Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

‘Heb je uitdagend werk? Dan wil iedereen in jouw school werken!’

    30 maart 2021
Home / Heb je uitdagend werk? Dan wil iedereen in jouw school werken

Een klimaat scheppen op school waarin leraren zich elke dag verder kunnen ontwikkelen om zo het onderwijs doorlopend te verbeteren. Hoe doe je dat als leidinggevende in de praktijk? Onderzoeker Loes van Wessum laat die vraag uitgebreid aan bod komen in haar bijdrage aan de HCB-seminarreeks ‘Leiderschap in Kinderopvang, Basisonderwijs en IKC’. 

Als leraar ben je een duizendpoot. Vooral in het basisonderwijs moet je als leraar van alle markten thuis zijn, aangezien je alle vakken geeft en de kinderen de hele dag om je heen hebt. Dat vraagt veel van je didactische kwaliteiten als leraar. Ook pedagogisch gezien is het een zware rol, legt associate lector Loes van Wessum van het lectoraat Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding uit. Daarom is het volgens haar verstandig om leraren de ruimte te geven om zich voortdurend te blijven ontwikkelen, zodat je het onderwijs verbetert en daarmee het leren van de leerlingen. Dat vraagt om een positief en stimulerend onderwijsklimaat. Het zijn met name de schoolleiders die de taak hebben om een dergelijke cultuur op hun school te ontwikkelen. Tijdens de HCB-seminarreeks ‘Leiderschap in Kinderopvang, Basisonderwijs en IKC’ richt van Wessum zich op leidinggevenden en schoolleiders in deze sectoren.

Wat is de insteek van jouw bijdrage aan het seminar? 
‘De insteek is een HRD-vraagstuk (Human Resource Development): hoe maak ik mezelf als werkgever aantrekkelijk voor de werknemer? Als je als leidinggevende ervoor kunt zorgen dat de kinderen op jouw school goed bediend worden en je oog hebt voor de ontwikkeling van je professionals dan ben je een interessante werkgever. Om dat te bereiken is het belangrijk om op een goede manier leiding te geven aan een lerende cultuur. De leiderschapspraktijken die daarbij komen kijken vind je niet terug in één persoon. In hetLoes van Wessum, associate lector van het lectoraat Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding seminar vertel ik hoe je op je school, kinderopvang of Integraal Kind Centrum (IKC) kunt komen tot gespreid leiderschap.’

Hoe ziet het ideale leiderschap eruit?
‘Als je leidinggeeft aan een lerende cultuur is het fijn als je als leidinggevende kunt beschikken over persoonlijke kwaliteiten, zoals veerkracht en optimisme. Die eigenschappen kun je ook ontwikkelen maar het is fijn als je ze van nature al hebt. Verder zijn er vijf leiderschapspraktijken waarmee al duidelijk wordt dat je die niet in je eentje kunt uitvoeren. Het gaat erom dat je die vanuit je team benadert. Als leidinggevende is het essentieel dat jij het overzicht bewaart en ziet waar de kwaliteiten van iedereen zich bevinden. Gespreid leiderschap wil dus zeggen dat je op school gebruik moet maken van de talenten van de mensen binnen je team.’

Hoe kan dat er in de praktijk uitzien?
‘Bij gespreid leiderschap kijk je als leidinggevende welke stappen je samen kunt zetten. Dat betekent dat ook leraren leiderschap kunnen vertonen. Dat kunnen bepaalde taken zijn, maar de ultieme vorm is dat als iemand ergens affiniteit mee heeft of verstand van heeft, en de anderen zien dat ook, dat hij of zij op dat gebied het voortouw mag nemen. Een voorbeeld: een leraar op de basisschool is ontzettend goed in taal. Vraag hem om te observeren bij collega’s, om tips te geven en maak zo iemand eigenaar van dat vakgebied. Het is de kunst is om dat op jouw school zo te doen dat je voortdurend bezig bent met gedifferentieerde capaciteitsontwikkeling. Als er dan af en toe eens iemand afscheid neemt, dan is dat goed op te vangen. Hoe sterker je je team maakt, hoe minder erg het is als er iemand wegvalt, want je bent gewend om dat samen op te vangen.’

Wat is de HRD-dimensie van jouw verhaal?
‘Het verhaal over leiderschapsontwikkeling dat ik vertel gaat over oog hebben voor je eigen kwaliteiten en die van de mensen in je team. Het gaat over het stimuleren van sterke punten bij mensen om zo een aantrekkelijke leercultuur te ontwikkelen. Het HRD-aspect zit hem ook in de manier hoe je daarop kunt anticiperen in je werving- en selectiebeleid. Dat gaat bijvoorbeeld over de wijze waarop je junioren kunt stimuleren om een seniorrol te laten vervullen. Met andere woorden: oog hebben voor de loopbaan van je eigen mensen. In het bedrijfsleven is het heel gebruikelijk dat je een stageplek kunt krijgen op leidinggevend niveau. De voordelen van die zienswijze beginnen ook binnen het onderwijs door te dringen. Het heeft veel voordelen als je als leraar met potentie een stage kunt lopen op een andere school of in een andere rol. Ik roep leidinggevenden op om daar oog voor te hebben. Heb je uitdagend werk? Dan wil iedereen in jouw school werken!’

Lees meer over de seminarreeks van HCB over Leiderschap in Kinderopvang, Basisonderwijs en IKC – Let op! De start van 21 april 2021 is uitgesteld: de nieuwe datums zijn 13 oktober, 3 november, 10 november en 24 november.

Delen via:

Vragen over dit nieuwsbericht?

Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl

Persvragen?

Stel ze aan Freek Hofland
Woordvoering onderzoek

Laatste nieuws

Cookie instellingen

Windesheim maakt gebruik van functionele en analytische cookies om het gebruik van de website te optimaliseren. Daarnaast maken we gebruik van cookies voor marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we je gedrag volgen op websites. Als je op 'accepteer alle cookies' klikt, geef je hiervoor toestemming. Klik op 'stel je persoonlijke voorkeuren in' om aan te geven welke cookies je accepteert. Lees ons cookiestatement voor meer informatie.


Stel je persoonlijke voorkeuren in