Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Minister Van Engelshoven op Windesheim: “Ook de minister gaat blended”

    10 juli 2020
Home / Minister Van Engelshoven op Windesheim: “Ook de minister gaat blended”

Terwijl studente Linda Jonker haar saxofoon bespeelt, maakt minister Ingrid van Engelshoven haar entree op hogeschool Windesheim. Niet fysiek dit keer, maar online: de minister in haar kamer op het ministerie van OCW in Den Haag en de studenten, docenten en onderzoekers thuis óf verspreid over verschillende lokalen op de hogeschool. Via een Teams-vergadering legt Linda aan de minister uit hoe het saxofoonspelen haar veel troost bracht in lockdown-tijden. Want corona stond centraal tijdens dit werkbezoek, in het bijzonder de nieuwe minor Solidariteit in tijden van sociale afstand.

“Deze minor”, zo vertelt Alie Weerman, lector GGZ en Samenleving op hogeschool Windesheim, “is door ons lectoraat in no-time uit de grond gestampt. De opdracht vanuit de hogeschool was om een onderwijsprogramma op te starten dat studenten niet alleen in staat zou stellen om de gevolgen van de coronacrisis voor henzelf een plekje te geven, maar dat hen ook in de gelegenheid zou stellen om missende studiepunten – door het wegvallen van stages en praktijkopdrachten – alsnog te behalen.”

Art-based learning in coronatijden

Het werd een minor met veel ruimte voor creativiteit. Want bijzondere tijden vragen om bijzondere antwoorden en die vind je eerder door out of the box te denken. Dat beaamt ook Yoëll Doll, student Human Resource Management: “Ik was gestopt met mijn stage en op zoek naar een alternatief. Toen ik het woord creativiteit zag staan, dacht ik eerst ‘oh jé dat wordt ‘m niet’, maar het heeft me flink wat gebracht. Ik heb veel geleerd over mezelf en kan dat straks meenemen in mijn toekomstige carrière.” Van Engelshoven, naast minister van onderwijs ook cultuurminister, bleek bijzonder geïnteresseerd in zo’n stevigere rol voor kunst, cultuur en creativiteit in onderwijscurricula voor niet-kunststudenten.

Sociaal werker meets businessstudent

Want ook voor Nico Holtrop, student Bedrijfskunde, vormde dit een meerwaarde van deze minor: “In mijn opleiding staat creativiteit niet altijd bovenaan, terwijl ik nu ontdekt heb dat het kan helpen om vaste modellen en theorieën soms los te laten. Wat verder bijzonder was aan de minor was de unieke samenstelling: van businessstudenten, leraren in opleiding tot social workers in spe. En alhoewel we aan zulke uiteenlopende opleidingen studeren en elkaar nog nooit live hebben gezien – de hele minor vond digitaal plaats via Teams – is er snel een hechte band én samenwerking ontstaan. In dat opzicht bleek de naam van de minor toch uitstekend gekozen: échte solidariteit in tijden van sociale afstand.”

Leren van, door én tijdens een crisis

De minor bestond uit twee onderdelen: één over persoonlijk-professionele ontwikkeling gedurende de coronatijd en één over professionele vernieuwing in tijden van crisis. Student Anwal Essanoussi legt uit hoe ze met beide onderdelen aan de slag is gegaan: “In het allereerste onderdeel stond een persoonlijk vraagstuk centraal. Het was ramadan en we mochten niet meer naar de moskee. Omdat we voor de eerste module een creatief product moesten opleveren, heb ik uiteindelijk een moskee op zolder gebouwd. Voor de tweede module heb ik een vertaalslag gemaakt van de solidariteit die we in de coronacrisis voelden naar beleid voor de opleiding Human Resource Management: hoe kun je dit vasthouden en bijvoorbeeld meer ruimte geven aan diversiteit en anti-racismemaatregelen?”

Een blended minister

Aan het eind van het werkbezoek sprak de minister haar bewondering uit voor de veerkracht van de studenten: “Ik vind het bijzonder dat zoveel studenten in Nederland stug online blijven doorstuderen, hun studiepunten gewoon behalen en alles op alles zetten om zo min mogelijk studievertraging op te lopen. Om eerlijk te zijn, ik weet niet of mij dat zomaar gelukt was, zo in je eentje achter een scherm, ergens op een zolderkamertje achteraf. Ik heb daar ongelofelijk veel bewondering voor.” Ook sprak de minister haar waardering uit voor het feit dat de minor in no-time ontwikkeld en startklaar was. Iets wat normaliter in hogeschoolland over vele schijven moet en maanden duurt. “Daaruit spreekt veel vertrouwen in de kunde en expertise van de docenten zelf en dat is iets waar we na de crisis veel van kunnen leren.” En alhoewel de minister aangaf een stevige handdruk bij zulke bezoeken toch echt te missen en ze fysiek weer te willen oppakken zodra dat weer kan, nam ze afscheid met de woorden: “Zo’n Team-meeting stelt mij daarentegen ook in staat om meer met de studenten zelf te spreken in plaats van een rode-loperprogramma bij te wonen. Dus ook de minister gaat in de toekomst blended!”


Delen via:

Vragen?

Stel ze aan Jorieke van 't Klooster
Woordvoering

Laatste nieuws

Cookie instellingen

Windesheim maakt gebruik van functionele en analytische cookies om het gebruik van de website te optimaliseren. Daarnaast maken we gebruik van cookies voor marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we je gedrag volgen op websites. Als je op 'accepteer alle cookies' klikt, geef je hiervoor toestemming. Klik op 'stel je persoonlijke voorkeuren in' om aan te geven welke cookies je accepteert. Lees onze cookiestatement voor meer informatie.


Stel je persoonlijke voorkeuren in