Kind die op het toetsenbord drukt op een computerscherm

Onderzoeker serious gaming

Contactpersoon

088 - 469 77 59
w.trooster@windesheim.nl

Onderzoeksgebied

Onderzoeksthema Educatie
Lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT

Dr. Trooster
Onderzoeksprojecten
  1. De leerwaarde van serious gaming 16 maart 2015

    Onderzoeksproject (lopend, lijn 3) - In het kader van het onderzoeksproject De leerwaarde van serious gaming wordt onderzocht welke games in het onderwijs effectief zijn en hoe men dat kan meten? Aan de hand van vijf games die gebruikt worden in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en hbo, wordt de effectiviteit van serious gaming binnen het onderwijs onderzocht.
    Lees verder
  1. VAST-game 15 maart 2015

    Onderzoeksproject (afgerond, lijn 3) - De VAST-game* is een serious game voor het leren van Engelse uitspraak, ontwikkeld door het gamebedrijf Magma Studios in Singapore in samenwerking met het Amerikaanse bedrijf voor taaltraining Carnegie Speech Company. In dit onderzoek werd gekeken naar de potentie van de VAST-game in het basis- en voortgezet onderwijs.
    Lees verder
Publicaties
  1. Spreekvaardigheid Engels oefenen met een serious game 02 juni 2017

    Publicatie (2017) - Dit artikel heeft het doel inzicht te geven in de mogelijkheden van de digitale VAST-game ter verbetering van de Engelse uitspraak van beginnende leerders op de basisschool en het voortgezet onderwijs. Als uitgangspunt wordt het onderzoek van Wim Trooster genomen, waarin geconcludeerd wordt dat de game potentie laat zien (In Remediaal Nr 2017-2).
  2. The Effectiveness of Lingo_Online, A Serious Game for English Pronunciation 01 oktober 2015

    Publicatie (2015) - Dit onderzoek is opgezet om de effectiviteit te kunnen evalueren van een serious game, Lingo_Online, bij het verbeteren van de uitspraak van het Engels voor studenten die Nederlands als moedertaal hebben. De belangrijkste onderzoeksvraag luidde: hoe effectief is deze game en hoe wordt deze gebruikt in de Nederlandse onderwijscontext?

Onderzoekservaring

Wim Trooster is hogeschoolhoofddocent e-learning en daarnaast senior onderzoeker bij het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT van Windesheim (Serious Gaming). Daarvoor was Trooster senior onderzoeker bij het lectoraat ICT & Onderwijsinnovatie van Peter van ‘t Riet (Windesheim) en tevens bij het lectoraat eLearning van Guus Wijngaards (Inholland). Vanaf 1988 heeft Trooster als onderzoeker gewerkt bij het biomedisch domein van de Rijksuniversiteit Groningen. Hij heeft jarenlange praktijkervaring met (hoger) onderwijs & ICT. Naast zijn werkzaamheden als onderzoeker is Trooster community manager van de special interest group Virtuality van SURF.

Onderzoeksfocus

Wim Trooster doet onderzoek naar Serious Gaming in het onderwijs en richt zich daarbij op de effectiviteit en het werkingsmechanisme van Serious Games voor onderwijsdoeleinden. Ook begeleidt Trooster onderzoeksprojecten binnen Windesheim met betrekking tot afstandsleren en de Kennisbasis ICT.





Opleiding

Wim Trooster volgde de studie Biologie aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). In 1996 promoveerde hij aan de Faculteit Medische Wetenschappen van diezelfde universiteit.