Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

'Ik kreeg ineens niks meer op papier'

    8 juni 2021
Home / Ik kreeg ineens niks meer op papier

Nafije Kadrija (33) doorliep haar studie Social Work vrij vlekkeloos, tot zij in haar derde jaar ineens blokkeerde tijdens het schrijven aan een studieopdracht. Gesprekken met de studentenpsycholoog brachten haar bij Windesheims studiestimuleringsgroep. waar ze steun vond bij lotgenoten. Dit hielp Nafije om de draad van haar studie weer op te pakken. In gesprek met de Newsroom blikt ze terug en kijkt ze hoopvol vooruit.

Wanneer begonnen je studieproblemen?

‘Mijn problemen zijn ontstaan in het derde jaar van mijn studie Social Work, na een auto-ongeluk. Lichamelijke klachten liepen over naar psychische klachten in de vorm van faalangst en onzekerheid.

Tijdens het schrijven aan een opdracht merkte ik dat ik niks meer op papier kreeg, ik had een black-out. Er kwam niks uit me, of ik schreef juist heel veel om vervolgens alles weer te schrappen. Ik schrok hier echt van, hier had ik nog nooit last van gehad.

Heb je hier direct hulp voor gezocht?

‘In het begin niet. Het is eigenlijk best gek aangezien ik een opleiding volg waarbij ik anderen help en hen stimuleer om hulp te zoeken waar nodig. Maar erkennen dat je zelf hulp nodig hebt is toch een flinke drempel.

Gelukkig heb ik uiteindelijk aangeklopt bij mijn studieloopbaanbegeleider Eelke Pruim. Via hem kwam ik terecht bij een studentenpsycholoog van het Studiesuccescentrum. Hier gaf ik aan dat ik het jammer vind dat de sociale contacten minder zijn in het derde jaar. Ik mis het klassikale. De psycholoog adviseerde me om deel te nemen aan de studiestimuleringsgroep, ook wel SSG genoemd.’

Wat houdt de studiestimuleringsgroep in?

‘In de groep zitten allemaal studenten met vergelijkbare problemen, lotgenoten zou je kunnen zeggen. We luisteren naar elkaar zonder te oordelen en stimuleren elkaar bij het ontwikkelen van ritme en structuur. We praten over een combinatie van psychische klachten, uitstelgedrag en privézaken. Je mag zelf aangeven of je erbij wil zijn, maar er wordt van iedereen wel toewijding verwacht. Zo studeren we bijvoorbeeld ook vaak samen.’

Hoe gaat dit in zijn werk?

‘We werken minimaal zes uur per week als groep aan onze eigen opdrachten. Daarnaast hebben we elke dinsdag een bijeenkomst van een uur waarin iedereen vertelt over zijn of haar week. Wat ging goed? Waar liep je tegenaan? Hier reflecteren we op elkaars gestelde doelen. Het helpt bijvoorbeeld als je in het bijzijn van de groep afspreekt elke dag om negen uur te beginnen en om twee uur te stoppen. Dit is een concreet en haalbaar doel. Je wil ook aan de rest bewijzen dat het lukt, maar er zijn altijd valkuilen.’

Wat zijn deze valkuilen?

‘Bijvoorbeeld om in je eigen hoekje te kruipen en juist niet om hulp te vragen. Dit uit zich bij iedereen op een eigen manier. Ik herken hierin nu ook bewuster mijn eigen patronen. Zo ga ik vaak schoonmaken wanneer ik eigenlijk met huiswerk bezig moet zijn. Dan houd ik mezelf voor dat ik toch nog met iets ‘goeds’ bezig ben, maar een filmpje kijken of iets dergelijks kan natuurlijk ook.

De lockdown heeft ook effect op mij. Je kunt niet echt meer weg uit je huis. De campus of de bieb is een soort veilige thuishaven voor mij om gefocust te werken en het was heel vervelend toen dit vanwege corona uitviel. Gelukkig is het mediacentrum inmiddels weer open.’

Hoe helpen jullie elkaar?

‘Iemand uit onze groep haalde bijvoorbeeld een reeks slechte cijfers waardoor hij zichzelf nog verder naar beneden ging praten en in een eigen bubbel bleef hangen. Dat werkte enorm demotiverend.

Doordat hij het vertrouwen van de groep voelde, kon hij deze ervaring met ons delen. Wij hielpen door hem te stimuleren om opnieuw bij zijn studiebegeleider aan te kloppen. Het is heel belangrijk dat een slb’er weet wat jouw proces is en hoe jij hierin staat.‘

Waar sta jij nu in jouw proces?

‘Ik heb geleerd om beter naar het grote geheel te kijken. Ik zie duidelijker wat er van mij gevraagd wordt. Ik kan opdrachten verdelen in thema’s en subgroepen en daarmee een planning maken. Daarnaast heb ik geleerd om tussentijds meer te communiceren met docenten en af te stemmen wat ik wanneer van plan ben.

Door de studiestimuleringsgroep weet ik dat ik er niet alleen voor sta. Ik ben me bewuster van mijn patronen en ik ben echt aan de slag gegaan met mijn problemen. Zo heb ik, net als anderen uit de groep, een training timemanagement vanuit het Studiesuccescentrum gevolgd om mijn gebrek aan structuur aan te pakken.’

Helpt dit ook bij het schrijven?

‘Deels, maar de échte stappen op schrijfgebied zet ik bij het TaalporTaal, waar ik ook via het studiesuccescentrum terecht ben gekomen. Hier krijg ik concrete hulp over hoe ik mijn tempo in het schrijven weer kan oppakken. Zo kwam Liesbeth Laport (coördinator van het TaalporTaal) met de tip om mijn verslagen eerst op te maken in een PowerPointpresentatie.

Ze adviseerde me om dit te presenteren en dat op te nemen en vervolgens uit te schrijven tot een verslag. Dit is voor mij een compleet nieuwe werkwijze. Het stimuleert je om in grote lijnen en hoofdstukken te denken. Dit werkt verbazingwekkend goed!’

Voel je je hierdoor ook meer zelfverzekerd?

‘Ja, in zekere zin wel. Om hierin te groeien heb ik daarnaast de training 5 manieren om jezelf een boost te geven gevolgd. Ik weet het, een hoop trainingen haha. Maar het werkt! In de training heb ik geleerd om tijd en aandacht voor mezelf vrij te maken en niet alleen voor anderen.

Tips die ik zoal heb geleerd en nu toepas zijn: zorg voor een goed dag en-nacht ritme, doorbreek de sleur door nieuwe dingen te leren en doe dingen waar je blij van wordt ook (juist!) als je niet blij bent. Maar ook dat het belangrijk is om contact te houden met mensen om je heen en om simpelweg lief te zijn voor jezelf.’

En de opdracht waar het allemaal begon?

‘Die opdracht heb ik een tijdje terug ingeleverd en tot mijn grote opluchting gehaald. Happy me! Ik voel mij nu top dankzij alle begeleiding. Zoals het er nu uitziet begin ik in september met afstuderen. Ik hoop eind dit jaar of begin volgend jaar mijn diploma te halen en daarna fulltime te gaan werken.

Ik wil binnen het profiel 'Welzijn en Samenleving' ergens werken waar ik een steentje kan bijdragen aan een menswaardiger leven van anderen. Denk aan werken met vluchtelingen of werkzoekenden.

Wil je meer weten over het Studiesuccescentrum en/of de bovengenoemde begeleiding? Mail: studiesuccescentrum@windesheim.nl

Delen via:

Vragen over dit nieuwsbericht?

Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl

Persvragen?

Stel ze aan Jorieke van 't Klooster
Woordvoering

Laatste nieuws

Betrokkenen op Perron038
Judith van Helvert

Cookie instellingen

Windesheim maakt gebruik van functionele en analytische cookies om het gebruik van de website te optimaliseren. Daarnaast maken we gebruik van cookies voor marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we je gedrag volgen op websites. Als je op 'accepteer alle cookies' klikt, geef je hiervoor toestemming. Klik op 'stel je persoonlijke voorkeuren in' om aan te geven welke cookies je accepteert. Lees ons cookiestatement voor meer informatie.


Stel je persoonlijke voorkeuren in