Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

De nieuwe website stelt de bezoeker centraal

    7 juli 2020
Home / De nieuwe website stelt de bezoeker centraal

De nieuwe website van hogeschool Windesheim is niet alleen veel beknopter en overzichtelijker maar houdt ook in: één website voor alle informatie over de hogeschool in Zwolle en Almere, een webshop én een nieuw platform voor vacatures. 

Van 6500 naar 1000
De oude website was ruim acht jaar oud en aan vervanging toe, vertelt Jeroen Kramers, hoofd Marketing en Communicatie (M&C). ‘Daar stond te veel informatie op die daardoor ook nog eens slecht vindbaar was. Van de zes en een halve duizend pagina’s zijn er nu pakweg duizend over. We vinden onze website misschien wel ons belangrijkste instrument om te communiceren met onze toekomstige studenten en om onze doelstellingen te verwezenlijken. Daarom was een betere aansluiting op onze merkidentiteit ‘Dichterbij jou’ én het centraal stellen van de bezoeker noodzakelijk. 

Vraag-gestuurd 
‘We hebben nu een prachtig vraag-gestuurd platform waarop je als bezoeker, wie of van welke leeftijd je ook bent, een veel duidelijker idee krijgt, wat je vraag kán zijn en welke antwoorden er mogelijk zijn. We wilden geen website die alleen maar bezig is met zenden maar een die je als bezoeker op ideeën brengt en je zo persoonlijk mogelijk aanspreekt.’

Nieuw platform voor vacatures 
Projectleider Claudia ten Bulte, over het nieuw platform www.werkenbijwindesheim.nl:  ‘We merkten al geruime tijd dat de oude site op het onderdeel vacatures veel bezoekers trok en ook een heel eigen doelgroep kent. Dat rechtvaardigt een nieuw en eigen platform voor onze afdeling HRM. Het is leuk dat we ook wat vernieuwende elementen konden inbouwen zoals de mogelijkheid om genderneutraal te solliciteren.’ 

Webshop
Wat www.windesheim.nl betreft is de webshop een mooi nieuw aspect. Een langgekoesterde wens van velen. Ten Bulte: ‘Internetgebruikers, en wie is dat niet, zijn gewend aan het shopprincipe: je schaft een product aan, het belandt in je winkelmandje, je vult je gegevens in en rekent af. Voor de gebruiker is het handig en overzichtelijk. Voor de administratie aan de achterkant gaat het proces sneller en beter.’

Alles op één pagina 
De oude website was in de loop der jaren uit zijn jas gegroeid: meer dan zes en een half duizend pagina’s in een grote variëteit aan taalgebruik. Er werd niet alleen flink gesnoeid in de hoeveelheid tekst, ook het taalgebruik werd zoveel mogelijk gelijk getrokken. Adviseur Freek Hofland: ‘We ontwikkelden een nieuwe tone of voice en kozen voor ‘kort en krachtig’ en het formuleren in actieve, toegankelijke zinnen. Elke opleidingspagina bestaat nu uit één overzichtelijke pagina met uitschuifbare teksten. Een wildgroei aan teksten en publicaties zoals op de oude site willen we voorkomen door een goed beleid en het effectiever benutten van kanalen zoals de HBO Kennisbank.’ Contentcoördinator Marleen Spikker:  ‘Wat ik erg leuk vind is dat er heel veel studenten meewerkten aan de website om het Content Management Systeem (CMS) te vullen. In die zin is de website echt een product van heel Windesheim geworden.’            

Het CMS en de techniek 
Op advies van de afdeling Informatievoorziening en Technologie (IVT) werd ook het CMS onder de loep te nemen. Al gauw werd besloten om te kiezen voor Kentico. Gertjan Flinterman, hoofd afdeling IVT: ‘Kentico is een stuk simpeler en eenvoudiger in gebruik. Onze ontwikkelaars zijn nu meer aan het configureren dan aan het programmeren en daarom gaat alles sneller. Tegelijkertijd besloten we om het hele systeem onder te brengen bij een externe server van KPN. Zo blijft de website bereikbaar als het netwerk plat ligt en lopen we minder risico.’ 

Werk is nog niet gedaan
De nieuwe websites staan weliswaar online maar dat betekent niet dat het werk gedaan is. Er volgt nog een fase van verdere personalisering, het uitbouwen en het vervolmaken van de webshop en de koppeling met allerlei systemen. Flinterman: ‘Met de vernieuwde website hebben we een mooi stap gemaakt en een platform in handen dat we verder kunnen ontwikkelen en afstemmen op de flexibilisering van ons onderwijs. De communicatie met onze klanten en het faciliteren van de manier waarop je keuzes kunt maken, worden steeds belangrijker. Met deze website gaan we goed voorbereid de toekomst in!’

Delen via:

Vragen?

Stel ze aan Jorieke van 't Klooster
Woordvoering

Laatste nieuws

Cookie instellingen

Windesheim maakt gebruik van functionele en analytische cookies om het gebruik van de website te optimaliseren. Daarnaast maken we gebruik van cookies voor marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we je gedrag volgen op websites. Als je op 'accepteer alle cookies' klikt, geef je hiervoor toestemming. Klik op 'stel je persoonlijke voorkeuren in' om aan te geven welke cookies je accepteert. Lees onze cookiestatement voor meer informatie.


Stel je persoonlijke voorkeuren in