Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

SDG Challenge: deze studenten doen mee

  • 11 juni 2021
Banner image
Home(opent in nieuw tabblad) / SDG Challenge: deze studenten doen mee

De finale van de HBO SDG Challenge is in zicht! Studenten Kaja, Marija, Roy en Yara doen mee met de landelijke challenge. Op 17 juni om 15.00 uur is de finale op Windesheim, die je live kunt volgen(opent in nieuw tabblad).

Wat is de HBO SDG Challenge?

Tijdens de HBO SDG Challenge werken tien teams aan een oplossing voor de SDG Challenge van het toegewezen bedrijf. De teams bestaan uit (internationale) studenten van verschillende hogescholen, met uiteenlopende achtergronden. Het doel is om met een oplossing te komen die niet alleen impact heeft op het bedrijf, maar ook op de sector als geheel en de SDG’s. Op deze website(opent in nieuw tabblad) vind je meer informatie over de SDG Challenge en de finale op 17 juni. 

Kaja Hilsbo 

portret Kaja HilsboKun je jezelf kort voorstellen?
Ik ben Kaja Hilsbo en ik doe de opleiding Bouwkunde.

Waarom heb je je opgegeven voor de SDG Challenge? 
Momenteel heb ik een rustig semester. Met de tijd die ik daarmee over hou, wil ik graag iets extra’s doen waarmee ik mij professioneel kan ontwikkelen. Natuurlijk spreken de SDG’s mij ook erg aan, ik hoop dat ik met mijn deelname kan bijdragen aan het verduurzamen van een bedrijf.

Voor welke klant werken jullie tijdens de SDG Challenge?
Wij werken voor Scab Accountants & Adviseurs(opent in nieuw tabblad)

Welk vraagstuk moeten jullie oplossen voor jullie klant?
We zijn een tool/concept aan het ontwikkelen om midden- en kleine bouwbedrijven te helpen hun werknemers te motiveren om de circulaire economie te omarmen op de bouwplaats.

Hoe helpt de opgedane kennis vanuit je opleiding je bij de SDG Challenge? 
In mijn opleiding gaat het veel over het duurzamer en meer circulair maken van de gebouwde omgeving. Ik denk dat ik vanuit mijn opleiding een meer realistische kijk heb op de situatie in de bouw, omdat ik dichter bij de doelgroep sta. De bouw is nog steeds een vrij conservatieve sector, waardoor het moeilijk kan zijn ideeën over duurzaamheid te implementeren. Het is belangrijk je daarvan bewust te zijn wanneer je een plan ontwikkelt.

Hoe is de samenwerking binnen het team?
Het is wel een uitdaging samen te werken met tien verschillende mensen van verschillende opleidingen, en dan ook nog eens in het Engels. Maar mede daardoor is het wel heel waardevol voor je professionele carrière. In de bouw moet je tenslotte ook samenwerken met mensen uit verschillende vakgebieden en is het soms lastig elkaar te begrijpen wanneer niet iedereen dezelfde belangen heeft. 

Wat leer je door met deze SDG Challenge mee te doen?
Iedereen brengt zijn/haar expertise mee, ik leer vooral hoe anderen organiseren en structureren. Tevens leer ik veel over de manier van communiceren en samenwerken binnen een multidisciplinair team waar de voertaal Engels is. 

Marija Jovanovic

Marija, kun je iets over jezelf vertellen?
Mijn naam is Marija Jovanovic, ik kom uit Servië en woon bijna 4 jaar in Nederland. Momenteel zit ik in het tweede jaar van de opleiding HRM, en heb net het Honours Programme afgerond.

Waarom heb je je opgegeven voor de SDG Challenge? 
Op het moment dat ik de oproep voor de SDG Challenge zag, wist ik meteen dat ik mij op wilde geven. Het leek mij heel interessant en uitdagend. Daarnaast is dit een nieuwe ervaring voor mij. Ik ontmoet studenten van verschillende hogescholen, doe nieuwe kennis op en leer meer over multidisciplinair samenwerken.
Het doel van SDG Challenge is iets wat bij mijn waarden en normen past. Ik ben erg blij dat ik deel uit kan maken van een team dat de wereld positief wil veranderen. Daarnaast is het project volledig in het Engels, wat heel goed is voor het versterken van mijn taalvaardigheden. 

Voor welke klant werken jullie tijdens de SDG Challenge?
Wij werken voor Zeeman(opent in nieuw tabblad).

Welk vraagstuk moeten jullie oplossen voor jullie klant?
Wij ontwikkelen een plan om Zeeman duurzamer en zuiniger te maken. Dat kan betrekking hebben op de werknemers, arbeidsomstandigheden, transport, marketing, maar ook hun producten en aanbod.

Hoe werkt jullie team met elkaar samen? En hoe bevalt het multidisciplinair werken?
Ons team bestaat uit 12 mensen, best een grote groep dus. Daarom delen we ons vaak op in kleinere groepen, om efficiënter te werken. We hebben drie groepen: People, Planet en Supply Chain. Binnen je eigen groep richt je je op een van deze onderwerpen, en alle aspecten die daarbij horen. Door deze aanpak kunnen we voor Zeeman veel duurzame ideeën uitwerken, voor alle aspecten van het bedrijf.

Hoe helpt de opgedane kennis vanuit je opleiding je bij de SDG Challenge? 
Binnen ons team werken we dus binnen verschillende subgroepen. Ik heb voor de groep ‘People’ gekozen, dat sluit goed aan bij mijn opleiding HRM. Binnen deze groep werken we aan het verduurzamen en zuiniger maken van Zeemans beleid, de arbeidsomstandigheden en het imago. 

Wat leer je van anderen uit je team/van andere hogescholen?
Ik leer veel door de SDG Challenge. We krijgen de kans om aan ons leiderschap te werken, maar leren ook presenteren en onder druk creatieve ideeën te bedenken. Daarnaast ontwikkel ik ook mijn strategisch en kritisch denken verder. 

Roy Nieuwveld

Wie ben je en welke opleiding doe je?
Ik ben Roy, 19 jaar jong en studeer Global Project and Change Management.

Waarom heb je je opgegeven voor de SDG Challenge? 
Binnen mijn opleiding wordt veel aandacht besteed aan de persoonlijke en professionele ontwikkeling. Meedoen met de SDG Challenge leek mij een kans om de verdieping op te zoeken met de Sustainable Development Goals (Persoonlijk) en tegelijkertijd een stukje ervaring opdoen (Professioneel).

Voor welke klant werken jullie tijdens de SDG Challenge?
Albemarle Amsterdam(opent in nieuw tabblad).

Welk vraagstuk moeten jullie oplossen voor jullie klant?
Albemarle wil meer interactie met haar stakeholders in en rondom Amsterdam. (Hun powerplant ligt in A’dam Noord ten Oosten van het IJ) In de komende jaren komt er naast Albemarle een nieuwe woonwijk, het zogenaamde Hamerkwartier. Weer een stakeholder waar rekening mee moet worden gehouden in de ontwikkeling van Albemarle Amsterdam. Vandaar dat we ons vooral moeten focussen op hoe Albemarle zich kan inzetten voor hun buurt. 

Hoe helpt de opgedane kennis vanuit je opleiding je bij de SDG Challenge? 
Binnen mijn opleiding word ik in basis opgeleid tot (internationaal) project manager met behulp van de SDG’s. Mijn voorkennis over de SDG’s en de praktijkopdrachten die ik heb, zorgen ervoor dat ik al wat ervaring heb in het aanpakken van problematiek rondom de SDG’s. 

Hoe werkt jullie team met elkaar samen? En hoe bevalt het multidisciplinair werken?
De SDG Challenge werkt met een pressure cooker methode. In weinig tijd moeten de ideeën op papier staan en uitgewerkt worden. De samenwerking ging naar verwachting. Ik bracht bijvoorbeeld mijn ervaring binnen Project Management mee, terwijl een teamgenoot die Sociologie studeert haar input gaf op het idee vanuit die wetenschap. Multidisciplinair werken raad ik daarom ook zeer aan!

Wat leer je van anderen uit je team/van andere hogescholen?
Vanuit het team zelf niet heel veel, binnen mijn team waren er maar een aantal actief gedurende het proces, wat het soms moeilijk maakt om te communiceren met het team. Toch heb ik een aantal dingen die me zijn bijgebleven. In het geval dat de communicatie stroever verliep, oefende ik met Project Managementvaardigheden maar ook met het geven van feedback. Verder werd ik er op geattendeerd nog verder buiten mijn eigen referentiekader te denken, wat een interessant punt is op zowel persoonlijk als professioneel vlak. Ik ben geneigd vanuit ‘the critical mind’ te denken, terwijl in zo’n process ‘the creative mind’ net zo belangrijk is. 

Yara Penning

Wie ben je, en waarom doe je mee met de SDG Challenge?
Ik ben Yara Penning en ik studeer finance and control. Ik heb mezelf opgegeven voor de SDG challange omdat ik veel bezig ben met duurzaamheid en dit wil ik ook graag doen voor anderen. 

Voor welke klant werken jullie?
Mijn groep en ik werken samen voor het bedrijf Swinkels Family Brewers(opent in nieuw tabblad), dit is een grote bierbrouwerij met o.a. merken zoals Bavaria, Cornet en Palm. 

Welk vraagstuk heeft Swinkels jullie voorgelegd?
Voor Swinkels moeten wij kijken naar het water(gebruik). Er is geen duidelijke definitie voor circulair water. Hier gaan wij mee aan de slag. Deze definitie van water nemen we vervolgens mee in berekeningen en in de strategie. Binnen dit onderwerp ben ik vooral bezig geweest met het onderzoeken wat de concurrenten allemaal doen op het gebied van circulair water. Op basis daarvan hebben een teamgenoot en ik de huidige situatie vastgesteld. Concurrentieanalyses komen ook terug in mijn studie, dus ik wist goed hoe ik dat moest aanpakken.

Hoe werken jullie samen, als multidisciplinair team?
Wij werken meestal samen door bepaalde onderwerpen te kiezen, meestal drie. Iedereen geeft diens voorkeur aan en gaat daarmee aan de slag. Het is erg interessant om multidisciplinair te werken omdat ik van bepaalde onderdelen niet veel afweet, ik kan daarin leren van mijn teamgenoten. Hopelijk leren ze ook wat van mij :) 

Wat leer je van je teamgenoten?
In onze groep hebben we heel veel verschillende mensen met verschillende achtergronden. Er zijn mensen met een technische achtergrond, zij houden zich voornamelijk bezig met berekeningen. Ook hebben we mensen met een marketing achtergrond, die heel anders naar het onderwerp kijken dan ik. Zij kijken voornamelijk hoe de boodschap het beste overgebracht kan worden. Er zijn nog veel meer verschillende opleidingen die allemaal hun eigen bijdrage leveren. Dit is allemaal heel verschillend van mijn opleiding omdat ik gewend ben om vanuit binnen een organisatie te werken. 

Delen via:

Vragen over dit nieuwsbericht?

Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)

Laatste nieuws

Teaser image

Ad-opleiding hielp Deborah bij switch van toerisme naar zorg

19 april 2024
Teaser image

Meer impact met onderzoek door samenwerking

18 april 2024
Teaser image

Passiefhuis: met de energie van een waakvlammetje een heel huis verwarmen

17 april 2024
Teaser image

Alumni van Windesheim kijken tevreden terug op hun opleiding

8 april 2024
Teaser image

‘Metaalsector nog te onwetend over mogelijkheden Ad-opleidingen’

8 april 2024