veel ervaring met het formuleren, opzetten en uitvoeren van praktijkgericht onderzoek én een batterij aan kennis in huis. Hiervoor leunen wij op knowhow van lectoren, promovendi, docenten en studenten en vormen zo één community en (ook jouw) partner voor kennisontwikkeling en kenniscirculatie — zowel in de regio als op nationaal en internationaal niveau. Wil je meer weten over een project? Wij vertellen je er graag meer over en delen onze kennis met je.

    Lectoraat in beeld

    Ons lectoraat in beeld

    Bij ouders, op scholen, in bibliotheken en bij politie, jongerenwerk, GGD’s en de consultatiebureaus is er behoefte aan meer kennis over verstandig online mediagebruik door jongeren en kinderen. Het lectoraat Jeugd & Media heeft voor professionals de cursus Jeugd & Media ontwikkeld. Peter Nikken, onze lector Jeugd & Media, gaat langs bij een oud-cursist die tegenwoordig als expertcoach mediaopvoeding de bibliotheek Eindhoven ondersteunt bij vraagstukken rondom mediaopvoeding.

    Lectoren en onderzoekers

    Ontmoet onze lector en onderzoekers

    Svenja Büttner, onderzoeker

    Dr. Svenja Büttner werkt als senior onderzoeker bij het lectoraat Jeugd & Media van Windesheim en is coördinator van de post-hbo-opleiding Jeugd & Media Coach.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Mandy Talhout, onderzoeker

    Mandy studeerde Onderwijskunde in Groningen, is docent pedagogiek bij Windesheim en werkt momenteel aan haar promotieonderzoek Individualisering van het gezin.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Emma Middag, junior onderzoeker

    Emma Middag werkt als junior onderzoeker bij het lectoraat Jeugd & Media en is werkzaam binnen de opleiding Social Work van Windesheim

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Ilona Stoffers, onderzoeker

    Ilona werkt als onderzoeker bij het lectoraat Jeugd & Media en is daarnaast onderwijskundige bij ICT & Onderwijs (ICTO).

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Tanja Kers-Mooi, projectcoördinator

    Tanja biedt ondersteuning aan de lector en de projectleiders rondom de projecten op gebied van organisatie, communicatie, administratie en eventmanagement.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
    Publicaties

    Wij delen graag kennis: lees al onze publicaties

    Onze lector en alle onderzoekers van het lectoraat Jeugd & Media publiceren met regelmaat over hun onderzoek. Hun publicaties zijn van grote waarde voor de maatschappelijke en economische ontwikkeling van Nederland. De publicaties worden met regelmaat gepubliceerd op basis van open access. Zo garanderen wij vrije toegang tot alle resultaten van en handvatten uit ons praktijkgericht onderzoek, zodat ook jij die informatie kunt (her)gebruiken.

    Iene Miene Media : een review van het mediagebruik van kinderen tussen 0 en 6 jaar in Nederland sinds 2012

    • 2019
    • Artikel
    • Peter Nikken

    Parents’ Instrumental use of Media in Childrearing: Relationships with Confidence in Parenting, and Health and Conduct Problems in Children

    • 16 november 2018
    • Artikel
    • Peter Nikken

    Guiding Young Children’s Digital Media Use: SES-Differences in Mediation Concerns and Competence

    • 21 februari 2018
    • Artikel
    • Peter Nikken, Suzanna J. Opree

    Do (pre)adolescents mind about healthy media use: relationships with parental mediation, demographics and use of devices

    • 2018
    • Artikel
    • Peter Nikken

    Wie maakt de dienst uit in opvoeding en onderwijs? Over de kracht van de pedagogische relatie in gezin, onderwijs en jeugdhulp.

    • 1 december 2017
    • Bijdrage aan periodiek
    • Dorien Graas, Peter Nikken
    Contact

    Meer weten?

    Wat kunnen onze onderzoekers voor jou betekenen? Onderzoek dit samen met ons! Neem contact op met Tanja Kers.

    Neem ook een kijkje op onze LinkedIn-pagina(opent in nieuw tabblad)

    Nieuws

    Blijf up-to-date

    Cookie instellingen

    Windesheim maakt gebruik van functionele en analytische cookies om het gebruik van de website te optimaliseren. Daarnaast maken we gebruik van cookies voor marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we je gedrag volgen op websites. Ook delen we informatie over jouw gebruik van onze sites met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Lees ons cookiestatement voor meer informatie.

    Uitleg over cookie niveaus