Ik word voor 1,5 dag per week 'uitgeleend' aan het onderwijs
Daniël Arents werkt bij Kumoweld, een bedrijf dat lasapparatuur levert en daarbij ook demonstraties verzorgt. Hij is storingsmonteur en vertegenwoordiger, en geeft binnen Kumoweld ook demonstraties van lasapparatuur voor bedrijven en scholen. Door de coronacrisis kon Daniël geen groepen meer op het bedrijf ontvangen voor demonstraties. Dat deel van zijn werk viel daardoor plotseling weg. Toch kan hij nog steeds zijn kennis overdragen: als hybride docent.
‘Tijdens de uitbraak van de coronacrisis kwam er een vraag van Praktijkexperts binnen bij ons bedrijf. Dat is een partij die zicht richt op innovatief onderwijs. Zij zochten voor het Terra College in Emmen een technisch hybride expert. Iemand die vanuit technische vakkennis onderwijs kon verzorgen voor de leerlingen van het Terra College, een school voor middelbaar beroepsonderwijs.’
‘Ons bedrijf zag kansen en mogelijkheden om mensen uit te lenen aan het onderwijs en zo is het balletje gaan rollen. Sinds het begin van de corona-uitbraak word ik nu vanuit Kumoweld voor anderhalve dag per week gedetacheerd bij het Terra College. Door mijn ervaring in het geven van demonstraties en de lessen die ik in het verleden heb verzorgd speelde de vraag om het onderwijs in te gaan al vaker door mijn hoofd. Ik vind het fantastisch leuk om te doen, om kennis over te brengen. Op dit moment geef ik het vak Techniek in de onderbouw en geef ik les over het onderhoud van machines en het groenpark aan de bovenbouw.’
De directrice van de school begeleidt Daniël erg goed. Ze komt op lesbezoek, geeft tips maar vooral tops om zo door te gaan. Vroeger dacht Daniël dat lesgeven niet erg moeilijk zou zijn. Hier komt hij toch wel op terug nu hij er zelf voor staat. ‘Het is zwaarder dan ik dacht, de leerlingen slurpen mij nu nog leeg door hun speelsheid. Maar ik leer er steeds beter mee omgaan. Het lesgeven aan de bovenbouw gaat me makkelijker af, ik denk omdat deze leerlingen echt voor de technische vakken hebben gekozen.’
De meerwaarde van het hybride docentschap is volgens Daniël dat leerlingen weten dat ze met iemand te maken hebben uit het bedrijfsleven. ‘Je spreekt hun taal, ze zijn geïnteresseerd en een hybride docent is op de hoogte van hoe het er nu aan toe gaat binnen het werkveld. Dat ik in het weekend ook nog af en toe op een vrachtwagen rij, zorgt ook voor een bepaalde klik’ zegt hij lachend.
De meerwaarde voor een school om een hybride docent in huis te hebben is volgens Daniël dat een hybride expert echt de praktijk naar binnen kan brengen, en buiten het boekje kan denken. ‘Ik denk dat het goed zou zijn als er nog meer hybride docenten bijkomen in het onderwijs.’
Sinds augustus heeft Daniël er een nieuwe groep collega’s bij, de collega’s van het Terra College. Dat vindt hij een mooie ervaring. Zijn nieuwe collega’s maakten hem snel wegwijs binnen de school en helpen hem bij het vormgeven van zijn lessen.
Nu Daniël een aantal maanden anderhalve dag per week in het onderwijs werkt krijgt hij behoefte aan kennis op pedagogisch en didactisch vlak. Hij weet wat hij ongeveer wil leren om zijn rol voor de klas zo goed mogelijk te kunnen pakken. Samen met Manon Biemans van Windesheim doorloopt Daniël nu het proces om te bekijken welke scholing hem daarbij het beste helpt.
Heb jij belangstelling om technisch hybride docent te worden?
Heb jij een technisch beroep en denk je net als Daniël ook wel eens: ‘Ik zou wel een aantal uren per week les willen geven?’ Neem eens vrijblijvend contact op met onze matchmaker, Durk de Boer. Hij kan bijvoorbeeld samen met je op zoek naar een match bij een school. Of hij kan je werkgever ondersteunen bij het opstarten van een detacheringstraject.
Durk de Boer via mail d.r.de.boer@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)