Schoolkind bij touchscreen toetst iets in

Dr. Hanno van Keulen

Lector Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding bij Windesheim Flevoland

Contact:

088 - 469 73 21
h.van.keulen@windesheimflevoland.nl

Onderzoeksgebied

Onderzoeksthema Educatie    
Lectoraat Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding    

Lector Hanno van Keulen
Onderzoeksprojecten
  1. Leren van spel 1 februari 2017

    Onderzoeksproject (lijn 3, lopend) - Vanaf 1 februari is het project ‘Leren van spel’ (RAAK-publiek) van start gegaan. Dit project beoogt met professionals in de onderbouw en voorschoolse voorzieningen rijke spelsituaties te ontwerpen, waarin jonge kinderen, vanuit hun nieuwsgierigheid, gestimuleerd worden in de ontwikkeling van hun zelfsturing én in de ontwikkeling van hun cognitieve vaardigheden.
    Lees verder
  2. Onderzoekende pabo's 31 januari 2013

    Onderzoeksproject (afgerond) - Onze samenleving verandert van een industriële maatschappij naar een kennismaatschappij. We moeten ons beseffen dat we jongeren opleiden voor banen die nog niet bestaan.
    Lees verder
  3. RoboWise 3 oktober 2018

    RoboWise: An investigation into the use of social robotics in primary education for developing technological and social skills in children with an autism spectrum disorder (ASD).
    Lees verder
  4. Social and Emotional Education and Development: upscaling awareness and skills in ECEC practice (SEED) 7 november 2017

    Onderzoeksproject (lopend) - Met ondersteuning vanuit het Europese subsidieprogramma Erasmus+ staat in dit onderzoeksproject het welbevinden van het jonge kind centraal.
    Lees verder
  5. Systeemdoorbrekende W&T-benadering 30 juni 2015 30 juni 2015

    Onderzoeksproject (lopend) - In de regio Flevoland, Overijssel en Gelderland worden diverse initiatieven ontplooid om een antwoord te vinden op de opdracht van het Techniekpact: meer technisch opgeleide mensen.
    Lees verder
  6. TechnoDiscovery 11 maart 2014

    Onderzoeksproject (pilot afgerond) - TechnoDiscovery stimuleert, structureert en organiseert de samenwerking tussen de basisscholen, lerarenopleidingen, het v(mb)o, bedrijfsleven en andere relevante kennisinstituten.
    Lees verder
Publicaties
  1. ‘Wat je kunt verzinnen, kun je ook maken!’ 3D-printen op basisscholen in Almere 31 december 2015

    Publicatie (2015) - In dit rapport wordt verslag gedaan van een onderzoek naar een pilot met lessen rondom 3D-printen op twee basisscholen in Almere, namelijk de scholen Digitalis en Het Palet. Het onderzoek naar 3D-printen werd uitgevoerd door het lectoraat Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding met steun van het Expertisecentrum Techniekonderwijs TechYourFuture.
    Download
  2. Bruggen bouwen in school en kinderopvang 7 november 2017

    Publicatie (2017) - Dit boekje komt voort uit het project ‘Leren van spel’ waarin een brug geslagen wordt tussen kinderopvang en school. In dit project wordt onderzocht hoe we de nieuwsgierigheid van kinderen kunnen behouden en gebruiken voor leerprocessen die nu nog vaak ‘schools’ zijn.
    Download
  3. Nieuwsgierig naar de wereld: opleiden en opvoeden in verbondenheid met de omgeving 11 december 2014

    Publicatie (2014) - Lectorale rede van dr. Hanno van Keulen van Windesheim Flevoland die in deze rede ingaat op zijn visie hoe leiderschap in instellingen voor onderwijs en/of opvoeding bestudeerd kunnen worden. De rede sprak hij uit bij zijn aanvaarding van het lectoraat Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding op 11 december 2014 op Windesheim Flevoland in Almere.
    Download
  4. Wetenschappers in de klas 30 april 2014

    Publicatie (2014) - In dit artikel in samenwerking met het Platform Bèta Techniek stellen de onderzoekers Tim van Wessel, Maarten Kleinhans, Anne Baar (Universiteit Utrecht) en lector Hanno van Keulen van Windesheim Flevoland zichzelf de vraag hoe wetenschappelijk onderzoek en technologie kunnen worden vertaald naar onderzoekend en ontwerpend leren in het basisonderwijs.
    Download

Onderzoekservaring

Dr. Hanno van Keulen is sinds 2014 als lector verbonden aan Windesheim Flevoland. Hiervoor was hij onderzoeker in het programma TalentenKracht van de Universiteit Utrecht, programmaleider bètatechniekonderwijs bij het Centrum voor Onderwijs en Leren van de Universiteit Utrecht en lector Science & Techniekeducatie Primair Onderwijs bij Fontys Hogescholen. Van Keulen is als adviseur voor het hoger onderwijs betrokken geweest bij grootschalige curriculumveranderings- of -ontwikkelprojecten van diverse universiteiten. Hij heeft tal van publicaties op zijn naam staan, waaronder een bundel met lessuggesties voor basisschoolleraren om hun onderwijs meer te richten op wetenschappelijke geletterdheid. Voor zijn praktijkgerichte onderzoek Talent Ontwikkelen met Wetenschap en Techniek ontving hij in 2013 de Praktijkprijs van de Vereniging voor Onderwijsresearch (VOR).

Onderzoeksfocus

In zijn onderzoek richt lector Hanno van Keulen zich voornamelijk op de kwaliteit van onderwijs en de kwaliteit van opvoedingsondersteuning. Van Keulen is gespecialiseerd in uiteenlopende vraagstukken op het gebied van samenwerkend leren, onderwijskwaliteit, docentprofessionaliteit en onderzoeksgericht onderwijs.

Opleiding

Na zijn studie scheikunde aan de Universiteit Utrecht volgde Van Keulen de studie tot eerstegraadsleraar scheikunde aan diezelfde universiteit. In 1995 promoveerde hij aan de faculteit Scheikunde op het onderzoek Making Sense: Simulation of Research in Organic Chemistry Education.