Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Ik kreeg al snel het vertrouwen van de leerlingen

Kjeld volgde de cursus Technisch hybride docent En kreeg alle handvatten om zijn lessen als praktijkinstructeur bij een ROC goed vorm te geven
Home / Kjeld volgde de cursus Technisch hybride docent

Je baan in de techniek combineren met het geven van praktijklessen, iets voor jou?

Het onderwijs, van vmbo, mbo tot en met hbo, zoekt mensen uit het technisch bedrijfsleven die het leuk vinden een dagdeel of enkele dagen per week les te geven. Deze technische vakmensen brengen als ‘hybride docent’ de beroepspraktijk naar school.

Kjeld Huls werkte als elektromonteur bij een installatiebedrijf toen onderwijsinstelling IW hem benaderde om bij hen te komen werken als praktijkinstructeur. IW leidt mensen op voor het werk in de technische installatiebranche.

Nadat Kjeld 10 jaar ervaring had opgedaan in de elektrotechniek, waar hij op zijn 18e begon, benaderde IW hem: wil je als praktijkinstructeur bij ons komen werken? ‘Ik stond wel open voor een nieuwe uitdaging, al twijfelde ik wel of ik de jongens wat zou kunnen leren. Ik had al vaak een leerling bij me op het werk, en het lukte me altijd goed om die te begeleiden. Maar kon ik dat ook voor de klas?’

In het praktijklokaal waar Kjeld zijn lessen verzorgt bleken zijn twijfels al gauw ongegrond. Door zijn opleidingsverleden bij IW, waar hij eerder zelf ook zijn opleiding volgde, en zijn opgedane praktijkervaring weet hij zijn leerlingen te boeien. ‘Ik weet waar ze tegenaan lopen en ik weet dat dit werk zwaar is op je 16e.’

Een beeld van het onderwijs had hij al doordat zijn vriendin werkzaam is binnen een ROC. Zij raadde hem dit ook zeker aan te gaan doen. Kjeld had eerst wel allerlei vragen: ‘Op de bouw had ik best veel vrijheid, zou ik dat hier ook weer hebben?’ ‘Is dit wel wat voor mij en ben ik niet te jong?’ ‘Ben ik wel echt een meerwaarde voor deze jongeren?’

Maar die twijfel was niet nodig, onderwijs geven met een hoop praktijkervaring geeft echt een meerwaarde voor de leerlingen bleek. ‘Ik kreeg al snel het vertrouwen van de leerlingen, ze hebben door dat ik er wel verstand van heb. En dan staan ze open om van je te leren.’

En zijn beeld van het onderwijs bleek aardig met de werkelijkheid te stroken, al geeft Kjeld wel aan dat hij na het werk met een ander gevoel naar huis gaat. ‘Op de bouw heb je de klussen aan het eind van de dag af, binnen het onderwijs is dit lang niet altijd het geval, daar moet je wel aan wennen. Maar het is mooi om de jongens wat bij te brengen. Ze komen in het begin verlegen binnen maar na een jaar zie je hoe ze zich ontwikkeld hebben, hele andere personen zijn het dan geworden. Die groei is mooi om te zien.’

Kjeld verzorgt zijn praktijklessen vanuit IW op de ROC’s in de regio. ‘De leerlingen werken bij installatiebedrijven en komen 1 keer per twee weken naar school voor een praktijkdag. ‘Iedereen heeft iets anders nodig, ik pas het niveau van mijn instructie aan de leerlingen aan’.

Het volgen van een opleiding tot ‘technisch hybride docent’ gaf hem handvatten hoe hij dingen het beste kon aanpakken. ‘Ik kreeg bij IW wel allerlei tips van andere instructeurs die meer ervaring hadden, over hoe ik het in de lessen kon aanpakken  bijvoorbeeld, maar na een tijdje wilde ik toch nog wat meer leren hierover. Tijdens de opleiding op Windesheim viel alles voor mij op zijn plek: ‘Ahh dáárom doen collega’s dit op deze manier.' Ik leerde hoe ik een les opstart, hoe ik structuur in een les aanbreng en hoe ik voor iedereen tijd kan maken. Ik ga nu met zo veel meer energie naar huis!’

Kjeld is helemaal overgestapt naar het onderwijs. Waarom eigenlijk? ‘De bouwwereld moet veranderen, want die staat nog niet echt open voor parttimers. Dat is jammer, want de combinatie tussen een technische baan en een baan als praktijkinstructeur kan zo mooi zijn! En het zou het onderwijs enorm helpen.’

Neem contact met ons op!

Ben jij geïnteresseerd in het combineren van jouw baan in de techniek met een baan als praktijkinstructeur voor de klas? Neem contact op met Manon Biemans of Durk de Boer, zij hebben contacten met ROC’s in Overijssel en Gelderland en weten waar de behoeften van de ROC’s liggen.

Manon Biemans, m.biemans@windesheim.nl

Durk de Boer, d.r.de.boer@windesheim.nl

Wil je met je werkgever in gesprek, omdat het je wel wat lijkt om bijvoorbeeld een dag in de week in het onderwijs aan de slag te gaan? Misschien kan deze informatie voor werkgevers je daar bij helpen

Of wil je eerst eens lezen wat er aan bod komt tijdens de opleiding tot technisch hybride docent?

Delen via:

Cookie instellingen

Windesheim maakt gebruik van functionele en analytische cookies om het gebruik van de website te optimaliseren. Daarnaast maken we gebruik van cookies voor marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we je gedrag volgen op websites. Als je op 'accepteer alle cookies' klikt, geef je hiervoor toestemming. Klik op 'stel je persoonlijke voorkeuren in' om aan te geven welke cookies je accepteert. Lees ons cookiestatement voor meer informatie.


Stel je persoonlijke voorkeuren in