Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Van transport tot en met productie, van bedrijfsprocessen tot en met ketens

Lucy Schwaab tweedejaars, Logistics Management
Banner image

Mijn naam is Lucy Schwaab en ik ben 19 jaar. Voor de opleiding Logistics Management heb ik vwo gedaan. Ik koos uiteindelijk voor hbo en niet voor de universiteit, omdat het praktische gedeelte van het hbo mij erg aansprak.

Waarom ik koost voor een logistieke opleiding? Op de middelbare school kwam uit veel beroeps- en opleidingstesten het vakgebied logistiek naar voren. Daarbij vind ik plannen, (processen) verbeteren en verduurzamen interessante onderwerpen. Op basis daarvan ben ik bij verschillende universiteiten en hogescholen opleidingen op het gebied van logistiek gaan bekijken. De opleiding Logistics Management bij Windesheim sprak mij het meeste aan, waarop ik mij uiteindelijk hier heb ingeschreven.

Alle hoeken van het vakgebied

De opleiding Logistics Management lijkt op het eerste oog misschien een hele specifieke studie. Echter, de opleiding laat je alle hoeken van het vakgebied zien. Van transport tot en met productie, van bedrijfsprocessen tot en met ketens. Je leert hoe je processen gaat verbeteren, aan de hand van projecten bij bedrijven en stages. Daarbij komt ook een stukje planning en organisatiestructuren van ondernemingen kijken. De opleiding is dus erg breed opgezet, waardoor je voor je stages, projecten en afstudeeropdracht de perfecte keuze kunt maken waar jij je in wilt specialiseren.  

Samenwerken is key

De opleiding Logistics Management past uitstekend bij mij. Ik ben creatief en erg sociaal, wat ik goed kan verwerken in teamprojecten waarbij processen verbeterd moeten worden. Samenwerking is echt key bij de opleiding, wat ik heel leuk vind. Zo houd je ook contact met je medestudenten. 

Projecten zijn het leukst

De projecten vind ik trouwens ook wel het leukst. In het eerste jaar doe je al drie projecten waarvoor je bedrijven moet benaderen. Ook nu in het tweede jaar doe ik een project bij een bedrijf waar ik een warehouseproces moet verbeteren. Door de projecten krijg je de mogelijkheid de theorie meteen in de praktijk toe te passen, wat je nog meer inzicht en kennis geeft. Bovendien leg je al connecties voor eventuele toekomstige projecten, stages en banen.

Zelfs mijn eigen leerproces verbeteren

Ook al zit ik pas een jaar op de opleiding, ik heb het gevoel dat ik al veel geleerd heb op het gebied van processen verbeteren; zelfs als het gaat om m’n eigen leerproces. Ik ben al jarenlang bezig met het optimaliseren van een schematische planning voor mijn huiswerk en leerwerk. Aangezien je met de opleiding ook transport- of productieplanner kan worden, vind ik het leuk dit stukje van mijzelf in de studie te kunnen verwerken.

Goede interactie met de docenten

De docenten hebben een goede interactie met de studenten en ze doen er alles aan om jou het beste te leren. Ze zijn gezellig en makkelijk in de omgang, wat de sfeer een stuk fijner maakt. Dit zorgt er dan ook voor dat je gemotiveerder de les ingaat en beter kan blijven opletten. 

Online lessen

Door de coronacrisis zijn we vergeleken met vorig jaar nu amper op school. Dit vind ik wel minder leuk, omdat het de interactie met je medestudenten en docenten vermindert. De opleiding probeert wel zo veel mogelijk online lessen te organiseren, maar dit is toch anders dan wanneer je met studenten in een klaslokaal zit.

De toekomst? Ik sta voor alles open

Voor mij staat mijn toekomst nog open. Het lijkt mij heel erg gaaf om in de toekomst procesverbeteraar of planner te worden. Maar personeelszaken vind ik ook heel interessant. Dus wie weet ga ik nog bijvoorbeeld een minor HRM volgen, om dit te combineren met de logistieke aspecten van een bedrijf. Ik sta dus open voor van alles.