Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Deze cursus heb ik als een heel groot geschenk ervaren

Lyneke Koelewijn cursist Positieve Psychologie in de Praktijk
Home(opent in nieuw tabblad) / Lyneke Koelewijn Positieve Psychologie

Lyneke Koelewijn (38) wilde altijd al iets met psychologie doen. Toch was dat er eerder niet van gekomen. Als leerkracht op De Ambelt in het voortgezet speciaal onderwijs werkt ze veel een-op-een met leerlingen met depressieve, suïcidale en/of autistische kenmerken. ‘‘Als leerkracht is het je taak om een leven lang te blijven leren. Ik heb psychologie altijd al heel interessant gevonden, en in mijn werk kan je een beetje psychologie wel gebruiken. De cursus Positieve Psychologie in de praktijk was een mooi opstapje, niet wetende dat ik zó verslingerd zou raken.’’

Na een onderwijsconferentie over positieve psychologie te hebben bezocht, was Lyneke enthousiast. Zo enthousiast, dat ze haar collega’s er direct een presentatie over heeft gegeven. ‘‘Ik zag dat we aan alle kanten verbindingen konden leggen, relaties met elkaar konden verbeteren en zo een voorbeeld voor de leerlingen kunnen zijn. Door zelf hele kleine dingen te doen, kun je al een heel groot effect bereiken en wordt het voor iedereen een fijne omgeving. En als het een fijne omgeving is voor kinderen, dan gaan ze groeien, en dat is wat ik wil. Ik wil ze weer gelukkig maken – ik weet niet of ik dat kan, maar ik wil daar wel aan bijdragen. Positieve psychologie was daar echt de sleutel in.’’

Het mooie aan positieve psychologie is dat je het in alles kan toepassen

De kennis die ze in de cursus heeft opgedaan, kan ze nu goed gebruiken in haar werk. ‘‘Vanuit het onderwijs wordt er vooral gekeken naar wat er niet goed gaat. Dan maak je een plan, dat plan voer je uit en vervolgens evalueer je. Na deze cursus vraag ik me juist af: Wat gaat er wél goed? Waar ben je trots op, waar ben je dankbaar voor, wat zou je graag willen, en welke eerste stap kan je zetten om dit te bereiken? Ik kijk anders dan de normale leerkracht, en daardoor krijg je andere gesprekken. Voor mijn leerlingen is het soms een uitzichtloze situatie, maar door de vragen anders te stellen kan je toch een beetje hoop aanboren en daardoor weer de fijne flow te pakken krijgen. Ik denk dat we er als leerkrachten heel veel aan kunnen hebben – maar als mens ook.’’

Lyneke volgde de cursus in 2020, grotendeels tijdens de coronacrisis, waardoor ze ook online les had. De begeleiding vanuit Windesheim heeft ze als heel prettig ervaren. ‘‘De lessen waren heel goed verzorgd, er zat een hele mooie afwisseling in. Ondanks dat we allemaal thuis zaten, was er toch veel persoonlijke aandacht vanuit Windesheim. Zo moesten we bijvoorbeeld met opdrachten naar buiten, of er werd gezorgd dat er iets lekkers was, dan kregen we allemaal een doosje met brownies toegestuurd. Dus dat was heel knap gedaan. Wat ik ook mooi vond was de ruimte voor praktijkverhalen. We hadden een fijne groep om met elkaar van gedachten te wisselen. Het is niet een op zichzelf staande cursus, maar het wordt heel mooi in elkaar verweven.’’

Mrs. Positivo

Op haar werk inspireert ze haar collega’s door haar enthousiasme over positieve psychologie te delen. ‘‘Eigenlijk ben ik net een wandelend sandwichbord, binnen het team word ik nu gezien als Mrs. Positivo. In deze cursus heb ik geleerd wat mijn belangrijkste waarde is, en dat is verbinding. Ik merk nu dat ik keuzes maak om verbindingen te creëren en te onderhouden, maar ook kritisch ben en mensen probeer te triggeren naar hun talenten en de waarde die zij toevoegen. Door het met collega’s bespreekbaar te maken ontstaat er weer verbinding, want mensen hebben het er met elkaar over.’’

Als moeder van drie was de cursus voor Lyneke goed te combineren met haar werk en privé. ‘‘Ik vind het vak heel interessant, dus ik moest mezelf eerder afremmen dan mezelf ertoe zetten. Daarnaast heb ik het geluk dat ik goed kan plannen. Onderzoeken wat je prioriteiten zijn en in gesprek gaan met je werk en thuisfront is daarbij belangrijk. Tegen mijn kinderen zeg ik: Mama heeft huiswerk. Soms was dat ook wel grappig, dan zaten we samen achter de computer lessen te volgen. En dat vonden zij ook leuk, dan vroegen ze me: Mama, zullen we straks samen pauze houden? En wat heb jij geleerd vandaag?’’

Ambitie

‘‘Uiteindelijk zou ik mensen willen helpen om op een andere manier hun leven te gaan leiden. Dus heel bewust en uit zichzelf op een gezondere manier met zichzelf om te gaan. Dat zit in voeding, in beweging maar ook in mindset. Die drie vlakken wil ik onderzoeken in de toekomst en kijken hoe ik mensen daarin kan begeleiden.’’

Je doet jezelf een cadeau op het moment dat je je kennis vergroot

Voor mensen die nog twijfelen over een cursus of deeltijdstudie, heeft Lyneke een advies. ‘‘Je doet jezelf een cadeau op het moment dat je je kennis vergroot. Het is belangrijk dat je iets kiest wat bij je past, dit heeft bij mij heel goed uitgepakt. Als je de kans krijgt om zelf je studie te kiezen, ga dat dan vooral doen. Je vergroot niet alleen je kennis, maar ook je netwerk. Bovendien leer je jezelf kennen.’’

Ben je benieuwd naar de cursus? Lees meer over de cursus Positieve Psychologie in de praktijk

Cookie instellingen

Windesheim maakt gebruik van functionele en analytische cookies om het gebruik van de website te optimaliseren. Daarnaast maken we gebruik van cookies voor marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we je gedrag volgen op websites. Als je op 'accepteer alle cookies' klikt, geef je hiervoor toestemming. Klik op 'stel je persoonlijke voorkeuren in' om aan te geven welke cookies je accepteert. Lees ons cookiestatement voor meer informatie.


Stel je persoonlijke voorkeuren in