Kom op 17 januari 2024 naar het Jonge Kind Congres Zwolle. Hogeschool Windesheim, Hogeschool Viaa en Hogeschool KPZ organiseren gezamenlijk dit congres voor professionals die werken met het jonge kind (0 tot 7 jaar).
Het thema van deze editie: ‘De ontwikkeling in een doorlopende lijn’. Wil je geïnspireerd worden, netwerken en lekker eten? Dan mag je dit congres niet missen! Je kunt inspirerende workshops volgen, rondstruinen op de inspiratiemarkt en genieten van muziek en theater. We ontvangen je dan ook graag op woensdag 17 januari 2024.
Programma
Meer informatie over het programma vind je binnenkort op deze pagina.
Tijd | Activiteit |
---|---|
15.00 uur | Inloop |
15:30 | Opening en welkomswoord |
16:15 - 17:30 | Workshopronde 1 (keuzeprogramma) |
17:30 - 18:15 | Gezamelijk eten |
18:30 - 19:45 | Workshopronde 2 (keuzeprogramma) |
20:00 uur | Einde |
Voor wie
Pedagogisch coaches, onderbouwleerkrachten, onderwijsassistenten of andere professionals die werken met het jonge kind.
Waar & wanneer:
Locatie | Hogeschool Windesheim, Campus 2, 8017 CA Zwolle, gebouw H
Plan je route met Google Maps(opent in nieuw tabblad)
Parkeren | Het aantal parkeerplaatsen op Windesheim is beperkt. Je kunt ook gebruik maken van de parkeerplaats van Dinoland (10 min. lopen). Centraal Station Zwolle is ook op loopafstand van de campus.
Datum | woensdag 17 januari 2024, 15:00 - 20:00
Kosten
Het Jonge Kind Congres Zwolle kost € 175,- per persoon.
Let op: betaling is álleen via IDEAL mogelijk
Meer weten?
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jannie Lensen via j.lensen-botter@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
Dit congres wordt georganiseerd door Hogeschool KPZ, Hogeschool VIAA en Hogeschool Windesheim.
![]() |
![]() |
![]() |
Workshops
Hieronder zie je welke workshops je voor de beide rondes uit kan kiezen. Zowel de eerste als de tweede ronde zal bestaan uit 15 workshops waarvan je er per ronde 1 kunt kiezen.
-
-
Domein Algemeen: Verhalend ontwerp in de onderbouw, de leerkracht(ondersteuner) in actie - Linda Fix
Ben jij leerkrachtondersteuner, onderwijsassistent (of leerkracht) en wil je wel eens iets anders proberen om de kinderen in je groep(je) enthousiast te krijgen? Kom dan met ons een verhalend ontwerp maken.
Aan de hand van bijvoorbeeld een raadselachtige brief gaan de kinderen in je groep(je) op onderzoek uit. Hierbij staan hun eigen leervragen centraal staan, terwijl jij ook jouw doelen erin verwerkt. Een krachtige manier om met kinderen de wereld te verkennen!
Deze workshop wordt gegeven door Linda Fix (Viaa) -
Domein Pedagogiek: Doorgaande lijn in spelontwikkeling
Samen gaan we in deze workshop de verschillende spelfasen bij kinderen ontdekken. Via beeldmateriaal en eigen ervaringen gaan we in op de doorgaande spelontwikkeling.
-
Domein Pedagogiek: Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong - Cindy van Raalten
Heb jij peuters of kleuters in je groep die voorlopen in hun ontwikkeling? Hoe kan je de ontwikkelingsvoorsprong signaleren en deze kinderen goed begeleiden en ondersteunen in hun brede ontwikkeling? Daar gaan we in deze workshop praktisch mee aan de slag!
(3-6 jr)
Deze workshop wordt gegeven door Cindy van Raalten (Viaa) -
Domein Pedagogiek: Juf mag ik nog spelen? - Ilse Polhuijs
Praktisch werken in een groep 2-3
(5-7 jr)Alleen in de tweede ronde te kiezen
Deze workshop wordt gegeven door Ilse Polhuijs (Viaa)
-
Domein Pedagogiek: Het stimuleren en coachen van interactievaardigheden bij pedagogische professionals - Marleen van Assen
Ben jij geïnteresseerd in het stimuleren en coachen van interactievaardigheden bij pedagogisch professionals? Wil je meer weten over de zes interactievaardigheden en de rol die de pedagogisch coach hierin kan spelen? Volg dan deze workshop.
(0-6 jr.)Deze workshop wordt gegeven door Marleen van Assen (KPZ)
-
Domein Pedagogiek: Onderzoekend spel - Truus Visser
Hoe laat je kinderen vanuit nieuwsgierigheid en problemen creatief spelen? Vierdieping aanbrengen met behulp van een stappenplan van onderzoekend en ontwerpend leren.
(2-7 jr)
Alleen in ronde 1 te kiezen!
Deze workshop wordt gegeven door Truus Visser (Viaa) -
Domein Pedagogiek: Speldidactiek bij het jonge kind
In deze workshop leren we kinderen spelen. We observeren in welke fase van het spel kinderen zijn en hoe een eventuele interventie eruit kan zien zodat kinderen zo optimaal mogelijk gestimuleerd worden.
-
Domein Pedagogiek: Thematiseren en een beredeneerd aanbod - Marjolein Klompe
Hoe zorg je binnen een thema voor samenhang binnen de doelen die er gesteld worden voor de kleuters. Eerst starten met een 'goed’ thema, maar wat is een geschikt thema en hoe kan ik daar dan de doelen aan koppelen om een beredeneerd aanbod te hebben?
(4-7 jr.)Deze workshop wordt gegeven door Marjolein Klompe (KPZ)
-
Domein Pedagogiek: Verdieping van spel in een rijke leeromgeving - Jannie Lensen-Botter
Wil jij met andere professionals nadenken over je rijke leeromgeving waardoor het spel van kinderen gestimuleerd wordt? Dan is dit een waardevolle workshop voor jou.
(0-7)
Deze workshop wordt gegeven door Jannie Lensen-Botter (Windesheim)
-
Domein Rekenen: Rekenen binnen (natuurlijke) spelsituaties - Linda Oude Groeniger / Yvonne van Gent
Wat kunnen kinderen veel leren tijdens hun spel. Peuters en kleuters werken binnen hun natuurlijke omgeving aan rekenactiviteiten. Jij ontdekt in deze workshop nieuwe mogelijkheden om rekenen in te bedden binnen deze natuurlijke activiteiten. Daar wordt iedereen blij van.
(3-6 jr)
Deze workshop wordt gegeven door Linda Oude Groeniger en Yvonne van Gent (Windesheim) -
Domein Rekenen: Rekenen in hoeken - Jolande Kelder
Spelende peuters en kleuters; dat is genieten! In deze workshop gaan we aan de slag met rekendoelen; hoe verwerk je deze in je speelhoeken en breng je het spel op een hoger plan? Samen bouwen we, om morgen op je groep doelgericht en boordevol ideeën verder te gaan!(2-7 jr)
Deze workshop wordt gegeven door Jolande Kelder (Viaa) -
Domein Rekenen: Speel mee en ontdek de wereld door een wiskundige bril! - Nicole Scholten
In deze workshop staan wiskundig denken en redeneren bij jonge kinderen centraal. Welke kansen gericht op reken-wiskundeontwikkeling liggen er en op welke wijze kunnen deze benut worden? Zicht op de verschillende domeinen, leerlijnen, het inzetten van impulsen en voeren van rekengesprekken in relatie tot de ontwikkeling van het jonge kind en spel zijn hierbij van groot belang.
Speel je mee?!
(4-7 jr)
Deze workshop wordt gegeven door Nicole Scholten (KPZ) -
Domein Taal: Rijke taal - Anneke Smits / Erna van Koeven
Kansenongelijkheid heeft alles te maken met de mate waarin je kunt lezen en teksten kunt schrijven. Voor leerlingen met taal- en leesproblemen op de basisschool verarm je het aanbod niet. Je zorgt er juist voor dat ook zij rijke teksten kunnen begrijpen. Want rijke taal helpt alle leerlingen. Of ze nu TOS of dyslexie hebben of misschien anderstalig zijn. Tijdens deze workshop krijg je inzicht in hoe je rijke taal kunt inzetten om alle kinderen te ondersteunen.
(2-7 jr)Deze workshop wordt gegeven door Anneke Smits of Erna van Koeven (Windesheim)
-
Domein Taal: Rijk taalaanbod met muziek! - Marleen Bronswijk
Bij het maken van muziek doet het hele brein mee. Muziek stimuleert de cognitieve ontwikkeling en taalontwikkeling bij kinderen. Muziek verbindt, activeert en geeft plezier. Plezier hangt samen met verwonderd zijn, aandachtig en geïnteresseerd. Dit zijn essentiële voorwaarden om tot ontwikkeling en leren te komen. Hoe haal je meer uit de liedjes die je dagelijks met de kinderen zingt? Hoe verrijk je de leer- en speelomgeving van het jonge kind door middel van muziek?
In deze workshop gaan we heel praktisch aan de slag met allerlei creatieve en muzikale voorbeelden die je meteen morgen op de werkvloer toe kunt passen.
(0-6 jr)Deze workshop wordt gegeven door Marleen Bronswijk (Viaa)
-
Domein Taal: Tekstloos maar kansrijk - Wenckje de Jong
Tekstloze prentenboeken zijn vaak prachtige kunstwerken om van te genieten, maar ze zijn ook multifunctioneel in te zetten bij de brede begeleiding in de school- en thuiswereld van opgroeiende jonge kind. Door te werken met tekstloze prentenboeken wordt er doelgericht aan woordenschatontwikkeling gewerkt, verbetert de algemene kennis en bevordert het leesplezier. In deze workshop worden handreikingen gedaan om tekstloze prentenboeken multifunctioneel in te zetten bij het jonge kind.
(2-7 jr)Deze workshop wordt gegeven door Wenckje de Jong
-
Domein Algemeen: Verhalend ontwerp in de onderbouw, de leerkracht(ondersteuner) in actie - Linda Fix
Meld je aan
Datum | Tijdstip | Locatie | Prijs | Aantal beschikbare plaatsen | |
---|---|---|---|---|---|
17 januari 2024 | 15.00 uur - 20.00 uur | Zwolle | € 175,- | Aantal beschikbare plaatsen: 321 | Aanmelden |