Op donderdag 20 april van 12.00 tot 17.30 uur ben je van harte welkom bij de netwerkbijeenkomst V(S)O-MBO-HBO met de thema’s Kansengelijkheid en de doorlopende begeleidingslijn.
Empoweren op het gebied van kansengelijkheid, Loopbaan Oriëntatie Begeleiding (LOB) en succesvol studeren aan het hbo waren kernpunten tijdens de vorige bijeenkomst. Op 20 april geven we hier een vervolg aan.
Deze editie van de halfjaarlijkse netwerkbijeenkomst heeft zeven verschillende infosessies gericht op vo, mbo, hbo en het speciaal onderwijs. Je kunt twee verschillende sessies kiezen. Of je nu docent, begeleider, teamleider of adviseur bent, er is voor elk wat wils!
Gedurende de dag zijn studenten aanwezig om hun ervaringen te delen en om vragen te beantwoorden. Daarnaast gaan we graag met elkaar in gesprek over de laatste ontwikkelingen in het onderwijs tijdens de netwerkborrel.
Programma
Na de lunch opent Herman Beekelaar de dag met aansluitend de eerste inspirerende keynote door Özcan ‘Eus’ Akyol. Vervolgens zijn er twee rondes met verschillende infosessies, verzorgd door diverse mensen binnen het onderwijs. Na de infosessies volgt een plenaire afsluiting met een zeer inspirerende keynote door Karim Amghar. Naderhand is er ruimte om te netwerken onder het genot van een hapje en een drankje.
12.00 - 12.45 uur | Lunch |
12.45 - 13.00 uur | Opening door de dagvoorzitter Herman Beekelaar |
13.00 - 13.45 uur | Keynote Özcan ‘Eus’ Akyol |
13.45 - 13.50 uur | Inleiding infosessies |
13.50 - 14.15 uur | Pauze |
14.15 - 15.00 uur | Infosessie ronde 1 |
15.00 - 15.15 uur | Pauze |
15.15 - 16.00 uur | Infosessie ronde 2 |
16.05 - 17.00 uur | Keynote Karim Amghar |
17.00 - 17.30 uur | Netwerkborrel |
Keynotes
Özcan Akyol
Özcan Akyol, ook wel bekend als Eus, is een Nederlandse schrijver en presentator. Hij groeide op in een gastarbeidersgezin met twee analfabete ouders. Hij moest om die reden, samen met zijn twee broers, al heel jong zelfredzaam zijn. Er was sprake van parentificatie. Op school ervoer hij de grote kloof tussen zijn binnenwereld en de buitenwereld. In het onderwijs stuitte hij telkens op onbegrip. Eus geeft regelmatig lezingen op middelbare scholen en nu hij zelf vader is, ziet hij dat vastgeroeste patronen en structuren in het onderwijs niet helemaal zijn verdwenen. Hij komt daarover vertellen tijdens zijn keynote. Het belooft een inspirerend verhaal te worden vol nieuwe inzichten.
Özcan ‘Eus’ Akyol is schrijver, columnist, radio- en tv-presentator, en oud-student van Windesheim.
Karim Amghar
Zie mij, hoor mij! Dat is wat studenten/leerlingen roepen die te maken krijgen met de nadelige gevolgen van kansenongelijkheid. Want kansenongelijkheid is een meerkoppig monster. Hoe dat werkt, hoe het ontstaat, welke gevolgen het heeft en wat we eraan moeten doen, wordt in deze keynote op een overrompelende wijze aan de orde gesteld door Karim.
Karim Amghar is onderwijsprofessional, docent, schrijver, programmamaker en tv-presentator.
Inhoud programma
-
-
Infosessies - Eerste ronde
Doorlopende begeleidingslijn MBO-HBO: 'Ontdek het HBO'
Door: Martje Werkman (Deltion College) en Sammie Visser (Landstede Groep)
Meerdere mbo's hebben samen met Hogeschool Windesheim het keuzedeel mbo hbo verder doorontwikkeld naar een Doorlopende Begeleidingslijn. In de e-learning ‘Ontdek het hbo’ kunnen mbo-studenten al vroeg in hun studie actief bezig met LOB. Vroeg oriënteren creëert namelijk kansen. Tijdens de workshop willen we jullie laten kennismaken met het huidige resultaat van deze module en input vergaren om de doorlopende begeleidingslijn verder vorm te geven.
Hoe ondersteun je de overgang van vo naar hbo met zelfregulerend leren?
Door: Petra Bunnik, Onderwijskundige, trainer en coach. Ze begeleidt scholen en onderwijsprofessionals op het gebied van leerstrategieën en meer- en hoogbegaafdheid.
Deze workshop bestaat uit een korte introductie op zelfregulerend leren met leerstrategieën, waarna we inzoomen op het overgangsmoment van vo naar hbo. Welke leerstrategieën zijn daarbij onmisbaar? Wat kunnen we verwachten van onze leerlingen/studenten en wat is onze eigen rol? We verkennen dit samen, zodat je hier de volgende dag mee aan de slag kunt.
Overgang van VSO naar Regulier onderwijs
We zijn in gesprek over de invulling van deze sessie, informatie volgt zo snel mogelijk.
Wat is de impact van ChatGPT op mijn onderwijs?
Door: Thóra Eymundsson (ICTO-medewerker LAB21 bij hogeschool Windesheim) en
Diane van der Linde (Projectleider LAB21 bij hogeschool Windesheim)De opkomst van de kunstmatige tekstgenerator ChatGPT is niet onopgemerkt gebleven. ChatGPT is een chatbot die je opdrachten kunt geven met indrukwekkende resultaten. Je geeft een opdracht om een tekst te maken en de chatbot voert hem uit. Op die manier kun je ChatGPT niet alleen gebruiken voor sinterklaasgedichten, maar ook om werkstukken, essays en programmeercode te genereren.
Onze plagiaatsoftware is (nog) niet in staat om door ChatGPT teksten te herkennen en gebruik van deze tool is ‘gratis’. Je maakt een account aan en kunt aan de slag. Studenten hebben dus een krachtige tool in handen waarmee ze in potentie inleveropdrachten automatisch kunnen laten genereren. Hoewel de tool ook zwakke kanten heeft, is het de uitdaging voor het onderwijs om goed na te denken over de kansen en bedreigingen van deze (disruptieve) technologie.
In deze workshop gaan we in op de mogelijkheden en ook de onmogelijkheden van ChatGPT.
Profielwerkstuk
Door: Maarten-Harm Verburg (Projectleider profielwerkstuk.nl)
Sinds 2020 is www.profielwerkstuk.nl uitgegroeid tot een landelijk gedragen website, ontwikkeld door alle Nederlandse universiteiten en de eerste hbo-instellingen. Wat is er voor leerlingen en docenten te vinden op deze site? Welke activiteiten zijn er nog meer buiten de website? In deze interactieve workshop gaan we in op deze vragen en zijn we benieuwd naar jouw ideeën rondom het profielwerkstuk. In de workshop wordt (verder) kennisgemaakt met profielwerkstuk.nl en de aanvullende activiteiten buiten de website.
-
Infosessies - Tweede ronde
Hoe ondersteun je de overgang van vo naar hbo met zelfregulerend leren?
Door: Petra Bunnik, Onderwijskundige, trainer en coach. Ze begeleidt scholen en onderwijsprofessionals op het gebied van leerstrategieën en meer- en hoogbegaafdheid.
Deze workshop bestaat uit een korte introductie op zelfregulerend leren met leerstrategieën, waarna we inzoomen op het overgangsmoment van vo naar hbo. Welke leerstrategieën zijn daarbij onmisbaar? Wat kunnen we verwachten van onze leerlingen/studenten en wat is onze eigen rol? We verkennen dit samen, zodat je hier de volgende dag mee aan de slag kunt.
Wat is de impact van ChatGPT op mijn onderwijs?
Door: Thóra Eymundsson (ICTO-medewerker LAB21 bij hogeschool Windesheim) en
Diane van der Linde (Projectleider LAB21 bij hogeschool Windesheim)De opkomst van de kunstmatige tekstgenerator ChatGPT is niet onopgemerkt gebleven. ChatGPT is een chatbot die je opdrachten kunt geven met indrukwekkende resultaten. Je geeft een opdracht om een tekst te maken en de chatbot voert hem uit. Op die manier kun je ChatGPT niet alleen gebruiken voor sinterklaasgedichten, maar ook om werkstukken, essays en programmeercode te genereren.
Onze plagiaatsoftware is (nog) niet in staat om door ChatGPT teksten te herkennen en gebruik van deze tool is ‘gratis’. Je maakt een account aan en kunt aan de slag. Studenten hebben dus een krachtige tool in handen waarmee ze in potentie inleveropdrachten automatisch kunnen laten genereren. Hoewel de tool ook zwakke kanten heeft, is het de uitdaging voor het onderwijs om goed na te denken over de kansen en bedreigingen van deze (disruptieve) technologie.
In deze workshop gaan we in op de mogelijkheden en ook de onmogelijkheden van ChatGPT.
Profielwerkstuk
Door: Maarten-Harm Verburg (Projectleider profielwerkstuk.nl)
Sinds 2020 is www.profielwerkstuk.nl uitgegroeid tot een landelijk gedragen website, ontwikkeld door alle Nederlandse universiteiten en de eerste hbo-instellingen. Wat is er voor leerlingen en docenten te vinden op deze site? Welke activiteiten zijn er nog meer buiten de website? In deze interactieve workshop gaan we in op deze vragen en zijn we benieuwd naar jouw ideeën rondom het profielwerkstuk. In de workshop wordt (verder) kennisgemaakt met profielwerkstuk.nl en de aanvullende activiteiten buiten de website.
Inspiratie en kennisdeling op het gebied van Havo P
Marius van der Stege (Pieter Zandt college, Kampen), Bertine Dechesne (Van der Capellen, Zwolle), Marloes Vugs (hogeschool Windesheim) en Sabine Reinaardus (hogeschool Windesheim)
We worden meegenomen in de actuele ontwikkelingen rondom Havo P en eventuele toekomstige samenwerkingen tussen vo en hbo. Tijdens deze sessie geven het Pieter Zandt College (kleine vak in uitvoering) en Van der Capellen (kleine vak in ontwikkeling) een inkijk in de huidige stand van zaken. Daarbij zal het Pieter Zandt College de eerste inzichten en uitdagingen met ons delen, rondom de nieuwe ontwikkeling van het grote vak Havo P. Bij de ontwikkeling van Havo P worden kansen en mogelijkheden gezien in de samenwerking tussen vo en hbo. Hierover gaan we graag met elkaar in gesprek.
OCW subsidie aansluiting in de beroepskolom vmbo-mbo-hbo
Door: Sandy Felicia (Sr. Beleidsmedewerker Doorstroom mbo-hbo bij het Ministerie van OCW) en Stijn Koppers (Beleidsmedewerker bij het Ministerie van OCW)
Bij het ministerie van OCW wordt gewerkt aan een subsidieregeling die de aansluitingen in de beroepsonderwijskolom moet verstevigen. Het is onwenselijk dat studenten die het aankunnen én het willen toch struikelen op de overgangen. Doel van de regeling is dan ook om door een betere aansluiting van de opleidingen zoveel mogelijk obstakels weg te nemen. Als alles goed gaat, is deze regeling tegen de tijd van onze bijeenkomst gepubliceerd. Sandy Felicia en Stijn Koppers komen een korte presentatie geven over deze regeling, die alle mbo-instellingen met hun doorstroompartners kunnen aanvragen.
-
Infosessies - Eerste ronde
Locatie
Hogeschool Windesheim
Campus 2
8017 CA Zwolle
Plan je route met Google Maps(opent in nieuw tabblad)
Contact
- Leontien van Hoof, lj.van.hoof@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
- Mandy Schaar s.k.schaar1@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
- Rianne Hutten-Koggel aa.hutten-koggel@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)